Citat:
Ursprungligen postat av
FruLibertas
Det är faktiskt ett mysterium att M knappt har minskat sen DÖ. Många har lämnat men lika många verkar har kommit till. SD tog en massa väljare från M före valet men inga efter valet. Märkligt. Måste erkänna att jag inte förutsåg detta.
Jag känner inte en enda Moderat som inte tycker DÖ är en katastrof. Men om inte det räcker att man ger sina väljares röster till V, MP och S så undrar jag vad som kan få de Moderata väljarna att lämna partiet?
Finns ju svar här på sidan 9-10:
http://www.scb.se/Statistik/_Publikationer/ME0201_2015M05P_BR_ME60BR1501.pdf
M tappar sedan valet visserligen en liten procentandel till SD men plockar istället från S, FP, MP och Övriga.
Räknat sedan förra året samma tid så tappar M till SD och "vet ej" men tar från S och FP.
Därför ligger M i stort sett stilla eller till och med ökar en aning.
Ja, det är SCB och sifforna för SD ligger inte i linje med YouGov och alla de där, men trenden som undersökningen visar borde vara relativt korrekt.
Det kommer knappast att komma några stora mängder moderater till SD. Oavsett DÖ. Radions P1 sände igår ett utdrag ur Reinfeldts tal i Visby 2013 där han vräkte ur sig sitt personliga, djupa hat mot SD. nu fortsätter hans handplockade AKB med samma icke-SD-politik och de flesta moderater verkar ändå vara helt OK med det. Även om det svider att behöva stödja vänsterpolitik.
Å andra siden behövs inte många procentenheters avhopp från M till SD för att SD ska gå om M men M och S och DÖ sitter nog stabilare än folk i tråden tror.