Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 21:16
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja det tar ca 24 h om du får "gräddfilen" vilket hade skett vid sexuellt våld.

På 4 dagar hade de garanterat fått fram DNA matchning om våldtäkt skett.
Eftersom MGM redan hade avgivit sitt DNA långt tidigare också.

Nu kanske det inte är så enkelt?

Det handlar ju inte enbart om att utföra själva analysen utan först så måste kroppen göras tillgänglig och sedan så tas proverna under mycket ordnade former.

Vi vet inte i vilken kondition kroppen befinner sig i och vi vet inte hur rättsläkare har instruerats att prioritera bevisinhämtningen?

Ett stort "vi vet inte" men jag tror att man kan anta att det föreligger en del arbete innan själva DNA-proverna kan skickas iväg för analys?
2015-06-16, 21:17
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungont
Nu kan jag äntligen posta..

Lyssna på denna intervjun.
1. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6186601

Han talar lungt och ledigt. Börjar tom tala innan journalisten hunnit ställa klart sina frågor. Tydliga meningar. Inga stakningar. Inga eh.. Inga långa mellanrum mellan meningarna. Bra meningsuppbyggnader. Han talar helt enkelt ur minnet och har inget att dölja eller som han behöver akta sig för att säga eller för den delen försäga sig.

Lyssna nu på denna intervjun.
2. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6185594
Detta är exakt vad han säger;
"Jag fick reda på det ganska snart efter det hade hänt. Och jag tror det vara bara någon halvtimma efteråt ......... att hon var borta. (!!) (han försöker här distansera sig)
Ja först och främst så var vi på arbetsplatsen som vi mitt emot. Och när vi står och pratar där åh så vidare så plötsligt så ser vi ......... en del av klädseln som låg på golvet in i mitt emot då eh tog jag de omedelbart upp den och gick till polisen med den och sa åh om det eventuellt skulle tillhöra henne? ...."

Hade inte polisen sökt igenom ladan på söndagen? Är det då troligt att polisen missat en handske som ligger tydligt synligt mitt på golvet? Nej det är det såklart inte!

I första intervjun är han tydlig när han pratar, inga åh eh eller konstiga meningsbyggnader.
I andra intervjun är det dåliga meningsbyggnader. Han stakar sig. Många ehh.. många pauser när han behöver tänka efter vad han ska säga.
När blir det såhär? Jo när man måste vara försiktig vad man säger. När man inte får försäga sig. När man försöker missleda. När man ljuger och hittar på en historia.

Intervju 2. Frågor!
"Halvtimma efteråt att hon var borta." !!! Halvtimma efteråt vadå? Polisbilen kom dit? Media gick ut med det? Blir man tillfrågad om när man fick reda på något hemskt så säger man; "jag fick höra det av grannen". "Polisen berättade det". "Jag hörde det på radion". "Klockan var strax efter elva"... m.m. Han försöker här distansera sig från händelsen men försäger sig. När blev det officiellt att Lisa var bortförd? Sent på kvällen? Dagen efter?
Ändå vet Arn* det 30min efter att det har hänt!
Visste Arn* att Lisa var borta ca 18:55? Innan Lisas far ens hade anat oråd?!

"Vi stod och pratade lite och så vidare och så såg vi klädesplagget". Tränade, erfarna poliser som är ute efter att hitta ledtrådar hade ju letat innan utan att finna något. "Nu står han och pratar lite och så vidare" utan att leta efter något och hittar det. Troligt att polisen missat detta?

Arn* tar då genast upp handsken! Arn* är inte dum i huvudet. Tvärtom en världsvan, intelligent person. Inte ens en idiot tar upp handsken i ett sådant läge!

Han talar i dåtid om en del av klädseln. Hur vet han att detta är en del av klädseln som dom letar efter!? Man säger om man inte hittar på "jag såg ett klädesplagg", "jag såg handsken". Inte jag såg en del av klädseln vilket för mig låter som att man vet att det är en del av Lisas klädsel.

