Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 20:54
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Handsken är ju helt central för precis alla teorier om mötesplats och mordplats. Hittar inte polisen mordplatsen kommer dom eventuellt aldrig kunna döma för mord.

men ok - leta vidare i ladan och snöa in på handsken och låt dom gå fria.. är ju bättre än att sätta sig in i ett mer troligt händelseförlopp än de flesta andra osannolika teorier som framförs.

Handsken har haft en stor central roll för spekulationerna här, men det behöver inte alls betyda att den haft en stor central roll i den riktiga förundersökningen.

Sista fyndet + Anhållan av MGM = hittad kropp på kort tid.

Det är den ekvationen ni ska koncentrera er på.

Sista fyndet är någonting som MP kunde berätta om i telefonen för att poliserna skulle åka och anhålla MGM direkt utan att ens åka till fyndplatsen. Sen åker de direkt och spärrar av ett område och hittar strax kroppen.

Fyndet är alltså något som talar om vart de ska leta samt att det på nåt sätt pekar mot bröderna. Vad? Det får ni gärna spekulera i.
2015-06-16, 20:55
Medlem
Det finns fyra? "män". Greven är nämnd, 2 MGM, och så ytterligare den kollegan som tagit i handsken.
Är kollegan nämnd, eller är det honom som ni benämner som grevens son? Ber om ursäkt om jag missat inlägget med kollegan i sådana fall.
2015-06-16, 20:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina-Lina
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6191865

Alltihop verkar vagt och osäkert.Man hade ingen tolk närvarande från början utom via telefon och sen körde tolken vilse.Hur i h-sicke kan man som rättsinstans missa att kalla in en tolk?

Sen kan ju faktiskt om jag nu ska spekulera att anledningen till att den äldre mannen var det väl "inte visade några känslor" vara att han inte förstår svenska?

Jag har funderat och funderat över om polisen helt enkelt har hittat "en snabb lösning" det verkar vara en knepig situation överlag. Hasse Aro kommenterade infon i veckan med att man är så tysta om allting från utredarnas håll och samtidigt spekuleras det vilt.Fört ingen info lämnas ju ut det är mest gissningar.

Jag tvivlar på att de här tre är skyldiga,jag säger inte att de inte är det.Men inte heller att de är det. Men varför skulle de stanna kvar på platsen när de visste att polisen var ute efter en GM och en av dem eller båda var det? Och varför så enögt bara inríkta sej på tre personer.

Mej förefaller det underligt alltihopa.Bevis vill man inte tala om.

Journalisterna jag fattar inte att man kan bete sej som de gjort...................med dygnetruntbevakning av allt som pågår .Hur många falska spår och strunt-tips och tips kommer in via dem

Att man av utredningstekniska skäl inte lämnar ut alltför mycket det förstår jag,men detta verkar mycket underligt

Det hela väcker generella frågor hos mig.

Har dom tre misstänkta varit igång med sina arbeten som vanligt under veckan som gick?
Finns det något avvikande beteende kring någon av dom under veckan som gick?
Dom borde rimligtvis haft annan människokontakt i form av arbets-sysslor mm, därtill borde dom vara relativt kända i trakten då dom verkat/arbetat där under en period.

Finn det någon info om dessa frågor?
Senast redigerad av rotesau 2015-06-16 kl. 20:59.
2015-06-16, 20:57
Medlem
Vad är det som säger att det är någon av de MGM som spridit ut sakerna?

Jag tänker på mitt mobilfodral där jag har mobil, pengar, körkort, kreditkort och lite annat smått och gott. Jag har också ett halsband med ett krucifix virat runt vikningen i mitten.

Kan det då inte vara så att det är alla dessa saker som är upphittade? Då kan ju detta ha ramlat ur Lisas ficka (eller hand) och senare ha blivit upplockat av nåt djur som dragit iväg med grejerna som ramlar lite hur som helst, därav det konstiga läget. Det kanske är därför de heller inte hittas under första söket utan de kommer dit lite senare.

Bara en tanke.
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt2
DNA om dom förgripit sig på henne? Jag kan lova dig att du är helt jävla fel på det! Lika fel som polisen. Förhörsledarna har garanterat satt extremt stor press och brutit ner kvinnan i flera timmar. Hon hade erkänt tro mig. Jag tror dom sitter där dom sitter för fallet blivit en så stor nyhet i all media, polisen måste visa resultat!

