Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Polisen har inget konkreta/tekniska bevis om jag förstått rätt.

Finns det skoavtryck från MGM i ladan/boden som Lisa hittades? Har man funnit någon typ av DNA på dörren till ladan eller på Lisas kropp? Det känns bara spontant att om man begår ett mord borde det ju finnas en mängd med DNA och sko/handavtryck på aktuella platser (boden, bilen, kärran etc). Nu vet vi inte hur hon dog men är det av strypning bör det väl även finnas märken efter MGM kring Lisas hals etc.

Är det inte märkligt att det finns inget som tekniskt binder dessa tre till ett MORD? De märkte ju att sökningen efter Lisa drogs igång direkt så i ren panik måste ju något misstag av MGM ha begåtts när man velat bli av med kroppen.

Har skrivit mycket om detta nu ikväll men "tråden" verkar inte förstå att detta är viktigt.
Polisen kan säkra hundratals bevis på fyndplats, på kroppen, i hemmet osv - men kommer få mycket svårt att döma för mord utan mordplats, teknisk bevisning från mordplats och/eller tidpunkt för mord samt koppla GM dit vid tidpunkten. Utan bevis för mord kommer dom bara dömas för brott mot griftefriden och möjligen för dråp. Straff på kanske 5-6 år istället för livstid. stor risk att det blir så.

Problemet som jag ser det är att polisen letar efter mordplatsen på fel ställe.
Senast redigerad av Burkgurka 2015-06-16 kl. 23:54.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Effekten blir ju densamma, för häktade ör de likafullt. Jag kan tänka mig att domstolen med sin ovanliga formulering vill markera att det ännu är oklart exakt vem av bröderna som har gjort exakt vad. Det behöver inte betyda att bevisningen för delaktighet är svag alls.

Men det kan väl inte bli ett nytt Lindome-fall? Där skyllde väl två bröder på varandra har jag för mig och båda friades då det inte gick bevisa vem som utförde dödandet med stekpannan?
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spitzbergen
Vilken lada var vanten i ?

I övrigt måste jag instämma i kören, , då hans förklaring är kryptisk att förstå. Va fasiken sa karln, var det tre totalt som tog upp samma vante ?

Det har inte förkommit någon vante i det här mordfallet.
2015-06-16, 23:53
Medlem
Inte fan lämnar de väl ett paket litauiska ciggaretter. Jag tycker det känns mer och mer som att någon leder vägen till litauerna genom att placera ut föremål. Och som spiken i kistan även det där ciggpacket. (För att säkerställa att någon åker dit för brottet så att säga).
Medlem
Har en känsla att åklagaren inte har ett vattentätt case.
Rådmannen korrigerar åklagarens framställan i alla tre fallen. Kvinnan nedgraderas från på ”sannolika skäl” till ”skäligen”, bröderna ändras från ”misstänkt för mord” till ”delaktighet i mord”.
Åklagaren hävdar att det bara är olika formulering för samma sak, rådmannen säger att det är gradskillnad. De verkar inte riktigt överens. Förhandlingarna tog lång tid som bl.a. tillskrivs tolkandet men kan väl också bero på en omständlig indiciekedja från åklagaren och mycket synpunkter från advokaterna.

Kan man tolka den svagare misstanken mot kvinnan som att rådmannen ser en svaghet i hela fallet men att även hon tror på att ytterligare utredning och ev. tillkommande tekniska bevis ska stärka fallet?
Enligt uppgifter i tråden skulle man redan dg två ha tagit DNA prov på åtminstone bröderna. Förmoda att de inte var tvungna att lämna detta i det skedet och gjorde det frivilligt, togs fingeravtryck?

Om man funnit fingeravtryck på de olika föremålen som hittats och i misstänkta lokaler borde man väl ha hunnit att jämföra dessa med MGM?
Har man fått in andra provresultat? Om så verkar de inte kunna bindas till MGM?

Kvinnan ska ha restriktioner, dvs, hon får inte ta del av media, böcker och liknande. Så även bröderna. Deras advokater har belagts med yppandeförbud. Att de inte får ta del av media an man förstå men att de inte får läsa böcker.