Lyssna nu på videointervju 3.
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/mark%C3%A4garen-ber%C3%A4ttar-var-med-och-hittade-handsken-3185133

Stakar sig igen och dåliga meningsbyggnader jämför med intervju 1. Arne säger i videoklippet att de på måndag morgon helt plötsligt såg en handske nere på marken mitt inne i ladan. Och. Då sa vi den där handsken verkar vara liten modell.
Då tog först en av de anställda först upp det. Sedan tog Arnes sammarbetspartner L*** Å**** upp den och sedan tog jag den och sa att denna måste vi bära till polisen.
Och så tog jag den i fingret och sakta gick bor med den till polisen.

Här finns en diskrepans i vad Arne sa i den första radiointervjun med SR som gjordes dagen innan. Där sa han att han OMEDELBART tog upp handsken efter att de hittat den!?

"den där handsken verkar vara liten modell" Är det det första man tänker på när man ser en handske 20m från där en flicka blev bortrövad?
Om en händelse verkligen inträffat och i ett såhär allvarligt fall. Minns man inte då vem som tog upp den först? Försöker han återigen distansera sig genom att det minsann inte var han som tog upp den först. Han insåg sitt misstag som han gjorde i första intervjun? Vem var den första som nu då tog upp handsken? Nu är det tydligen en av de misstänkta.

Fakta. Bekräftade fynden är sydost om ladan.
Intervju 1 SR. Varför börjar Arn* att prata om vägen söderut? Ingen har frågat honom vad han tror att Lisa tagit vägen.
Varför tror han att Lisa alternativt gärningsmannen/männen tagit vägen söderut? Kalkstensbrott söderut, tomma bostäder söderut?
Förvilla och sprida desinformation om att Lisa försvunnit från området när hon i själva verket är kvar i området? Försvåra utredningen?

Arn*s sammarbetspartner L*** Å***** äger förövrigt en BMW X5.
Om man skulle åka från cafeet till hans företags adress så går den vägen precis förbi Medelplana Kyrkogård. 7,4km mellan cafet och företaget. Ö******* H***** Gård 533 94 HÄLLEKIS. Företaget sysslar med grisuppfödning.
Fynden vid kyrkogården. Var de också Lisas? Detta frågade jag för några dagar sedan då polisen hade dementerat att fynden vid kyrkogården skulle tillhöra Lisa. Nu visar det sig tydligen att de ändå gjorde det.

Ja det är inte utan att jag har svårt att släppa gubben och hans kollega. Äldre män, ser kanske dåligt, långsam reaktionsförmåga, krydda det med en snaps och en snabb bil så är olycksteorin inte helt osannolik.
Medlem
dannees avatar
Citat:
"Grannen som var hemma vid gripandet blev tagen på sängen när poliserna stormade fram till huset och grep männen.
– Kvinnan kom springandes till mig och sa att jag måste ringa till deras arbetsgivare. Jag frågade om hon inte hade sin egen mobil men då sa poliserna att hon inte fick röra telefonen, säger kvinnan.
Därefter fördes även kvinnan i väg i polisbil. "

Varför är det så jättebråttom att så fort som möjligt meddela sin arbetsgivare att de blivit tagna av polis?
Är det inte viktigare att meddela föräldrar eller någon närstående.
Arbetsgivaren lär nog få reda på det så småningom.. om de är tagna av polisen i ett av detta årets mest fruktansvärda brott.
Om jag hade blivit arresterad av polis för en synnerligen allvarligt brott. Inte tusan är det min arbetsgivare som jag anser behöver meddelas om detta så fort som möjligt!

Så polisen lät kvinnan springa iväg? Tveksamt, jag följde expressens stream live och såg inget sådant.
DESSUTOM! Kvinnan kan väl inte svenska? Hon har ju tolk på häktningen. Så hur kommunicerade hon med grannen?h
Senast redigerad av dannee 2015-06-16 kl. 21:19.
Medlem
wizardinrobes avatar
Många här skriver om saker de inte har en minsta aning om, en skrev att "om det inte fanns tekniska bevis skulle de fällas på indicier".......

