Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 23:35
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Har inte använt ordet skadar, men det verkar självklart att restriktioner är inte att föredra framför inga restriktioner i alla sammanhang eller utövanden. Jag vet inte vilka förvecklingar som kan relatera eller följa därav, men jag tror säkert de finns, och framförallt så tycker jag att just nu får vi bara höra åklagarens version.

Vi kanske, men rådmannen han som de facto beslutade i häktningsfrågan fick höra båda sidornas versioner, det är inte så att ett yppandeförbud gäller i häktningssalen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag tycker 13 minuter från de hennes arbetskompisar ser henne gå med hjälmen i hande mot moppen åt andra hållet än de ska, innan hon messar fadern är jävligt lång tid. Får mig att undra om hon hann iväg en bit och antingen stoppades av någon som körde tillbaka moppen eller vände ifall hon glömt något och då mötte någon som inte ville bli sedd. Messade hon då själv kan man undra (eller under tvång?).

13 minuter är väl kort tid för en 17-åring att gå igenom dagens facebook-skörd, kolla på kompisarnas nya instagrambilder, surfa runt på lite annat osv.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
Det vore ju inte första gången som media "ljög". Minns själv när de påstod att Anna Lindh´s tillstånd var stabilt, det var förvisso ingen lögn då hon var stendöd men missvisande kanske...

Antingen var pappan väldigt beskyddande mot Lisa eller så hade han fått någon indikation på att något inte stod rätt till.

Polisen har hela tiden gått ut med att sista gången telefonen användes var 18.23 då Lisa messade sin far och att den sedan stängdes av runt 18.30 och har varit avstängd sen dess.
2015-06-16, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
I Lindomefallet friades både efter att ha skyllt på varandra, i Malexander dömdes alla till livstid för delaktighet om jag inte minns fel.
Kanske detta åklagaren siktar på...

Finns ett fall i närtid där en man knivskars till döds av två män, en av dem har erkänt gärningen.
Åklagaren yrkar på livstid för båda, mordet har skett i samförstånd grovt uttryckt.

Tingsrätten anser att båda är skyldiga men därefter genomgått en stor P7'a innan man fastställer påföljd.
Den domen kommer 23 juni och är en fingervisning när det är två GM.

Finns en tråd: (FB) Knivmord i centrala Piteå 2/11-14
Medlem
Axells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Jaha,men jag trodde det var tal av någon typ av halshuggning.
Aha okej, nej det har jag väl svårt att tro. Det är ju mest ISIS som sysslar med sådant och de anhållna lär knappast ha någon koppling till dem.
Bannlyst
Det verkar inte vara ett sexbrott vad jag har fattat iallafall? Isåfall om det varit våldtäkt borde det ju finnas massor med dna från gärnigsman/männen.?
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Du har inte yppat något, men du skrev:

Ingen insyn alls är visserligen alldeles för lite för att kunna uttala sig men som du skriver låter det som du har insyn i bevisningen...vilket jag förmodar att du inte har.

Jag kan förstå att du har tolkat som du har gjort. Uppenbarligen lämnade min kommentar utrymme för olika tolkningsföreträden. Men nej, jag har inte insyn i bevisningen, åtminstone inte mer än vad som är allmänt känt. Mig veterligen har jag inte heller påstått att jag har det. Snarare tvärtom.
2015-06-16, 23:37
Medlem
PierreochThomass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Polisen lär mest troligt veta det. Vart vill du komma?

Jag undrar bara om någon vet hur trovärdigt hans alibi är.
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
Godkväll!

Jag sitter och stör mig på just Varför..
Varför får två gifta män med barn, som ingen verkar ha något ont att säga om, utan tidigare brott, helt plötsligt en söndag vid middagstid för sig att de ska"ta" en okänd 17 åring flicka?

Ingen såg dem där och det måste ju ha gått mycket snabbt?
Har inte koll på exakta tider, men från arbetskompisar lämnar och hon smsar är det väl kort tid och sen försvann hon bara. ..
Första gången hon åkte själv?

Ska de ha stått gömda och hoppats alla skulle åka och de hinna ta henne innan hon hann i väg och dessutom hoppas ingen annan kom?
Bara sådär på infall, helt plötsligt?
Var de så fulla eller höga, på ett så litet ställe borde de väl väckt nån uppmärksamhet om de nu befann sig i närheten och på den korta tid hann fram innan Lisa hann åka?

Var det en olycka så känns det ologiskt att de inte bara ringde och berättade att hon sprang ut framför bilen.

De beskrivs som lugna, trevliga och duktiga, vilket jag kan tycka bekräftas av att de jobbat både flera säsonger och längre tid.. och verkar har en bra relation med sin arbetsgivare. .. ingen har något ont att säga om dem?

Varför sprang kvinnan till grannen och bad henne ringa arbetsgivaren, om de var skyldiga?
Lite fördomsfullt tänker jag att de inte hade en personlig relation med honom, utan mer respekterade honom och såg han som en bra människa.
Vänder man sig då till en sådan person om man vet att det ligger en död flicka i ladan, man själv dödat?

Någon som har lust slå lite hål i mina funderingar?
Om det är litauerna så tror jag att det handlade om sex. När hon stretade emot kunde inte männen hantera det utan blev ursinniga. Hon kanske sa att hon kände deras arbetsgivare och att hon skulle berätta vad de gjort. De skulle då kanske förlorat sitt välbetalda jobb?
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jag hittade källan själv:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20957673.ab

Varför han kallade på dem? Kanske för att han var trygg med och litade på sina arbetskamrater. Visste de skulle göra ett bra jobb. Han kanske inte trodde att polisen skulle ta honom på allvar, vifta bort det med att hon ör nog ute och åker bil med en killkompis. Att eftersöket skulle dröja från deras sida.

Intressant! Kan han under dagen, kvällen, det sista sms:et eller alternativt senare fått någon indikation på att allt inte stod rätt till? Jag vill inte låta som en foliehatt men hans agerande var både snabbt och kraftfullt...

Edit jag är trött... Klart som fan att mopeden med nyckeln i var en indikation på att allt inte stod rätt till
Senast redigerad av hashish-boy 2015-06-16 kl. 23:45.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Vi kanske, men rådmannen han som de facto beslutade i häktningsfrågan fick höra båda sidornas versioner, det är inte så att ett yppandeförbud gäller i häktningssalen.

Hursom, det är viktigt att poängtera att vi just nu bara hört åklagarens önskemål och åsikter utan motbevisning från försvaret.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Kan det inte ha o göra med att flickan och pappan i själva verket hade mer kontakt än det där sms:et? Hon kanske skickade smset 18:23 och därefter ringde upp för att skrika om hjälp och pappan han uppfatta att det var ngt heltokigt. Hörde dottern i panik och därefter var kontakten bruten. Det skulle förklara den snabba insatsen av både pappan och polisen.
Nej, då hade han inte väntat till 20-tiden med att "åka för att möta".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in