Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 22:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
ja, självklart. Var mordplatsen ladan och polisen hittat bevis så åker dom ju dit, såklart.
Vad jag menar är att polisen och tråden totalt har snöat in på en enda sak och hängt upp hela mordfallet på en handske. Då löper man stor risk att göra bort sig.
Tråden har ju totalt snöat in på handsken, visst, men i trådens version är det ju främst en alternativteoretisk handske som magiskt pekar ut en annan gärningsman än de häktade - Han kallas för "Godsägaren" och tog i handsken, klart han är skyldig!

Polisen, däremot, har vi väl inte den blekaste aning om ifall de anser att handsken särskilt viktig alls?
2015-06-16, 22:19
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det står till ockmed i media att det var polisens magkänsla:

http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

När man åkte för att hämta de tre personerna under fredagskvällen, visste man ännu inte med säkerhet att fyndet som Missing people gjort, kunde kopplas till Lisa.
- Att hämta in de här personerna visade sig i efterhand vara ett synnerligen gott polisarbete. Vi åker sedan tillbaks till platsen och konstaterar att fynden som var aktuella där, går att knyta till Lisa. Efter det spärras huset av och i samband med husrannsakan inom det avspärrade området, påträffas Lisa, förklarar Martin Fredman.
Och enligt honom har alla fynd den här veckan - som av polisen kallats "kopplade till Lisa" - varit personliga föremål.
Till exempel ett mobilskal till en Iphone.
– Föremålen kan vi med tydlighet koppla till henne.
Avgörande i gripandet var alltså polisens magkänsla, samt tipsen - och fyndet - som Missing people gjorde under fredagskvällen.

Oaktat vad anledningen var vid gripandet så har åklagaren idag lyckats övertyga en rådman om att det i vart fall föreligger sannolika skäl och då krävs det mer än magkänsla, även om det givetvis är ett långt steg från sannolika skäl till ställt utom rimligt tvivel men det bör vi inte, och ska vi inte, diskutera idag för utredningen är långt ifrån klar.
2015-06-16, 22:20
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
I så fall är riktiga GM en i närheten som känner litauerna och omgviningen. Men tror nog vi skall utgå från att litauerna är GM eller i alla fall på något sätt inblandade.

Kan ju teoretiskt vara även så att dom blivit ombedda att ta hand om kroppen osv, och vägrar ange vem som anlitat dom. Eller att dom påstår att det är så. Utan bevisning och enbart en indiciekedja kommer det bli väldigt svårt att få dom fällda. DNA-bevisning på kroppen osv räcker inte för att få dom fällda för mer än brott mot griftefriden (dvs om inte t ex sperma hittas). Åklagaren måste bevisa mordplats, tidpunkt och att de åtalade var på mordplatsen vid den tidpunkten.

Äsch, kommer dröja några dagar innan man hör om att de "gjort vissa medgivande" och snart så kommer någon av dem knäckas och avslöja vad som hänt.

Jag tror att den yngre fått psykbryt när han blivit nekad och sedan strypt henne. Inget sexuellt övergrepp överhuvudtaget utan bara att hon kränkt honom rejält på nåt sätt.

Den andra brodern har fungerat som medhjälp.

Det man måste förstå i detta fall är att de är häktade för delaktighet i mord. Inte dråp. inte vållande. Utan de har, med uppsåt, bragt henne om livet. Det är iallafall vad man tror efter att åklagaren lagt fram alla omständigheter som vi inte har nån aning om.

Jag tror de har motivet klart och jag tror de har hela händelseförloppet klart´, men det återstår att se. Vissa saker talar emot det, t.ex. att de inte vet den exakta tiden hon ska ha avlidit.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Var det inte tal om ett kvitto som hittades också?

Kan det vara så urbota dumt att det är ngn av brödernas kvitto som de spårat upp genom övervakningskamera i affär ?
kvittot var från en affär i Skövde så det var förmodligen Lisas kvitto .
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
För att sen lasta in henne i bilen och köra henne till en lokal de känner till i närheten av sitt hem och som är deras arbetsplats?
Istället för att vara smarta och köra henne långt bort i tjotahejti och dumpa kroppen i någon myr?

Har man väl lastat in personen i bilen vill man väl köra den därifrån så långt det går.

Om de inte är helt efterblivna så skulle de definitivt inte köra kroppen dit precis efter att de dödat henne. Men jag vet inte hur mördare agerar. Förmodligen inte rationellt.

Skulle gissa att hon var vid liv när de tog henne till där kroppen hittades. De hade tänkt ha hon fången där en längre tid. Jag säger de för en av de hade aldrig kunnat hålla det hemligt från den andra en längre tid.

Bara onödig spekulation av mig, dock. Vi får se när vi får vet dödstidpunkt. Hoppas verkligen att det var Söndag.. För Lisas och polisernas skull.
Medlem
Läser i tråden att en eller flera uppmärksammat samma sak som mig och det är ägarinnan till cafét. Den intervjun hon gav i tv gjorde mig stum.

Helt lugn, nästan likgiltlig när hon beskrev hur det känns att tösen är död, visade inga känslor alls till skillnad mot flickorna som jobbade med Lisa som storgrät, även folk som inte hade någon koppling alls till Lisa grät.