Tekniska bevis är faktiskt indicier. Om man på död och liv skall skilja på bevis, villket det inte finns fog för efter svensk rätt, så är indicier bevis som kan slutleda till ett faktum i ett sammanhämg, så som tekniska bevis.

Den andra typen bevis är direkt bevis, i gamla dagar kallad faktum, det är nämligen vittnesbeskrivningar, så som: "Jag såg honom skjuta statsministern."

Från wiki: "Indicium är en juridisk term för vissa omständigheter som är svagare än ett faktum, men ändå kan leda till att en anklagad i ett brott mål kan frias eller fällas. Tillsammans kan flera indicier användas för att styrka ett påstående, men är dock aldrig lika starkt som ett bevis.

I svensk rätt har indicium som särskild fackterm haft betydelse så länge som den legala bevisteorin gällde. Denna innebar, att lagen meddelade regler, som angav förutsättningar för "fullt bevis" (t. ex. tvenne samstämmiga vittnesutsagor utgör "fullt bevis").

När full bevisning inte kunde presteras, utgjorde omständigheter och fakta, som medförde att exempelvis en tilltalad dömdes skyldig till brott, indicier. Genom den nya rättegångsbalkens införande av domstolars fria bevisprövning bortföll skälen för att i Sverige fortsättningsvis skilja mellan processuella bevis och indicier."
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NAVYSEALTEAM6
Det här var bra av carina från aftonbladet en redig klockren analys.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/carinabergfeldt/article20978138.ab

Med risk att gå OT, promillesiffrorna hade varit än lägre gällande "etniska Svenskar".

Jag gillar inte när Kommunistiska AB gör politik av vad vanliga frustrerade Svenskar tycker.
2015-06-16, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Men efter nästan 4 dagar så hade de såklart haft en DNA matchning vid häktningsförhandlingar om sexuellt våld har skett.

En sådan uppenbar chans hade man inte missat och tiden har funnits för detta.
Då hade domen slutat med "Viss teknisk bevisning styrker detta..."

Nej, inget sexuellt våld har skett.

Många i tråden verkar tro att åklagaren har en skyldighet att i alla lägen öppet redovisa allt denne har vetskap om, t ex preliminära analysresultat. Så ligger det inte till, det skulle också helt kunna förstöra en förundersökning. I detta känsliga skede av förundersökningen är det avgörande att kunna "hålla på vissa kort" för att sedan stämma av de misstänktas berättelser mot de definitiva analyssvaren. Om de misstänkta lämnat berättelser som inte stämmer med den tekniska bevisningen ligger de sedan risigt till (ex. säger att de aldrig träffat Lisa fast deras DNA visar sig finns på henne eller hennes saker). Nu fick åklagaren de misstänkta häktade utan att den tekniska bevisningen behövde redovisas och det innebär att det finns mycket som talar mot männen redan nu. Och nu finns två hela veckor som männen sitter inlåsta med restriktioner och kan förhöras och konfronteras med de analyssvar som kommer in vartefter. Även om kvinnan släpps redan efter en vecka kommer de två männen inte kunna kommunicera med henne eftersom de har restriktioner (restriktionerna innebär även förbud för de misstänktas advokater att föra info mellan dem och kvinnan). Så nu får polis/ åklagare lite arbetsro.
2015-06-16, 21:18
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
"– De stannade kvar i Sverige hela veckan. Varför skulle de ha gjort de ifall de var skyldiga?"

Tror att man hellre är nära kroppen för att kunna:
1. I omgångar och när tillfälle ges, göra sig av med den/flytta den. Dela den i delar.
2. Ha kontroll på om någon kommer i närheten.
2015-06-16, 21:19
Medlem
Tror mkt på det GW säger.

När planen sprack för gärningsmännen och uppståndelsen blev för stor men framförallt starten av sökningarna satte igång så tidigt så fick de ändra planerna.

Istället blev det fas 2. Avlägsna bevis och därmed kropp på bästa sätt.
Hur gör man sig bäst av med bevis om det kryllar av poliser och Missing People söker av varje mm i området runtom.
Jo man lägger saker där Missing People redan letat då de troligen inte kommer leta där igen. I alla fall var detta vad gärningsmännen trodde.
Därför hittas fynden där de hittas.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Mycket talar ju för att bröderna tidigare varit ute och spridit ut bevismaterial.

