Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 21:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Lite motsägelsefullt varför dumpa något som pekar ut dem och leder till att de grips.
No sense!

För att det kändes mer riskabelt ha jackan hemma i huset...

Personligen tror jag inte det var en jacka. Tror det varit något mindre. Men exakt vad det var känns oviktigt, tror det var omständigheterna runt fyndet som var proppen ur
2015-06-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Om de är häktade för delaktighet i mord, vad innebär det? Just delaktighet?

Ja.

Det mesta pekar mot det case jag har beskrivit tidigare där det främst är den broder som inte har en fru på plats som är den som mest troligt bär huvudansvaret för Lisas mord och bortförande eller i omvänd ordning.

Det kan fortfarande vara oklart när Lisa dog och vem som avgjorde saken sas.

Man vill nog helst slippa en situation där åtalade pekar finger åt varandra i den frågan, speciellt när det finns en kvinna som kan ha känt till ett och annat om saken och dessutom är gift med en av dom.

Men det går snabbt i hockey, jag gissar att någon i trion kommer börja mumla snart.
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Om Lisas jacka helt plötsligt ligger mitt på ett öppet område där poliser, MP och andra sökt i flera dagar så skulle iaf jag omedelbart tänka "detta är utplacerat". Om de som gjorde fyndet sett de tre häktade gå precis där fyndet gjordes så måste det varit uppenbart att de som minst nonchalerat en jacka på marken...

Kanske de tre MGM dumpat jackan och MP kommer dit precis efter. MGM ser MP när de bara kommit ett femtital meter bort, inser att de gjort bort sig. Då kan det beryktade hetsiga uppförandet på MGM ha att göra med att de försökt övertala MP att de själva sett jackan och var på väg till polisen. Men det hetsiga kan ju ha varit för att MP förstått att dessa placerat ut "fyndet" och konfronterat dem.

Polisen meddelas om händelserna runt fyndet. En av poliserna som får beskedet kopplar samman detta med tipset där två män setts vid en verkstad. Man åker och tar in de tre, samtidigt som man riktar om huvudsökandet till området runt verkstaden, sen hittas ju kroppen där inom högst 2-3 timmar.

Hela den här teorin om utplacering av persedlar i terrängen är ju ganska bisarr. Om en mördare vill göra sig av med bevis är det ju rationellt att elda upp persedlarna, gräva ner dem eller slänga dem på en sopstation långt från hemmet. Inte placera ut dem i närheten av hemmet.

Det är faktiskt bara teorin att en annan person placerat ut persedlar för att skjuta skulden på de nu gipna som är logisk, och den teorin ger jag inte mycket för.

Om de gripna uppehöll sig i närheten av upphittade persedlar kan det möjligen ha berott på att de själva letade efter persedlarna, kanske i ett försök att städa upp en brottsplats. Men knappast på att de placerade ut persedlarna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Har den framkommit vad Lisa hade där att göra överhuvudtaget?

Ja. Jag vet att hon hade sommarjobb på caféet och hunnit jobba där ca 3 helger, men jag menar VARFÖR just där? Flera mil hemifrån, ute på landet, när hon själv bor i en stad och det finns flera städer runt omkring (närmre än Kinnekulle). Det verkar så ... opraktiskt, långsökt, skumt?

Hur hamnade hon på det cafeet? Hon eller föräldrarna måste ju ha någon koppling till byn sen tidigare, eller känna någon som bor eller jobbar där? Jag har inte hört någonting nämnas om något sådant?
Enl. tråden är fadern/familjen bekant med caféägarinnan.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Delaktighet till mord, låter som åklagaren själv skulle varit osäker när han skrev sin häktningsframställan och inflikade "delaktighet" istället för skyldiga till mord, vagt är bara förnamnet
Inget märkligt alls. "Delaktighet" täcker bara att man kan vara gärningsman eller medhjälpare.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
Hon kommenterade inte något om att det faktiskt är en skillnad på 0,4 promille och 2.2 promille och heller inte det faktum att om dessa bröder visas vara skyldiga så hade Lisa Holm varit i liv idag om dessa personer inte varit i Sverige !!

97.8% är oskyldiga som ska förpassas alltså.
2015-06-16, 21:42
Medlem
Lisa.Holms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
De tänkte väl att Arne haft större möjlighet att hjälpa dem, till skillnad från släktingarna i Litauen.
De kommer från ett auktoritärt land och Arne har garanterat hög status i deras ögon och betraktas av dem som en maktfaktor i området.

Varför skulle Arne hjälpa två misstänkta mördare? Då kan folk tro att han är delaktig och det har redan kommit fram att han är en snål gubbe.
2015-06-16, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
DNA hjälper inte alltid...Fredrik lämnade DNA hos Pernilla i Avesta...men han så bara att han varit i lägenheten tidigare...så då gick han fri
Fast just i det här fallet tror jag att det skulle bli svårt för de häktade att förklara eventuellt DNA-träff.
2015-06-16, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glufse
Fast han bor ju inte ens i Sverige. Skulle han ha varit i närheten under mordet?

Vet vi att han inte bor i Sverige?
Han kanske bra har adressen utomlands!
Medlem
Någon med som vet om/hur ärendet fortgår bortsett från Litauerna? Det skulle knappast vara första gången polisen går all in på fel person(er) och sedan har det gått för lång tid när de väl kommer på sitt misstag...

Edit: Efter att ha ögnat igenom tråden verkar det som att de flesta redan dömt Litauerna. Snacka om att gå på mediestormen.
Senast redigerad av argahannen 2015-06-16 kl. 21:52.
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Delaktighet till mord, låter som åklagaren själv skulle varit osäker när han skrev sin häktningsframställan och inflikade "delaktighet" istället för skyldiga till mord, vagt är bara förnamnet

Är väl inget konstigt med det. Finns ingen bild ännu av vem av de två männen som dödat flickan. Då kan man säga "delaktig" tills bilden klarnar.

Blir det så att man aldrig kan klarlägga vem av de två som mördat så hoppas jag att bägge döms för delaktighet, givet att det kan bevisas att det är de som är inblandade och ingen annan.

Tror att rättsväsendet lärt sig en läxa av "Lindomefallet" där två gick fria efter att ha skyllt på varandra.
2015-06-16, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
97.8% är oskyldiga som ska förpassas alltså.

nä, 99,78% blir det ju

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in