Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 23:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dn89
Mycket intressant

Men pappan med militär var och letade samma kväll hon försvann. Det är väl rätt sannolikt att de frågar fol boende och i sina frågor kanske berättar åt vilket håll hon borde tagit vägen om hon uppgett att hon varit på väg hem. Att han stakar sig kan ju bero på att i det han intervjuas kommer att på att det kanske borde sett handsken om de fick kolla igenom ladan samma kväll hon försvann...d.v.s. han kanske kom på att det är konstigt den ligger där för dem att finna men inte vill säga det till reportern utan hellre redogör för polisen om han finner det märkligt den ligger där.
2015-06-16, 23:39
Medlem
Varför slängde inte litauerna föremål från Lisa i Vänern istället för på marken, med tanke på DNA?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Hursom, det är viktigt att poängtera att vi just nu bara hört åklagarens önskemål och åsikter utan motbevisning från försvaret.

Det är möjligt men jag tycker ändå inte vi har hört så mycket från åklagaren (men visst mer än från försvaret det kan jag inte säga något om) och som sagt de som verkligen behöver höra allt får också höra allt.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
âgaren är godsägaren Arn* Jönsso*, han som, måndag morgon, tog upp Lisas handske i ladan (Ladan mitt imot Cafeet) efter att både en av hans medarbetare (en av bröderna) och hans kompanjon LÅ hade haft den i händerna.

Här är AJs mysko förklaring, som han ändrat minst en gång:

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

1:26 inne i video nr 3 säger godsägare Arn* Jönsso*:
"Jo det var så at på måndag morgon så diskuterade vi dom vanliga arbetarna som skulle gøras under dagen och då låg der helt pløtsligt den handsken nere på marken mitt inne i ladan och då sa vi den där handsken verkar vara liten modell. Då tog först en av dom anställda upp den, så to såsåto så tog tog min sammarbetspartner L*** Å**** ochså upp den och sedan tog jag den och sa att den här måste vi bära till polisen och så tog jag den i fingret och sakta bar den bort polisen som dem tog hand om den..

Vilken lada var vanten i ?

I övrigt måste jag instämma i kören, , då hans förklaring är kryptisk att förstå. Va fasiken sa karln, var det tre totalt som tog upp samma vante ?
Senast redigerad av spitzbergen 2015-06-16 kl. 23:44.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Intressant! Kan han under dagen, kvällen, det sista sms:et eller alternativt senare fått någon indikation på att allt inte stod rätt till? Jag vill inte låta som en foliehatt men hans agerande var både snabbt och kraftfullt...

Du har inte barn antar jag??
Då skulle du förstå det kraftfulla agerandet.
2015-06-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det är möjligt men jag tycker ändå inte vi har hört så mycket från åklagaren (men visst mer än från försvaret det kan jag inte säga något om) och som sagt de som verkligen behöver höra allt får också höra allt.

Jag menar att all info vi får ramas in - " is enframed" - i åklagarens perspektiv utan att vi fått höra minsta motbevisning.
2015-06-16, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tycker 13 minuter från de hennes arbetskompisar ser henne gå med hjälmen i hande mot moppen åt andra hållet än de ska, innan hon messar fadern är jävligt lång tid. Får mig att undra om hon hann iväg en bit och antingen stoppades av någon som körde tillbaka moppen eller vände ifall hon glömt något och då mötte någon som inte ville bli sedd. Messade hon då själv kan man undra (eller under tvång?).
Ok, det var 13 minuter, tack 😊

Långt eller kort, för mig är det enligt mina frågor om varför kort...
För om de gömde sig och gick fram efter, så hade de ju bara nån minut att hinna fram innan hon åkte...

Om de redan gått fram och de stod och pratade med henne, känns det dock som rätt lång tid...

Frågan är dock varför...
Lite kåta på eftermiddagen och lust att våldta en okänd flicka, i ett litet samhälle där de bor?
Känns ju oxå långsökt...
2015-06-16, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
[/spoiler]
Skulle kvinnan vara skyldig till grov skyddande av brottsling borde hon till 90% erkänna och berätta vad hon vet vid det här laget. Hon har inget att vinna på att skydda bröderna längre om hon tro att polisen är så nära att lösa fallet. Att bröderna och hon själv är häktade borde få henne att knäckas och berätta sanningen. En skicklig polis borde lätt få henne att erkänna. Enda anledning att hon skulle fortsätta ljuga vore om hon var mer delaktig i mordet.[/spoiler]
Erkännanden kan komma under tillräckligt tryck, om bevisningen överväldigande eller om alternativet till erkännande knte framstår tillräckligt attraktivt. Det finns ju omständigheter, mer än oskuld, som kan motivera nekande: skyddande av maken (den 34-åriga kvinnan är väl hustru till en av de mordmisstänkta männen?). Att genom erkännande av eget brott implicera makens ännu värre brott, är nog så svårt att stå ut med, i förstone.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
På vilket sätt hade dessa personer kopplingar till säteriet där hon hittades?
Jobbade de där också?
Det undrar jag också.
Medlem
Xfiless avatar
Polisen har inget konkreta/tekniska bevis om jag förstått rätt.

Finns det skoavtryck från MGM i ladan/boden som Lisa hittades? Har man funnit någon typ av DNA på dörren till ladan eller på Lisas kropp? Det känns bara spontant att om man begår ett mord borde det ju finnas en mängd med DNA och sko/handavtryck på aktuella platser (boden, bilen, kärran etc). Nu vet vi inte hur hon dog men är det av strypning bör det väl även finnas märken efter MGM kring Lisas hals etc.

Är det inte märkligt att det finns inget som tekniskt binder dessa tre till ett MORD? De märkte ju att sökningen efter Lisa drogs igång direkt så i ren panik måste ju något misstag av MGM ha begåtts när man velat bli av med kroppen.
2015-06-16, 23:42
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Jag menar att all info vi får ramas in - " is enframed" - i åklagarens perspektiv utan att vi fått höra minsta motbevisning.

Men i ärlighetens namn har vi knappt fått höra någon "för" bevisning heller men visst det kan vara vinklat i media men media bestämmer inte de misstänktas öde, och tur är väl det.
2015-06-16, 23:42
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Jag kan förstå att du har tolkat som du har gjort. Uppenbarligen lämnade min kommentar utrymme för olika tolkningsföreträden. Men nej, jag har inte insyn i bevisningen, åtminstone inte mer än vad som är allmänt känt. Mig veterligen har jag inte heller påstått att jag har det. Snarare tvärtom.
Ok, tolkade det som att du hävdade att du hade viss insyn...har varit en hel del stolliga teorier och inlägg senaste dagarna så jag funderade på om någon ville ge sken om att ha insyn...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in