Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 19:28
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Äldre brodern : -Han ser tagen ut.

Verkar vara en skillnad gentemot den yngre brodern..
Ja jag lutar nog åt att den äldre brodern enbart har agerat uppstädare. BO attackerades ca 18.30. Ca 19.30 talar den äldre brodern i telefon med sin mor och säger då att hans bror är och fiskar. Det blir lite snålt med tid för att ha hunnit mörda någon då och sen helt iskallt snacka med morsan ett par minuter senare. Sen får man se hur bra man kan fastställa positioner på telefonerna också.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vem har sagt att de satt på en veranda, de kan lika gärna ha stått vid ytterdörren en kort stund och tagit en cigg och en kopp kaffe, förvirrade brudar, jag säger då d.

Hon säger ju att dem sågs sitta ute vid verandan. Det tolkar jag som att de befann sig utanför.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Här är hammaren/ släggan som hittades och tydligen något fler redskap
http://cdn1.24liveblog.com/images/2015/06/12/img_557ac625b3aaf.jpg

Nei, ingenting av det man ser på bildet er plukket opp av skiten han står i. Det ser du vel!
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Och som skulle ha promenerat i Blomberg vid 18:15-tiden på söndagen. Kryllar det av Litauer där?

Jag har inte påstått att de promenerade förbi, har du läst det någonstans? Kanske körde de bil förbi stenhuset, kanske var de på besök hos bröderna.

Det florerade tidigt en uppgift om att det fanns många litauer på bygden med anledning av ett större bygge, Dafgård vill jag minnas. Landsmän dras till varandra, vad är konstigt med att litauer passerar stenhuset?
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Du måste ju vara efterbliven, skulle att deras mamma tror att de är oskyldig vara något som "talar emot" att de är skyldiga?

ALLT i dagsläget talar för att de är skyldiga.
Nej, om någon sett dem fika vid sitt hus vid 18-tiden så talar det emot att de skulle vara skyldiga till bortförandet.
2015-06-16, 19:29
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Det stämmer inte med Expressens liverapportering. Jag har tillbringat de här timmarna med att se i det närmaste varje mening de skrivit. Och just häktningsframställan inför öppna dörrar, tog kanske två minuter. Sen stängdes alla ute, och förhandlingarna påbörjades. De tog åtminstone 45 minuter var. De hade tolkar som tolkade allt som sades, bara det tog enormt lång tid. Jag tyckte därför snarare att det verkade som att det var en svår häktningsförhandling, eftersom det krävdes så lång överläggning.
Överläggning är när rätten överlägger om beslutet. Det du menar kallas förhandling.

1. Förhandling.
2. Rättens överläggning.
3. Meddelande av det beslut rätten kommit fram till vid överläggningen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
vad betyder egentligen "delaktighet i mord"?

– Det innebär bara att tingsrätten konstaterar att det finns en viss delaktighet, utan att gå in på exakt vad. Det säger inte så mycket, utan räcker för att man ska kunna fastställa att det finns skäl för häktning, säger experten och före detta chefsåklagaren Sven-Erik Alhem till Nyheter24.

Alhem menar att det hela handlar om en försiktighet från tingsrättens sida. – Dels kan det visa sig att flera har samverkat till mordet, och det behöver inte vara fastställt vem som gjort vad, utan huvudsaken är att man varit med på samma plan, och att man fysiskt eller psykiskt bistått den som utfört själva mordet, säger Sven-Erik Alhem

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/801196-experten-flera-kan-samverkat-till-mordet

Kan det bli tal om fler gripanden nu tro? Någon som vet om fler kallats till förhör?
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Korrekt uppfattat.
Men överläggningen är väl alltid kort? Det finns ju ingen att överlägga med, beslutet tas väl enhälligt av rådmannen?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, om någon sett dem fika vid sitt hus vid 18-tiden så talar det emot att de skulle vara skyldiga till bortförandet.

OM uppgifterna stämmer är det naturligtvis så men än så länge bedömer jag det inte som mer än hörsägen.
Medlem
Cubalibre77s avatar
Detta är säkert nämnt i tråden någonstans men.....om dessa män är skyldiga, varför har dom då inte flytt landet?
2015-06-16, 19:30
Medlem
Enligt uppgifter så skulle ju den ena brodern setts i verktygsboden var väl en person i Mp vem är ju en intressant teori. Om så nu vore fallet att brodern var i verktygsboden så borde en rimlig förklaring kunna vara att han hängt tillbaka mord vapnet som troligtvis rengjorts rigoröst innan han hängde tillbaka det.
2015-06-16, 19:30
Medlem
valleros avatar
Kan det inte vara så att de skyller på varandra som i Lindome-fallet? Och innan DNA eller annat bevismaterial bevisar den enes eller andres skuld så används termen "delaktighet".
Kanske även finns en chans att de båda har lämnat spår och därför gör det omöjligt att bevisa vem som var mördaren.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in