Kan det senare vara fråga om typ psykologisk ”krigföring”, man har litet hopp om det tekniska och hoppas på att knäcka de misstänkta gärningsmännen och få till ett erkännande eller så motsägelsefulla uppgifter att det stödjer indiciekedjan?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Jag tror också polisen haft ögonen på dessa 3 hela veckan.
Men hur har de då kunnat lägga ut sakerna utan att polisen har sett detta?! Går inte ihop.

Såvida inte ytterligare någon person som smälter in i miljön och kan röra sig fritt har lagt ut dem.

Det KAN ju vara just därför att polisen haft koll på dem hela veckan som de ordnade en ny sökning i områden som redan var genomsökta.
Ingen har väl varit förbjuden att gå där och polisen kan ju ha sett dem gå där och undrat varför, därav ett nytt sök i det området och voilà där ligger det GREJER! MEN, bara för det så kan man inte bara anhålla någon, det är inget bevis i sig att det är de som lagt grejerna där.
2015-06-16, 23:54
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Effekten blir ju densamma, för häktade ör de likafullt. Jag kan tänka mig att domstolen med sin ovanliga formulering vill markera att det ännu är oklart exakt vem av bröderna som har gjort exakt vad. Det behöver inte betyda att bevisningen för delaktighet är svag alls.

Instämmer till fullo.
2015-06-16, 23:54
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tror jag också. Inget som dom kunde ha förväntat sig. Och så snabbt!

Kl 20.00 var pappan där med kolleger från FM. Kl 22.00 var Polisen inkopplad och knackade på dörren.

Sedan 1000-tals människor från MPS, Personer till häst, Poliser "en masse" med hundar, helikoptrar i luften mm

Det var nog inte förväntat.

Pappan (med ev. sällskap) gav sig av 20.00 när Lisa inte kommit hem. De torde väl varit där ca 20.30. Vem pappan hade med sig, om någon alls, har inte jag fått klarhet i.
2015-06-16, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legolasnilsson
Jag var med i sökandet och kan avslöja att ena fyndet som gjordes i samband med ett fynd tillhörande Lisa var ett tomt cigarettpaket från Litauen. Därav gjorde polisen kopplingen till Litauerna
Kan ju lika gärna vara ett "planterat" bevis.
Det finns två farhågor som jag mer och mer börjar bli rädd för att de kommer slå in. Det ena är att Lisas Kropp blev hittades helt förstörd, nödvändigtvis inte styckad men knappt igenkänningsbar. Det andra är att ingen kommer bli dömd för detta brott.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet
Att ett ciggpaket från litauen ses som ett fynd tillhörande Lisa, som då kopplas till bröderna är kanske ingen slump men lite långsökt.

1. Om paketet återfanns i lisas jacka eller bland andra personliga föremål så bör paketet ha dna från någon av bröderna.

2. Om bröderna besökt cafét ofta så bör de haft kontakt med all personal där, mer ytligt som kan liknas vid kallprat. Lisa röker och ber om/köper cigg av bröderna.

Det känns lite som att hitta ett gröna lund-kort och direkt häkta enda stockholmaren på orten. Krävs nog en del om det ska bli ett fällande bevis.

Men ett pass, körkort, halsband/armband med idbricka, typ nåt sånt som är tappat på platsen, torde vara rätt graverande
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Jag menar inte så heller. Vi hör att åklagaren har möjligen ett starkt fall och att rådman bedömde blixtsnabbt. Allt detta ingår i den diskursen som tjänar åklagaren - och dessutom bilden av vad som sker just nu bland allmänheten. Hade det varit helt motsatt - att försvaret är de som i första hand styr förundersökningen och att åklagarna belagts med förbud så hade nog en radikalt annorlunda bild framträtt i media och här.

Citat:
Ursprungligen postat av Dn89
Helheten och även att plocka upp ett fynd vid en utredning har väl alla lärt sig genom tv att man inte ska röra bevismaterial. Var det för att ev bevismaterial redan fanns på handsken sedan innan?
Sedan var det någon som hört skrik nära kyrkan? Varför nämna södra vägen utan att bli tillfrågad vad han tror?

Vad har du för källa på att det hörts skrik vid kyrkan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in