Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heavenbound
Nyckeln säger inte så mycket, den kan ha suttit i innan. Men du har rätt i att inga tecken på "strid" har förekommit, däremot har flickan av allt att döma blivit inföst i ett fordon.
Rån, inbrottsteorier är ju helt befängda i sammanhanget!

Instämmer att idén om rån/inbrott är rent befängt. Otroligt om det är bröderna, då hoppas man de blivit lejda mot en stor summa, då skulle man förstå mer.

Men idén om att de efter tre relativt skötsamma år mördar L och flyr "som planerat" till litauen i slutet sv Juni tycker jag faller platt. Särskilt när det är så att det sitter tre tidigare ostraffade personer häktade som alla nekar till brott och ej har knäckts än.

Då är det mer/mindre troligt att det är som GW säger, att det är en i hennes ålder med ett brottsregister. Sen kan det vara så att GW VILL att det ska vara så.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Hur stor påverkan har media och allmänheten på rådmannens och åklagarens beslut att häkta MGM på sannolika skäl? Jag tror det finns en press utifrån, så det är nog svårt att vara helt objektiv.
I den här typen av fall är det nog inte så svårt för en erfaren domare och åklagare att pröva saken objektivt. Något medialt tryck finns ju inte, och vad the great unwashed tycker i ett rättsfall lär sig domare och åklagare tidigt att skita fullkomligt i. Det kan vara värre om det handlar om ett BDSM-fall där alla landets kvinnojourer och hälften av alla landets kvällstidningsjournalister står upp och enhälligt fordrar lagföring för misshandel och våldtäkt.
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Enligt Troians statistik blir 10% frisläppta efter att ha häktats på sannolika skäl. Så nog har åklagaren något på fötterna.

Jag tror man har ganska mycket på litauerna redan nu innan den tekniska bevisningen ens är slutförd.

Det är jag övertygad om. Om man har så starka bevis så att de häktas på sannolika skäl misstänkta för mord innan den tekniska bevisningen är klar så är det inte något polis hittar på. Därmed inte sagt att det kan vara fel personer som häktats. Men att påstå att de inte har något på dem eller att de tagit in dem för syns skull som någon skrev är bara trams.
2015-06-17, 14:26
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ni som är insatta och har följt liknande fall innan, är det mer sekretess idag än förr? Varför tror ni det har blivit så? (yppandeförbud, få läckor etc)

Well. Det _har_ ju redan läckts en del från den här utredningen (framförallt fram tills dess att Lisa Holms kropp hittades) och det har ju visat sig att pressen, i sin iver att vara först med det senaste sprider vidare både det ena och det andra. (T.ex. uppgiften om Lisa Holms pappa så som varande något slags specialförbands-soldat). När nu man har folk häktade och förundersökningen faktiskt är igång (och man vet att det inte bara rör sig om ett "försvinnande" utan faktiskt att det är ett "riktigt" brott - i det här fallet mord) vill givetvis lagvårdande myndigheter i möjligaste mån täppa luckorna.

Genom att belägga _alla_ inblandade med yppandeförbud (och det kunde man först efter att det dragits igång en förundersökning, med åklagare etc.) kan man lättare kontrollera vilken information som kommer till "allmän kännedom".
2015-06-17, 14:27
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
För det första, sannolikt handlar det inte om samma tjuvar som stal byggnadsställningar och diesel som stal kaffekoppar och kaffe. För det andra, notera att inbrott och inbrottsförsök i caféet gjordes i december månad, det var den mörka årstiden.

Nej, det är nog mer än en person i rörelse. Bra noterat att inbrottet på eftermiddagen var på en årstid då det är mörkt, men det är även en tid då många är vakna... Caféet är obevakat efter stängning och kan därför ha varit ett mål.

Vissa tjuvar ser även stöld som ett sätt att helt enkelt skaffa sig saker. Att stjäla porslin i december kan t.ex. vara ett sätt att fixa en lämplig julklapp till någon. Samma person kan en annan dag stjäla något dyrare för att sälja till hälare. Det ena utesluter inte det andra.

