Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Handsken har haft en stor central roll för spekulationerna här, men det behöver inte alls betyda att den haft en stor central roll i den riktiga förundersökningen.

Sista fyndet + Anhållan av MGM = hittad kropp på kort tid.

Det är den ekvationen ni ska koncentrera er på.

Sista fyndet är någonting som MP kunde berätta om i telefonen för att poliserna skulle åka och anhålla MGM direkt utan att ens åka till fyndplatsen. Sen åker de direkt och spärrar av ett område och hittar strax kroppen.

Fyndet är alltså något som talar om vart de ska leta samt att det på nåt sätt pekar mot bröderna. Vad? Det får ni gärna spekulera i.

Kvarstår att utan mordplats och teknisk bevisning från mordplats kommer dom aldrig kunna dömas för mord. Då blir det dråp eller till och med frikännande.

Men dom snöar in på ladan, hittar ingenting, och mordplatsen mellan mopeden och caféingången har aldrig spärrats av och all teknisk bevisning är förstörd av alla journalister och nyfikna som trampat runt där.
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Inte f-n "gräver dom i ladan efter hjälmen" - dom letar desperat efter mordplatsen men hittar den inte. Det är ev därför dom inte kunnat häkta på sannolika skäl..

Men de ÄR ju häktade på sannolika skäl!

"De två bröderna 31 och 35 år häktades på den starkaste misstankegraden, sannolika skäl, för delaktighet i mordet. Kvinnan som skäligen misstänk för grovt skyddande av brottsling."

Källa: G-P
Medlem
Bara en tanke till.

Hur i helsicke är man funtad när man tar upp ett föremål som KANSKE kan leda till ett offer om man är ute och letar efter någon? Här var det inte bara En utan tydligen både två och tre som satte sina tassavtryck på handsken. Jaja, den tredje (som jag utläste det) verkade tagit lite försiktigt i fingret på handsken men kom igen! Hur många här hade en lyft upp handsken? Hur många hade i stället kallat dit polisen först?
2015-06-16, 21:02
Medlem
irishrages avatar
Varför har inte MT GM erkänt om de nu är han som begått mordet och bevisningen är så stark? Nej jag är inte säker på att de har rätt GM.
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Har den framkommit vad Lisa hade där att göra överhuvudtaget?

Ja. Jag vet att hon hade sommarjobb på caféet och hunnit jobba där ca 3 helger, men jag menar VARFÖR just där? Flera mil hemifrån, ute på landet, när hon själv bor i en stad och det finns flera städer runt omkring (närmre än Kinnekulle). Det verkar så ... opraktiskt, långsökt, skumt?

Hur hamnade hon på det cafeet? Hon eller föräldrarna måste ju ha någon koppling till byn sen tidigare, eller känna någon som bor eller jobbar där? Jag har inte hört någonting nämnas om något sådant?

Har du någon gång haft ett jobb precis där du ville? Inte fan har det hänt mig iaf. Inte i det minsta konstigt att unga utan erfarenhet tar de jobb som finns.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Intressant. Kolla. Tack
Kolla Hastings Kyrka, var det inte där de hitta något spänne från L?

https://www.google.se/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://gestaltningsverket.se/documents/kinnekullesdoldaparlor.pdf&ved=0CB0QFjABOB5qFQoTCK _O2obxlMYCFQOGLAodF78AiA&usg=AFQjCNEtfRUqTQ19omobj 1ankeTnXlfyWw

Vad är intressant, någon mer än jag som inte ser det uppenbara?
2015-06-16, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
GW har uttalat sig.
http://www.expressen.se/nyheter/gw-persson-tveksam-till-aklagarens-bevis/
"– När det tar tid brukar det vara att advokaterna käftar emot, säger Leif GW Persson."

Haha, fan va fyllegubben svamlar. Tidsfördröjningen berodde ju på tolkningen vilket redan konstaterats.

Sen att de inte har angett brottstidpunkt har ju att göra med att de knappt hunnit obducera kroppen ännu. Inte alls konstigt det heller.
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Varför har inte MT GM erkänt om de nu är han som begått mordet och bevisningen är så stark? Nej jag är inte säker på att de har rätt GM.

Varför skulle han erkänna? Då följer ju massa frågor om varför, hur, osv..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glufse
Männen är häktade på sannolika skäl.

aha. sorry. Skrev fel. Jag syftade på att dom bara är häktade för delaktighet.

Är det verkligen bara jag som fattar att det kommer bli väldigt svårt att döma för mord utan teknisk bevisning från en mordplats?
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alternativa
Bara en tanke till.

Hur i helsicke är man funtad när man tar upp ett föremål som KANSKE kan leda till ett offer om man är ute och letar efter någon? Här var det inte bara En utan tydligen både två och tre som satte sina tassavtryck på handsken. Jaja, den tredje (som jag utläste det) verkade tagit lite försiktigt i fingret på handsken men kom igen! Hur många här hade en lyft upp handsken? Hur många hade i stället kallat dit polisen först?

Majoriteten hade nog valt att låta den ligga under rådande omständigheter. Men om jag hittat ett "okänt" föremål i en byggnad jag själv äger,, då vettifasen.. Allt beror på omständigheterna.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Så det stämmer inte att man första 24 timmarna kan fastställa det genom att mäta kroppens kvarvarande temperatur?
Sen ytterligare något dygn använda likstelhet och efter det hur fluglarver m.m. koloniserat kroppen?

Så här 3-4 dygn efter att kroppen hittats så borde faktiskt en mer precis dödstidpunkt kunnat anges än 7-12 juni. Hade det skett den 12:e så hade faktiskt en enkel tempmätning av kroppen när den hittades gett svar om dödstid på nästan timmen när.

Rättsläkare gör först bara en okulärbesikning på plats och tar med tekniker prover av olika slag.
Att tidsspannet är 7-12 juni är uppenbart då man inte bara vid en okulärbesiktning kan ge mycket mer. Ja till polisen har de säkerligen tillsammans med tekniker kunnat ge en grov utsaga om när men inget som kommer ut.

Efter obduktion och analyser av prover kan man ge ett betydligt snävare tidsspann.
Medlem
CarlosRexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
DNA används ju för att knyta någon till något, inte tvärtom. Om de skulle hitta annat DNA på Lisa eller Lisas föremål, så kan det ju bero på att hon träffat någon annan under dagen.

DNA används också för att utesluta.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in