Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 20:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Den äldre brodern hade visst stulit en TV, från flaket på en lastbil han själv körde.
Men jag tror det var modern som lämnade den uppgiften.
Modern sa att han inte stulit den, men att den försvunnit under flytt och att han fick betala för det.
2015-06-16, 20:22
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa.Holm
Gärningsmännen talar inte svenska, så hur har du tänkt dig att dom ska ha kunnat hört det?

Dom är inte gärningsmän. Dom är misstänkta gärningsmän. Det är en enorm skillnad.
2015-06-16, 20:23
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Finns ett ordspråk: "Tillfället gör tjuven".

En ensam flicka, ett enkelt offer.

Jag tror inte det var ett planerat överfall, därför har GM också gjort en massa misstag som kommer fälla den/dem.
Misstag som att fortlöpande plantera ut hennes tillhörigheter i rak linje ut i terränglådan, under pågående eftersök. Utplaceringar långt ifrån den plats hon aldrig lämnat, närområdet caféet!
Medlem
Det är helt ologiskt, GM väljer att sprida ut Lisas saker på olika ställen. Men kroppen låter man ligga 100 meter från huset! Det är helt helt helt ologiskt. Polisen är fel ute
Medlem
Finns så många detaljer i händelseförloppet som majoriteten ser som självklara, men som åtminstone jag anser har hål som i en schweizerost.

Handsken i ladan:
Påstår fortfarande att den kan vara ett villospår som fått alltför mycket fokus. Alla förutsätter att Lisa tappade den i samband med mordet och att det därmed begicks i ladan, men hon kan precis lika gärna ha tappat den på morgonen när hon anlände till caféet, tog av sig hjälmen, och lade handskarna i hjälmen (som man rimligen gör) och sedan har den ramlat ur. Hon kan ha varit en sväng vid ladan av okänd anledning eller någon förbipasserande kan när som helst under dagen kastat in den i ladan, eller att den hamnat där av någon helt annan anledning. Beror förstås lite på handskens exakta fyndplats - ladan är jättestor.
Om hon tappat handsken på morgonen kan det förklara varför hon lämnade mopeden med nyckeln i, då hon precis när hon skall åka upptäcker enbart en handske i hjälmen. Då går hon tillbaka och letar eftersom hon tror hon har tappat den på vägen ut från caféet och mötesplatsen/mordplatsen kan därför vara var som helst mellan mopeden och caféingången. Inte i ladan där polisen letar, dvs dom letar blodstänk etc på helt fel plats enbart pga av handskfyndet.

18.15 på varendan, 18.23 skickas SMS: SMS:et kan ha skickats före Lisa börjar leta efter sin tappade handske eftersom man ju inte sätter på sig handskarna förrän man sätter på sig hjälmen och skall åka. Lituarna kan absolut ha varit på sin varenda kl 18.15 och därefter hunnit gå eller ta bilen och träffat Lisa t ex 18.35 eller 18.40. Eller om vi skiter i handsteorin så kan Lisa haft annat för sig i 10-15 min efter SMS:et. Surfat lite eller gått bakom ladan och kissat eller vad f-n som helst, men att förutsätta att mötet skedde före 18.30 är inte alls självklart.

Eller en annan trolig teori att mopeden helt enkelt inte startat och att Lisa själv gått hem till litauerna för att söka hjälp (hon visste ju troligen vilka dom var). Då kan mötesplatsen/brottsplatsen var som helst mellan caféet och litauernas hus eller hemma hos litauerna. Kanske där telefonresterna hittades.

Säger inte att något ovan stämmer, men det kan som sagt finnas massor med andra förklaringar och varianter som "tråden" (och polisen?) helt förkastar enbart pga en enda detalj: Handskens fyndplats. Den är helt enkelt alltför central i varenda teori och det funkar liksom inte att hänga upp ett helt mordfall på en handske (som dessutom ev inte ens är Lisas)
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Jag skulle vilja veta var uppgiften kom från att de anhölls i direktanslutning/100 meter från BO fyndplats.

Kom inte det från intervjun med mamman i Litauen?
Senast redigerad av enough-is-enough 2015-06-16 kl. 20:26.
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Bazookatone
Intressant. Kan de få reda på var de befann sig vid försvinnandet av mobiloperatören? Har för mig att man kunde spåra mobiler även om de inte använder GPS/Internet.

Jag är inte helt säker på vad som kan göras, men det finns stora utläggningar gällande detta i Vachareya-fallet i Boden.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Vart har den här jävla teven kommit från, källa tack.
Hans mamma berättade att skälet till att han tidigare var känd var att en TV han skulle frakta försvann och han fick betala för det.
DET är det brott som han tidigare är känd för --- och det är ca tio år sedan.
2015-06-16, 20:24
Medlem
PrincessDaisys avatar
Jag kan sätta min hatt och mitt paraply på att det är en gärningsman till. För varför blir dom bägge två häktade för delaktighet?
Medlem
Om det nu använts ett tillhygge och polisen hittat det då hade med all sannolikhet massmedia underrättats dock hade de aldrig sagt vad för tillhygge. Är nu detta tillhygge överlämnat till platsen det hör hemma dessutom rengjort så minskar ju chanserna till ett uppklarande. Mord vapnet/tillhygget är väl det viktigaste i hela utredningen? Min magkänsla säger mig att mycket är tokigt i detta fall. Fruktansvärt om gärningsmannen är på fri fot och även deltar i detta forumet vem fan vet. Kan ju vara en rutinerad iskall seriemördare på fri fot som går runt som en tickande bomb.
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
De berättar att ingen av bröderna dricker alkohol, annat än vid speciella tillfällen
Min erfarenhet av arbetare från öst är att de dricker tämligen regelbundet. Att de aktuella personerna skulle kröka lite en tråkig söndag på landsbygden, känns inte speciellt underligt, snarare troligt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koksalt2
Det är helt ologiskt, GM väljer att sprida ut Lisas saker på olika ställen. Men kroppen låter man ligga 100 meter från huset! Det är helt helt helt ologiskt. Polisen är fel ute

Hur vet du inte att det stället Lisa låg på bara var ett tillfälligt gömställe? jag tror inte litauerna hade en aning att 1000+ personer från MPS skulle vara överallt i området vilket gjorde det omöjligt att flytta liket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in