Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
De två männen var tidigt misstänkta och lämnade DNA-prov. Jag TROR att polisen haft ögonen på dessa herrar hela veckan. Jag TROR att polisen har solklara bevis för att det är dessa män som är skyldiga.

Men det är en sak som förbryllar mig väldigt mycket. Varför låter dom moppen stå kvar på platsen?
Dem ville inte åka fast för rattfylleri!
2015-06-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tråden har ju totalt snöat in på handsken, visst, men i trådens version är det ju främst en alternativteoretisk handske som magiskt pekar ut en annan gärningsman än de häktade - Han kallas för "Godsägaren" och tog i handsken, klart han är skyldig!

Polisen, däremot, har vi väl inte den blekaste aning om ifall de anser att handsken särskilt viktig alls?

Vad vi vet utifrån diverse tidningsartiklar, filmer, uttalanden etc så verkar handsken helt central för polisen och dom har byggt stora delar av sitt arbete runt den. Dom spärrade av ladan och "grävde" osv men har inte spärrat av området utanför caféet och grävt där. Mycket troligt pga att dom varit insnöade på att handskens fyndplats och mordplatsen måste vara samma plats. Nu står dom där utan bevisning, enligt åklagaren och media. Och kommer mycket troligt inte fällas för mord utan bara dråp, om ens det. Även om dom kan knyta litauerna till kroppen kan dom inte fälla för mord enbart med en indiciekedja. Dom måste hitta något mer (som t ex DNA i Lisa) och helst mordplats, bevis från mordplats och tidpunkt för mordet, samt knyta litauerna dit.
2015-06-16, 22:27
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Min poäng är ju fortfarande: Dom har ju inte ens spärrat av vid en mycket trolig mordplats pga att dom helt snöat in på handsken..
Nu får jag vara lite tydligare: Varken du eller jag har någon som helst aning om i vilken grad polisen har snöat in på handsken. Spamma inte in det där budskapet till en trådsanning!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Om bröderna behöver litauisk tolk och damen rysk så funderar jag på hur dom kommunicerade hemma?

på ryska och/eller litauiska. även om jag kunde flytande franska, varför skulle jag begära en fransk tolk istället för svensk om jag blir häktad?
Medlem
Kan de ha säkrat brödernas fingeravtryck på BO:s tillhörigheter?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Intressant med föremål som har tagits från Lisa och därefter dumpats utspritt, men också intressant att gärningspersonen inte har tagit allt, om man får tro media, det ska ha funnits någon tillhörighet bredvid mopeden, vad kan det ha varit och varför har inte detta också tagits med och dumpats, kan det säga något om gärningspersonen?

Som någon skrev tidigare. Mopeden stod väl på baksidan och dom kanske aldrig såg den ifall Lisa gått över till framsidan.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Om jag inte minns fel så är väl enda gången "bröderna hittat handsken" i intervjun med deras mor. Samma intervju som påstår att bröderna satt i trädgården klockan 18:15 (mitt i ovädret som rådde i området den 7/6). Den källan känns aningen tendensiös och oseriös.

OK. Men det har ju talats mycket i tråden om att flera olika personer inklusive en av bröderna hanterade handsken. Kommer allt detta också från intervjun med modern?

Citat:
Sedan kan man fråga sig vem fan som letar efter en katt samtidigt som 1500 personer letar efter en försvunnen 17-åring...

Att de skulle ha påstått sig leta efter katten är väl bara ett obekräftat rykte?
Medlem
Citat:
Om bröderna behöver litauisk tolk och damen rysk så funderar jag på hur dom kommunicerade hemma?

Om du hade en tysk fru och hade tyska som andra språk skulle du välja tyska då?
Är du helt inskränkt eller tänker bara sakta?
Medlem
Citat:
Om jag inte minns fel så är väl enda gången "bröderna hittat handsken" i intervjun med deras mor. Samma intervju som påstår att bröderna satt i trädgården klockan 18:15 (mitt i ovädret som rådde i området den 7/6). Den källan känns aningen tendensiös och oseriös.

Sedan kan man fråga sig vem fan som letar efter en katt samtidigt som 1500 personer letar efter en försvunnen 17-åring...

De blev nog riktigt chockade över de hundratals (tusentals?) mp som plötsligt dök upp så nära fyndplatsen. Vad gör man då? Kanske först säger "there is nothing here we already checked" och sen med mkt snabba steg beger sig därifrån? (Polisen jagade väl efter dem hemåt så man får väl förmoda att de gav sig av snabbt?) tänkte kanske att det är kört och skulle prata ihop sig om plan B men hann inte...
Medlem
Skaraborg2s avatar
Både ryska och litauiska.

Citat:

Damen är ju även hon litauisk medborgare. Med största sannolikhet talar hon både ryska och litauiska men att ryskan är hennes modersmål.

Vet ej heller hur mycket ryska bröderna ev. talar?
2015-06-16, 22:28
Medlem
katws avatar
Det svänger snabbt i den här tråden.

När polsk/litauerna hängdes ut som mördare verkade dessa troliga som GM för många just pga sitt utseende.

Dessa lituaer, som har fru och barn och är skötsamma enligt grannar, tar en del i försvar och finner det fullständigt osannolikt.
En del tycker att en av dem ser "för bra ut" för att vederbörande ska kunna vara en mördare.
Hagamannen hade också ordnade familjeförhållanden.

Skrämmande att folk går så mycket på utseende och skötsamhet hos ev. GM. Lika illa det som att påstå att det här fallet fått sitt stora mediala intresse till stor del pga Lisa Holms utseende.
2015-06-16, 22:28
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Bazookatone
Och en rådman är synonym med rättvisa. Ingen människa som kan vara inkompetent eller partisk?

Yeah right. Än så länge har vi inte sett starka bevis alls. Det är det som är det viktiga. Jag skiter i rådmän.

Dem är givetvis inte helt ofelbara men i huvudsak är de mycket kompetenta jurister som kan värdera bevis bättre än många av oss.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in