Citat:
Ursprungligen postat av avsandare82
Efter att ha läst artikeln ( http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle ) om stöldvågen i området, finns det ju också en möjlighet att det är denna person/ dessa personer som begått brottet. För bara en månad sedan var det inbrott i ladan mitt emot caféet där Lisa arbetade (som jag tolkar det).

Och då tror jag inte det är de MGM som begått stölderna.

Tycker i alla fall det är högintressant med stölderna i området, och tror verkligen inte de MGM skulle var så dumma att de stjäl för småsummor här och där. Kan ju röra sig om en mindre stöldliga, eller en ensam person som drar runt i området.

Sannolikt mer än en person. Det hela öppnar dock för att BO sett något hon inte skulle se.
2015-06-17, 14:28
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Min uppfattning är den att man ofta använder ordet kvarlevor (oftast vis styckningsmord) det är ett
mer respektfullt ord än att istället säga likdelar.

Kvarlevor = rest, lämning, återstod

Bara för att du inte kan svenska så betyder inte kvarlevor att någon är styckad.
2015-06-17, 14:28
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Så fallet är avgjort enligt dig? Då kan vi väl bura in dem direkt och strunta i fortsatt utredning och att ta det till domstol? Att de är häktade är inte det samma som att de är skyldiga och dömda. Att alla dessa tre skulle vara inblandade i mordet tar jag inte för troligt. Om någon av dem mördat är det mer sannolikt att det är en av dem, knappast två och än mindre att en tredje skulle vara inblandad. Skulle inte förvåna mig om kvinnan snart släpps.

Har du problem med läsförståelse eller vill du missuppfatta? Läs mina poster igen och se om det klarnar för dig. Jag säger inte att de är skyldiga. Inte heller att de inte är det.
2015-06-17, 14:29
Avslutad
Kvarlevor! Det låter som att något saknas.
2015-06-17, 14:30
Medlem
Många skriver samma sak, så som det KAN föreligga, nämligen att polisen har ordentligt med saker som pekar mot bröderna därav häktning på sannolika skäl. Polisen avaktar nog den tekniska bevisningen som ska säga när,var och hur hon mördades. Därmed inte sagt att det ÄR bröderna.
2015-06-17, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Är gården (Martorp) öde/obebodd? Den ska väl ligga ca 2 km från cafét o har MGM någon relation till gården?

tämligen öde,
det verkar ju vara en arbetsplats för säteriets jordbruk,
där MGM sannolikt utfört arbeten,
närmaste bebodda bostadshus verkar vara 500 m söder om,
finns två hus på närmare håll också men där verkar inga vara skrivna,
2015-06-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Har du annan information än vad vi andra har?!
Polisen har nog lite mer koll, och tvivlar på att de arresterar och att åklagaren sen häktar personer utan att en seriös misstanke ligger i grund!
Polisen fattade misstanke på måndagen/tisdagen, men bröderna greps inte förrän på fredagen efter att Lisa hittades.

Du får ju tro vad du vill. För det är det du gör, du sitter och tror att polisen har en massa bevis. Åklagaren har redan talat om att de har noll teknisk bevisning och att obduktionen inte är klar. Vad har polisen då? Högst sannolikt en massa sladder och fantasier på bygden. Jag säger inte att ingen av dessa litauer kan vara skyldig, men man ska nog under detta tunna bevisläge hålla dörren öppen för att de kan vara oskyldiga. Kvinnan är jag övertygad om är oskyldig och jag tror hon släpps snart.
2015-06-17, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
Kvarlevor! Det låter som att något saknas.
Men det betyder inte att något saknas...
Kvarlevor är något man säger oavsett om personen är styckad eller inte.
Kvarlevor = lämning, en död person som hittas är en lämning!

Edit: Fast med tanke på att det fortfarande letas av polis så är styckning inte avfärdat!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in