Jag är övertygad om att dessa 3 kommer släppas

Hudavlagringar,hår,svett,saliv,sperma. Är väl detta som kommer bli avgörande, och det kommer när all teknisk bevisning är färdigställd. Jag kan garantera dig att dessa herrar till att börja med kommer få livstid. Det är gärningsmännen. Kvinnan kan komma att släppas, lite svårare att få till nått på henne då hon inte har deltagit i brottet i den mån atthon har lämnat organiskt matrial på brottsplatsen eller på offret.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Fyndet är alltså något som talar om vart de ska leta samt att det på nåt sätt pekar mot bröderna. Vad? Det får ni gärna spekulera i.
Behöver inte vara så. Det kan också vara så att brödernas suspekta agerande i samband med att fyndet hittades gjorde att polisen riktade sökinsatsen mer intensivt mot dem och kollade alla byggnader de hade tillgång till, t.ex. Martorp.
2015-06-16, 20:58
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Intressant. Kolla. Tack

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://gestaltningsverket.se/documents/kinnekullesdoldaparlor.pdf&ved=0CB0QFjABOB5qFQoTCK _O2obxlMYCFQOGLAodF78AiA&usg=AFQjCNEtfRUqTQ19omobj 1ankeTnXlfyWw

Intressant att Arne även äger marken vid kyrkan där hjälmen sägs ha hittats.
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Har den framkommit vad Lisa hade där att göra överhuvudtaget?

Ja. Jag vet att hon hade sommarjobb på caféet och hunnit jobba där ca 3 helger, men jag menar VARFÖR just där? Flera mil hemifrån, ute på landet, när hon själv bor i en stad och det finns flera städer runt omkring (närmre än Kinnekulle). Det verkar så ... opraktiskt, långsökt, skumt?

Hur hamnade hon på det cafeet? Hon eller föräldrarna måste ju ha någon koppling till byn sen tidigare, eller känna någon som bor eller jobbar där? Jag har inte hört någonting nämnas om något sådant?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag håller med i så måtto att om sexuellt våld hade skett så var det ingen av de två MGM som kunde bindas till detta. Men om någon av mördade tjejen och/eller gömde hennes kropp, borde det inte funnits en DNA-matchning ändå, på hennes kropp eller i deras bil osv.?

Det är inte alls säkert.
Förmodligen på mordvapnet i sådana fall men inte nödvändigtvis på personerna.

Om dödsorsaken tex är ett kraftigt slag mot huvudet så behöver du egentligen inte haft mycket fysisk kontakt alls med BO.
2015-06-16, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Behöver inte vara så. Det kan också vara så att brödernas suspekta agerande i samband med att fyndet hittades gjorde att polisen riktade sökinsatsen mer intensivt mot dem och kollade alla byggnader de hade tillgång till, t.ex. Martorp.

Det var klädesplagg påstod aftonbladet igår , var någon poliskälla som hade gått ut med det, och sen hade personerna agerat konstigt när dom hittade det.
Medlem
Glufses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Handsken är ju helt central för precis alla teorier om mötesplats och mordplats. Hittar inte polisen mordplatsen kommer dom eventuellt aldrig kunna döma för mord.

Inte f-n "gräver dom i ladan efter hjälmen" - dom letar desperat efter mordplatsen men hittar den inte. Det är ev därför dom inte kunnat häkta på sannolika skäl..

men ok - leta vidare i ladan och snöa in på handsken och låt dom gå fria.. är ju bättre än att sätta sig in i ett mer troligt händelseförlopp än de flesta andra osannolika teorier som framförs.
Männen är häktade på sannolika skäl.
Medlem
Lisa.Holms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Har den framkommit vad Lisa hade där att göra överhuvudtaget?

Ja. Jag vet att hon hade sommarjobb på caféet och hunnit jobba där ca 3 helger, men jag menar VARFÖR just där? Flera mil hemifrån, ute på landet, när hon själv bor i en stad och det finns flera städer runt omkring (närmre än Kinnekulle). Det verkar så ... opraktiskt, långsökt, skumt?

Hur hamnade hon på det cafeet? Hon eller föräldrarna måste ju ha någon koppling till byn sen tidigare, eller känna någon som bor eller jobbar där? Jag har inte hört någonting nämnas om något sådant?

Det har skrivits innan i tråden att hon var bekant med ägaren eller något sånt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in