Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvals0803
Tycker det är konstigt att inte ALLA! männen i ladan blir grundligt förhörda o kollade,
d v s dom som var där förra måndan rade på den upphittade handsken (som tillhörde Lisa).
Ett så extremt klantigt beteende väcker ju misstankar. Kanske är dom kollade,
men att vi inte fått veta det ännu?
Jag misstänker -i dagsläget - att litauerna är inblandade EFTER att mordet begåtts.
Att deras medverkan bestått i att forsla bort o gömma liket. Plus att plantera spår.
Vad tror ni? Men man vet ju så LITE i förhållande till polisen....
Tror att brottet är ganska lätt uppklarat. Men VET trots allt så lite.

Som sagt var, vi här på FB har ingen som helst aning om hur mycket och hur många som polisen har hört, både en och fem gånger.

OM det skulle vara som du tror, att de är satta att städa upp, så hade de nog varit låååångt härifrån nu.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jo men brittisk och amerikansk rätt bygger till stor del på common law system där domstol förutsätts ansvara för "normutfyllnad" genom praxis. Vi har mer den romerska rättstraditionen där vi söker reglera i möjligaste mån med relativt konkretiserad lagstiftning (där vi även i Sverige använder förarbeten för att finna tolkningshjälp och exemplifieringar. Vilket man i en del länder säkert förfasar sig över).

De olika rättsgrunderna påverkar inte så mycket samhällsnormernas inflytande på rättssystemet, dock. Dessutom gjordes jämförelsen med USA:s problematik för att belysa problem även i det svenska rättssystemet i den studien
Medlem
Hegamons avatar
Jag är skeptiskt till alla diskussioner om rån, våldtäkt och olycka. Kortfattat kan en fyllerist till broder bestämt sig på fyllan att ragga på 17-åringen. Då har han blivit avvisad, säkringen i huvudet har då brunnit vilket medfört han slagit en hammare eller dylikt i huvudet på flickan. Resten är panikartade handlingar för att lura polisen och göra sig av med kroppen.

Egentligen vet vi lika mycket nu som för hundratals sidor bakåt i tråden så allt är en spekulation och gissning.
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Som jag skrev ovan så tror jag att det misstänkta beteendet var att de själva gick och letade i diket efter de persedlar de tidigare slängt i panik när de transporterade bort kroppen.

Särskilt om man redan hittat något där männen letade var det ju ett misstänkt beteende.

Riktigt i och för sig men strax efter det misstänkta beteendet grips dom och strax efter hittas kroppen.
2015-06-17, 01:11
Medlem
Vilodags avatar
Det är så mycket spekulationer här nu.

När släpper polisen mer information om vad som hänt?
Medlem
Jag har just undrat hela tiden vad gårdarna har för verksamheter och vad ladorna innehåller.
och tänkt undrar om dom har grisuppfödning, men utgått från att där Lisa funnits kanske bara var hästar eller maskinparker. Så det blev intressant för mig när någon nämner att i närheten finns en grisuppfödning.

En bekant (personen var barn då det skede) till mig sa för många år sedan att man hade slängt in en höna till grisarna så började dom att äta på den.

Kanske är det så dom velat göra av med kroppen.
Medlem
Astracans avatar
Jag är tveksam till att dom har dom riktiga mördarna. Just nu letar dom bara någon att sätta dit får jag känslan av.
Tror dom häktade bara Har jobbat på order av någon annan.
Dom har jobbat här i sex år. Skött sig väl och arbetat hårt. Bara en tanke...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
utomhus, med hjälmen på och i kraftig blåst?
Och undertiden stod bröderna och väntade på att kunna rusa fram?

Hur vet du att hon haft hjälmen på? Och att dem stod & väntade?
Senaste vi på FB vet är att hon hade den i handen när hon gick mot moppen. (Enligt kollegorna)
Att kolla sin telefon i blåst är inget konstigt alls, jag gör det dagligen vare sig det är regn, blåst, snöar eller är solsken.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det saknas egentligen alla skäl att anta att det skulle gått till på annat sätt än på ungefär det sätt du beskrivit. Att båda männen attackerade Lisa Holm är förstås möjligt men mycket mer osannolikt.

Håller med om det, särskilt om motivet var sexuellt. Förmodligen blir den andre brodern i så fall dömd för skyddande av brottsling m.m.
2015-06-17, 01:12
Medlem
En grej jag tänkt på:

Vilken av bilarna var brödernas bil?

http://nlt.se/image_processor/1.4066843.1434184887!/image/910598937.jpg_gen/derivatives/wide/910598937.jpg?maxWidth=1730&maxWidthInline=595&max Height=868&maxHeightInline=400

Här ser man att en av bilarna verkar vara flyttad eller är det den som står och är igång till vänster?

http://media.shootitlive.com/2uqIShNQ9zu8N7k5ndrMX8IYF3D/1200.jpg?project_id=jonkopingsposten/206

Om den är flyttad för teknisk undersökning är det ju troligt att hundarna har markerat vid denna och att de kanske använde den för att frakta Lisa?
2015-06-17, 01:12
Medlem
Ravsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
utomhus, med hjälmen på och i kraftig blåst?
Och undertiden stod bröderna och väntade på att kunna rusa fram?
Läste att det var lite skyddat för vinden där mopen stod, men undrar om det vore naturligt för henne att gå till ladan för att få vindskydd om hon kollade telefonen i några minuter. Det kunde förklara hur handsken hamnade där, dock tänjer det på trovärdigheten i scenariot att hon i så fall lämnat nyckeln i låset.
2015-06-17, 01:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av larsnilssonabcd
Jag har just undrat hela tiden vad gårdarna har för verksamheter och vad ladorna innehåller.
och tänkt undrar om dom har grisuppfödning, men utgått från att där Lisa funnits kanske bara var hästar eller maskinparker. Så det blev intressant för mig när någon nämner att i närheten finns en grisuppfödning.

En bekant (personen var barn då det skede) till mig sa för många år sedan att man hade slängt in en höna till grisarna så började dom att äta på den.

Kanske är det så dom velat göra av med kroppen.

Har varit sprittillverkning där innan tydligen vad jag hört

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in