Fick PM från en användare som pratat med folk som gick med MP som sagt att de stött på bröderna vid flera tillfällen när de hävdat att de letat efter sin katt....

Fyndet uppges i PM ha varit flickans jacka.

Vad kan då ha gjort att poliserna agerade så snabbt med att anhålla bröderna?

Min gissning är att de haft jackan i någon typ av påse eller något när de lagt ut den och att de ska ha hållt i en tomme påse när MP såg dem, vilket gjorde att poliserna tyckte det var viktigt att ta dem medans de fortfarande hade den tomma påsen i händerna.

Kan påsen också ha koppling till Marstorp vilket ledde poliserna dit?

Mamman(har jag för mig, kanske granne) berättar ju om att de har tagit hand om en katt som de var jättemåna om, jag ser inte att det är orimligt att de letade efter katten.
Medlem
Citat:
"Grannen som var hemma vid gripandet blev tagen på sängen när poliserna stormade fram till huset och grep männen.
– Kvinnan kom springandes till mig och sa att jag måste ringa till deras arbetsgivare. Jag frågade om hon inte hade sin egen mobil men då sa poliserna att hon inte fick röra telefonen, säger kvinnan.
Därefter fördes även kvinnan i väg i polisbil. "

Varför är det så jättebråttom att så fort som möjligt meddela sin arbetsgivare att de blivit tagna av polis?
Är det inte viktigare att meddela föräldrar eller någon närstående.
Arbetsgivaren lär nog få reda på det så småningom.. om de är tagna av polisen i ett av detta årets mest fruktansvärda brott.
Om jag hade blivit arresterad av polis för en synnerligen allvarligt brott. Inte tusan är det min arbetsgivare som jag anser behöver meddelas om detta så fort som möjligt!

Ja, för at vi har det så jäkla mycket bättre än dom och det är inte katastrof på samma sätt om vi förlorar ett jobb? För att de har gott samarbete med arbetasgivaren som är den enda de känner i Sverige och som kanske kan stötta dom?
Medlem
Jag känner att allting verkar sjukt ologiskt.

1. Videon har glömts bort, det är väldigt konstigt att det kommer ut en video med siffran 13 som titel, 13 dagar innan Lisa försvinner.

2. Det är märkligt att hon är dotter till en pappa med hemligt yrke.

3. Det är märkligt att GM sprider bevismaterial runt stället de själva bor nära. Det är lite konstigt att de inte "flyr" till sitt hemland efter att de mördat flickan. Eller att de åker iväg med alla bevis långt ifrån deras hem, de har ju nästan lett polisen till sitt hem. Dessutom har man undersökt vem hos mp som tyckte att de bettede sig märkligt? Kanske var det den personen som är inblandad. nu kanske jag tittar för mycket på criminal minds men oftast vill såna personer vara inblandade men endå inte?

4. De är verkligen märkligt att de sprider ut bevismaterial men behåller kroppen nära sitt hem.

5. Märkligt att de under 6årstid inte har utfört något sådan tidigare med tanken på att man måste vara grymt sjuk i huvudet som man med sin bror mördar någon och ens fru vet detta och håller det hemligt samtidigt som man lägger ut facebookuppdateringar. Detta är ju psykopat beteende. Helt plötsligt från ingenstans? Efter 6år, märkligt.

6. Märkligt även att Lisas Arbetskollegor kallar inte henne vid namn utan "den försvunna tjejen". Jag menar efter 3veckors tid, varför är de så opersonliga?

Och till sist säger inte att det inte är dessa män, tycker bara att allt är så fel på så många plan.
2015-06-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Ja, för at vi har det så jäkla mycket bättre än dom och det är inte katastrof på samma sätt om vi förlorar ett jobb?

Fast dom kan ju knappast tro dom ska få behålla det om dom mördat någon eller hur tänkte du?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in