Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 22:22
Medlem
På presskonferensen på lördagen så sa polisen: "- Vi har hela helhetsbilden. Vi vet saker ni inte vet om. Jag förstår att det låter konstigt för er men hade ni haft samma bild som oss hade ni förstått.".

Eller någonting liknande.

Jag tycker det är något man skall tänka på innan man spekulerar loss allt för mycket eller kritiserar polisen för att man har en magkänsla innan vi får tillgång till FUP i höst eller sensommar. De kan givetvis ha fel gärningsmän men vissa postare härinne verkar inte förstå att allting inte redovisas för oss. I detta fall har polisen och MP varit extra duktiga med att inte "läcka". Obduktionen kan säkert vara klar, men tro inte att vi är de första som får reda på resultatet av den. De har säkert fått svar på analyser. Ännu en gång - vi får vackert vänta på infon.

Jag är lika fascinerad varje gång folk börjar med konspirationsteorier och direkt tänker att någonting riktigt avancerat har hänt med en riktig mastermind som huvudperson när det oftast är så mycket "enklare" än så. Jag försöker fortfarande skaka av mig minnena från vissa konspirationsteoretiker från Bodenmordstråden där polisen framstod som värsta maffian emellanåt för att de skulle kunna få ihop sin älskade teori.
2015-06-16, 22:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Två timmar förhandling men endast några minuter att fatta beskedet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Tror inte åklagaren redogör för bevisning i nästan två timmar om det rör sig om endast ett fåtal omständigheter. Jag tror heller inte en rådman häktar utan att fundera i ens 5 minuter om bevisningen inte heller har viss styrka.

Du har helt rätt i detta. Tänker själv på precis samma sätt.

Vad än åklagaren hade att komma med under häktningsförhandlingarna så var det mycket. Uppemot två timmar och besluten, gällande bröderna, tog bara några få minuter vardera för rådmannen att fatta.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aftrmth
Polisen verkar ju otroligt förtegen om det sista fyndet (som gjordes strax innan personerna greps). Man refererar till det lite diffust som ett "klädesplagg". Kollade intervjun med undersökningsledaren eller vad han kallades och han verkar liksom leta efter ordet innan han svarar.. kan man tänka sig kroppsdel med delar av plagg kvar? Begreppet "klädesplagg" används av respekt för anhöriga osv. då man ogärna läser om hur offret blivit styckat

Fredman får frågan om det är biologiskt fynd eller nån form av sak.
Han uppger att det är personliga föremål till Lisa - att alla fynd som hittats likaväl under veckan är personliga saker:

" Alla föremål som jag har pratat om, sedan i måndags egentligen, är föremål är personliga för Lisa som liksom har påträffats i dom olika områden vi letat i." (återgivet av mig ur intervjun)
http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/81295

Självklart är polisen förtegen under utredningen - för att helt enkelt inte förstöra den. De häktade är misstänkta gärningsmän och givetvis ska (helst) inga detaljer framkomma vid en förundersökning. Det kan finnas mer GM, det kan finnas annan GM. Det är sekretessbelagt för att kunna lösa brottet. Det tar tid likaväl så att ett väl underbyggt arbete ska kunna ske. Det har garanterat mer uppgifter än vad som uppgetts, övriga får invänta FUP.

Allt för Lisas skull givetvis så att hennes gärningsman ska få sitt straff.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
"– De stannade kvar i Sverige hela veckan. Varför skulle de ha gjort de ifall de var skyldiga?"
Vart skulle de ha stuckit? Hade de stuckit hem till hemstaden i Litauen under så misstänkta omständigheter hade de ju säkert som amen i kyrkan fått en europeisk arresteringsorder på sig och omgående plockats tillbaka till Sverige. Det skulle de ju inte ha vunnit nåt på, snarare tvärt om. Hade de stuckit till typ IS kalifat i Irak hade de naturligtvis haft lättare att hålla sig undan rättvisan, men et har ju en svensk lika lätt att göra som en litauer.
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
eller som jag skriver: Gick för att leta efter sin tappade handske.

Då är det mycket troligt att brottplatsen är vid caféingången eller i dess närhet.
Men där spärrades aldrig av och polisen har inte letat bevis där.
Istället höll caféet öppet och ev bevis kan ha förstörts.

Jag har länge trott på inbrottsförsök, börjat fundera lite på våldtäkt eller att Lisa avfärdat en romantisk invit.

Nu fick jag en tanke. Lisa har ju uppenbarligen stannat en stund efter att de andra åkt. En av de andra skulle med en buss som gick 18:20, bilfärden dit skulle ta 5 minuter, de borde således åkt kanske 18:05-18:10. Vad gjorde Lisa mellan denna tidpunkt och smset till föräldrarna 18:23? Då ser jag två alternativ, att hon letat efter något hon tappat eller att hon messat med någon. Hon hänger en påse på styret, sätter i nyckeln, hänger hjälmen på styret och går runt och messar. Hon går till framsidan för att komma i lä från den ganska kalla, starka vinden. När hon till slut messar sina föräldrar går hon runt hörnet och ser två män (eller en) gå iväg med hennes hjälm, mot en bil. Ogenomtänkt, uppfostrad med civilkurage säger hon ifrån, det blir lite hetsigt, hon blir slagen med hjälmen och tuppar av.

