2015-06-16, 19:38
Medlem
Tror ni att vi får se lite mer tillströmning från Allianspartierna nu efter omröstningen om budgeten? Det har ju inte riktigt strömmat till väljare i den omfattning som man hade förväntat sig innan.
2015-06-16, 19:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det har bara gått två veckor sedan senaste Sentio (30 maj). Antingen har du missat den eller så har du ställt den inre klockan på maximal otålighet.
Tack för svar. OK, jag har missat den. Så otålig är jag inte...
2015-06-16, 20:00
Medlem
shogun-rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Tror ni att vi får se lite mer tillströmning från Allianspartierna nu efter omröstningen om budgeten? Det har ju inte riktigt strömmat till väljare i den omfattning som man hade förväntat sig innan.

Nu blir det förhoppningsvis tillströmning från både vänster och höger

Från vänster för att man med tiden kommer se att deras vallöften om bättre skola, ekonomi och icke att förglömma deras migrationspolitik kommer fortsätta utför.

Från höger pga DÖ.
2015-06-16, 20:24
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Jag kan dock tänka mig att en hel del borgerliga väljare som är missbelåtna med DÖ också är ganska så sura på SD. Att dom ger SD skulden för DÖ. Jag tror inte att borgerliga DÖ-motståndare är mer positiva till SD:s politik än övriga borgarväljare. Men ett visst spill lär det väl bli, för de invandringskritiska DÖ-motståndarna har nog tröskeln blivit lägre.

Tillägg: Med tiden är jag övertygad om att DÖ kommer gynna SD:s opinionssiffror stort, så länge DÖ nu finns kvar. Folk måste nog mogna litet till.
Senast redigerad av Floragatan 2015-06-16 kl. 20:38.
2015-06-16, 20:43
Medlem
Jag tror att i och med dagens omröstning i riksdagen så står det klart för alliansväljare hur omöjlig situationen är som en demokrati. De är ju bakbundna av sina egna folkvalda. De har ingen chans att via val visa sin politiska vilja. Endast två rakryggade M-politiker fanns.

Det visar sig nu tydligt vilket som är oppositionspartiet, SD. Det tror jag de vinner starkt på. Det går nu upp för alla alliansröstare, först nu när de kanske förstår hur DÖ funkar.

Vi skall glädja oss och se framåt med stor tillförsikt och starkt ökade opinionssiffror. Om det ändå funnes ett sätt att få till ett nyval om ca ett år!
2015-06-16, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Det kommer ju inte hända. Jag kan garantera att S kommer låta partiet implodera hellre än att samarbeta med SD. Fundera över vilka som är deras framtida väljarbas när norrlandspensionärerna dött ut?

För övrigt skulle falangstriden slita isär partiet långt innan man ens hinner börja få ut ett budskap om ändrad politik på området.

Firma Löfvén/Andersson har ju som bekant utökat avståndet till SD genom att beteckna partiet som nyfascistiskt, då S blöder till SD. SD:s framtida samarbetspartner blir inte S utan Alliansen. Alliansen har ju slutat att benämna SD som rasistiskt och främlingsfientligt, utan numera är de ett enfrågeparti, icke-borgerligt parti och ett opålitligt parti. Dessutom har de, om än i mindre grad, börjat anpassa sin politik. Batra m.f.l är fullt medvetna om vad det innebär att inte samarbeta med SD vid ett eventuellt regeringsskifte, det är ju bara att fråga Löfvén om hans första år har varit skojigt och bekvämt.
2015-06-16, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Firma Löfvén/Andersson har ju som bekant utökat avståndet till SD genom att beteckna partiet som nyfascistiskt, då S blöder till SD. SD:s framtida samarbetspartner blir inte S utan Alliansen. Alliansen har ju slutat att benämna SD som rasistiskt och främlingsfientligt, utan numera är de ett enfrågeparti, icke-borgerligt parti och ett opålitligt parti. Dessutom har de, om än i mindre grad, börjat anpassa sin politik. Batra m.f.l är fullt medvetna om vad det innebär att inte samarbeta med SD vid ett eventuellt regeringsskifte, det är ju bara att fråga Löfvén om hans första år har varit skojigt och bekvämt.

Hon lever kanske i illusionen att DÖ är det första offentliga löfte Löfven kommer att hålla. Inte bara kommer han att bryta det om han får chansen, men sannolikheten är att hans efterträdare Damberg som i dagarna gjort debut på Bilderbergmöte kommer bryta DÖ med ett; "jag har aldrig lovat".

Men vad vet en lantis som jag...
2015-06-16, 21:24
Medlem
FruLibertass avatar
Citat:

Det är faktiskt ett mysterium att M knappt har minskat sen DÖ. Många har lämnat men lika många verkar har kommit till. SD tog en massa väljare från M före valet men inga efter valet. Märkligt. Måste erkänna att jag inte förutsåg detta.

Jag känner inte en enda Moderat som inte tycker DÖ är en katastrof. Men om inte det räcker att man ger sina väljares röster till V, MP och S så undrar jag vad som kan få de Moderata väljarna att lämna partiet?
2015-06-16, 21:27
Medlem
Subb[a]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Det är faktiskt ett mysterium att M knappt har minskat sen DÖ. Många har lämnat men lika många verkar har kommit till. SD tog en massa väljare från M före valet men inga efter valet. Märkligt. Måste erkänna att jag inte förutsåg detta.

Jag känner inte en enda Moderat som inte tycker DÖ är en katastrof. Men om inte det räcker att man ger sina väljares röster till V, MP och S så undrar jag vad som kan få de Moderata väljarna att lämna partiet?

Sjukt och det enda jag kan tänka mig att är allt väljartapp till SD går via t.ex (S) till (M) och sedan till (SD)
2015-06-16, 21:31
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Jag kan dock tänka mig att en hel del borgerliga väljare som är missbelåtna med DÖ också är ganska så sura på SD. Att dom ger SD skulden för DÖ.

Jag tror du kan ha rätt. Men att ge SD skulden för DÖ är som att ge skulden till en våldtagen tjej för att hon hade för kort kjol. Det skulle vara de flesta helt främmande, utom när det gäller nyfascism<tm>, som vår landssvetsare har härlett att SD står för med hjälp av en "intellektuellt mindre nogräknad författare".

När pengen trillar ner kommer dessa missbelåtna borgerliga väljare att inse att dom hade fel.
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-16 kl. 21:33.
2015-06-16, 21:33
Medlem
Floragatans avatar
Citat:

Den usla regeringen gör nog att många M-väljare finner det säkrast att stanna kvar. M får dessutom en viss påfyllning av besvikna S-väljare.
2015-06-16, 21:39
Medlem
Citat:

SD har nog fått många från M trots att M gått upp. Många från S kan ju ha gått till M. Verkar ju faktiskt som att S-väljarna vet om att S och M egentligen är samma parti. S&M går till val 2018 som ett parti för att skydda Sverige mot det onda SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in