Istället pratade ägarinnan glatt om vad för mat som skulle serveras och hur verksamheten skulle fortsätta. Säger inte att hon är mördare eller att hon är inblandad men hon uppvisade för mig ett onormalt uppförande sett till vad som hänt. Till och med polisen säger hur uttömda de var när kroppen hittades m.m men ägarinnan är helt iskall.

Nu när annan info har kommit fram gällande bröderna så tror jag som så att:

Den yngre har ihjäl Lisa med mopedhjälmen, får panik och tar hjälp av sin äldre bror och de flyttar kroppen för att sen otroligt nog sprida ut föremålen i närområdet.

Pratar ihop sig med kvinnan och att alla ska hålla fast vid historien. Dock blir de antagligen panikslagna när de ser hur många som ansluter sig till sökandet efter Lisa, för de känner antagligen inte till missing people, så de beslutar sig för att vara kalla nog för att gå ut och samla in föremålen de dumpat.

Folk lägger märke till dem, då de upprepade ggr säger sig leta efter sin katt, de har en tom påse som antagligen innehållit något av Lisas tillhörigheter som någon hund får upp ett spår på, sen går det fort.

Allt hänger väl på att få ihop pusslet, alla bitar har de men de ska bara lägga pusslet. Dock undrar jag, vittnet som säger sig ha sett bröderna sitta och fika vid tidpunkten för försvinnandet?

De kan väl knappast ha hunnit ordna ett sådant vittne i sådana fall? Särskilt pga bristande språkkunskaper etc.

Jag får helt enkelt inte ihop allt, om bröderna nu har vittnen som talar för att de är oskyldiga.
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om det är något som möjligen talar emot att bröderna var GM så är det väl att en av dem hittade handsken och sedan lämnade den vidare (om detta verkligen stämmer). En GM som hittar offrets handske på brottsplasten (?) skulle ju antingen smussla undan den, eller om det inte gick ignorera den och sedan återvända för att plocka upp den när ingen såg. Inte plocka upp den och säga "titta vad jag hittade".

Om jag inte minns fel så är väl enda gången "bröderna hittat handsken" i intervjun med deras mor. Samma intervju som påstår att bröderna satt i trädgården klockan 18:15 (mitt i ovädret som rådde i området den 7/6). Den källan känns aningen tendensiös och oseriös.

Sedan kan man fråga sig vem fan som letar efter en katt samtidigt som 1500 personer letar efter en försvunnen 17-åring...
2015-06-16, 22:21
Medlem
Om bröderna behöver litauisk tolk och damen rysk så funderar jag på hur dom kommunicerade hemma?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det står till ockmed i media att det var polisens magkänsla:

http://www.expressen.se/gt/fyndet-som-ledde-till-lisa-holm-17/

När man åkte för att hämta de tre personerna under fredagskvällen, visste man ännu inte med säkerhet att fyndet som Missing people gjort, kunde kopplas till Lisa.
- Att hämta in de här personerna visade sig i efterhand vara ett synnerligen gott polisarbete. Vi åker sedan tillbaks till platsen och konstaterar att fynden som var aktuella där, går att knyta till Lisa. Efter det spärras huset av och i samband med husrannsakan inom det avspärrade området, påträffas Lisa, förklarar Martin Fredman.
Och enligt honom har alla fynd den här veckan - som av polisen kallats "kopplade till Lisa" - varit personliga föremål.
Till exempel ett mobilskal till en Iphone.
– Föremålen kan vi med tydlighet koppla till henne.
Avgörande i gripandet var alltså polisens magkänsla, samt tipsen - och fyndet - som Missing people gjorde under fredagskvällen.

Tycker det där med magkänsla låter lite konstigt. Likaså det när polismannen på presskonferensen sa att när man arbetat som polis länge så ser man saker på ett annat sätt och 1 plus 1 blir 2 (eller liknande). Det låter ju som att d inte behövdes SÅ mkt intuition ifall gms spred ut Lisas saker på ett led som ringade in dem själva... Plus befann sig och betedde sig underligt nära hennes lik... Undrar då varför polisen pratar om "utvecklad polisiär magkänsla"..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Tråden har ju totalt snöat in på handsken, visst, men i trådens version är det ju främst en alternativteoretisk handske som magiskt pekar ut en annan gärningsman än de häktade - Han kallas för "Godsägaren" och tog i handsken, klart han är skyldig!

Polisen, däremot, har vi väl inte den blekaste aning om ifall de anser att handsken särskilt viktig alls?
Handsken tröttnade jag på efter första 1000 inläggen, däremot hjälmen..... Jag tror den är inbyggd i taket i ladan, i innertaket mellan bjälkarna, läste att dom bytte tak.....
2015-06-16, 22:22
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Skulle förvåna mig om de inte anser att handsken är viktig. Mopeden med nyckeln i och handsken i ladan i närheten antyder ju ett möjligt händelseförlopp där BO med våld förts från mopeden till ladan.
2015-06-16, 22:22
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Jag vill passa på att ge polisen lite cred för att de verkligen lyckats hålla locket på under den här utredningen.

Ingen vet egentligen någonting alls men med tanke på att åklagaren höll på i över två timmar under häktningsförhandlingen (nåväl en del var väl "förhör" med misstänkt men ändå) finns det säkerligen betydligt mer och den omständigheten att vi inte har någon aning om vad detta "mer" är ska applåderas för det är så man bedriver en framgångsrik utredning, och som någon tidigare mycket riktigt påpekade är Lisa värd en sådan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in