Hon lastas in i bilen. Jag tror de åkt runt och dumpat hennes mobilfodral och bankomatkort, körkort mm som funnits i fodralet. Hjälmen har man också dumpat. De har letat efter en plats att dumpa liket. Till slut kör de upp till Martorp och lägger henne i byggboden. Man inser att hon kommer hittas snabbt eftersom boden r liten och har flera fönster. De flyttar henne in i den stora byggnaden. Denna flytt kan ha skett senare också, men det är lite osannolikare.

På fredagen gör de ett misstag så nån från MP fattar misstankar, detta kopplas av polisen ihop med tipset om två män som befunnit sig på en verkstad vid Martorp. Sökandet koncentreras där, hon hittas i det stora uthuset, men något har teknikerna också hittat i byggboden.

Jag är osäker på man placerat ut nåt i efterhand, högst handsken (kan ju ha råkat bli kvar i bilen) och något i samband med att de "avslöjade" sig för MP.
Moderator
OYs avatar
Intressant med föremål som har tagits från Lisa och därefter dumpats utspritt, men också intressant att gärningspersonen inte har tagit allt, om man får tro media, det ska ha funnits någon tillhörighet bredvid mopeden, vad kan det ha varit och varför har inte detta också tagits med och dumpats, kan det säga något om gärningspersonen?
2015-06-16, 22:24
Medlem
Citat:
Detta är som sagt synnerligen juridiskt intressant men för detta fall är det väl bara en omskrivning av medhjälp men med tanke på hur strikt straffrätten är annars förvånar dig mig att man kan häkta någon för en rubricering som inte finns.

Det blir en hypotetisk diskussion, för domstolen kan lagen. Det är lång tid till dom. Än så länge är det åklagaren som har arbetsro, att justera åtalen efter vad som framkommer i utredningen. Det enda man behöver veta är att det finns skäl, att hålla dessa personer häktade.

Jag tvivlar inte på att de är rätt gärningsmän som är häktade.
Medlem
skorpiogirl88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Tänk om GM visste om att han hade hållit i handsken och tog upp den och placera ut sina fingeravtryck för att ha ett bra anledning varför hans avtryck fanns där.

Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
kvittot var från en affär i Skövde så det var förmodligen Lisas kvitto .
hur kan dom bevisa att det är Lisas kvitto?betalde hon med kort?
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Oaktat vad anledningen var vid gripandet så har åklagaren idag lyckats övertyga en rådman om att det i vart fall föreligger sannolika skäl och då krävs det mer än magkänsla, även om det givetvis är ett långt steg från sannolika skäl till ställt utom rimligt tvivel men det bör vi inte, och ska vi inte, diskutera idag för utredningen är långt ifrån klar.
Och en rådman är synonym med rättvisa. Ingen människa som kan vara inkompetent eller partisk?

Yeah right. Än så länge har vi inte sett starka bevis alls. Det är det som är det viktiga. Jag skiter i rådmän.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Om bröderna behöver litauisk tolk och damen rysk så funderar jag på hur dom kommunicerade hemma?

Antagligen engelska eller svenska...
2015-06-16, 22:25
Bannlyst
Tyvärr men GW är ju helt borta när det kommer till det här fallet. Bara för att det har haft en ovanlig utgångspunkt med tre MGM istället för en och det faktum att MGM är litauer får GW att se syntax error eftersom det inte passar in i hans annars invävda statistik.

Det mesta tyder på att bröderna är skyldiga för detta vedervärdiga brott. Det faktum att de häktas på sannolika skäl utan någon som helst teknisk bevisning innebär att polisen och åklagaren har något som går att binda bröderna till LH redan nu, som inte behöver vara av teknisk karaktär.

Det finns för många indicier som pekar mot bröderna. Den tydligaste är det mamman sade i Expressens intervju, att de satt anhållna för att de inte kunnat förklara varför de befann sig vid en verkstad 100 meter från liket. De hade helt enkelt inte kunnat ge en trovärdig anledning/förklaring till det. Har man rent mjöl i påsen har man inga svårigheter med att berätta allt man vet för utredarna. Det har förhörts över 200 människor i närområdet och alla dem har troligen kunnat redogöra vart de befann sig, varför och hur. Varför skulle just litauerna inte kunna ge en trovärdig förklaring? Kommunikationsproblem? Knappast.

Min teori är att man fått kvinnan att berätta i förhör. Hon kanske har sagt något som binder bröderna till LH. Det kan vara allt från att dem kom hem sent den där söndagskvällen till att de betett sig märkligt mot henne.
2015-06-16, 22:25
Medlem
skorpiogirl88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Handsken tröttnade jag på efter första 1000 inläggen, däremot hjälmen..... Jag tror den är inbyggd i taket i ladan, i innertaket mellan bjälkarna, läste att dom bytte tak.....
hjälmen är knust i delar(en del av fynden)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in