Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 19:24
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden.

Detta är givetvis något som polisen har kollat upp. Sannolikt bedöms mamman ha extremt låg trovärdighet, annars skulle hon ju enkelt kunna namnge dessa "människor i Sverige", polisen fråga ut dem och så vore hennes söner försatta på fri fot.

Jag ser inte varför mamman i Litauen skulle känna fler människor i Blomberg än sina egna söner och den 34-åriga kvinnan...

Jag ska skingra det som gör att du ser dåligt. Det kan vara så att det är litauer i Sverige som har varit i kontakt med brödernas mor.
2015-06-16, 19:25
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Häktningsförhandlingarna tog tid antagligen pga tolkning, däremot var tingsrättens överläggningar korta.

Som jag fattat.

Korrekt uppfattat.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercurium
På mitt jobb (akutvård) beställer vi alltid tolk om patienten bara talar knackig svenska för att undvika missförstånd i möjligaste mån. Utgår ifrån att samma system gäller inom rättsväsendet.

Jajamän visst gäller samma sak i rättssalen. Därtill vill jag minnas en intervju med grannen till dom nu häktade MGM. Han påtalade att det fanns språkförbistringar, men att han uppfattade MGM som mycket trevliga osv.
Medlem
Vad kan motivet till mordet vara?
Konstigt att mörda flickan och sen inte kunna göra sig av med kroppen!
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden.

Detta är givetvis något som polisen har kollat upp. Sannolikt bedöms mamman ha extremt låg trovärdighet, annars skulle hon ju enkelt kunna namnge dessa "människor i Sverige", polisen fråga ut dem och så vore hennes söner försatta på fri fot.

Jag ser inte varför mamman i Litauen skulle känna fler människor i Blomberg än sina egna söner och den 34-åriga kvinnan...
Hur vet du att de ens är hörda än?
Det sannolika i det här skedet är ju inte att de planlöst frågar ut folk, utan att de börjar med att nysta med det som de anser binder bröderna till brottet.
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag ska skingra det som gör att du ser dåligt. Det kan vara så att det är litauer i Sverige som har varit i kontakt med brödernas mor.

Och som skulle ha promenerat i Blomberg vid 18:15-tiden på söndagen. Kryllar det av Litauer där?
2015-06-16, 19:26
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det hade uppmärksammats på anslagstavlan vid den första häktningen att förhandlingen var avslutad och hade övergått till överläggning varvid det 5 minuter senare meddelades beslut i frågan. Jag antar att det var samma iakttagelse som föranledde att rapporteringen från den sista förhandlingen löd att beslut fattades endast två minuter efter avslutad förhandling.

Det stämmer inte med Expressens liverapportering. Jag har tillbringat de här timmarna med att se i det närmaste varje mening de skrivit. Och just häktningsframställan inför öppna dörrar, tog kanske två minuter. Sen stängdes alla ute, och förhandlingarna påbörjades. De tog åtminstone 45 minuter var. De hade tolkar som tolkade allt som sades, bara det tog enormt lång tid. Jag tyckte därför snarare att det verkade som att det var en svår häktningsförhandling, eftersom det krävdes så lång överläggning.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Fast mamman kan lika gärna hitta på/ljuga. Vem sitter ute på verandan och dricker kaffe en blåsig och kall söndagskväll? Det var väldigt kallt i söndags, om jag inte missminner mig så var temperaturen aldrig över 13 grader.

Vem har sagt att de satt på en veranda, de kan lika gärna ha stått vid ytterdörren en kort stund och tagit en cigg och en kopp kaffe, förvirrade brudar, jag säger då d.
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tack, den uppgiften talar ju mot att det skulle vara bröderna.

Du måste ju vara efterbliven, skulle att deras mamma tror att de är oskyldig vara något som "talar emot" att de är skyldiga?

ALLT i dagsläget talar för att de är skyldiga.
2015-06-16, 19:27
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
Det stämmer inte med Expressens liverapportering. Jag har tillbringat de här timmarna med att se i det närmaste varje mening de skrivit. Och just häktningsframställan inför öppna dörrar, tog kanske två minuter. Sen stängdes alla ute, och förhandlingarna påbörjades. De tog åtminstone 45 minuter var. De hade tolkar som tolkade allt som sades, bara det tog enormt lång tid. Jag tyckte därför snarare att det verkade som att det var en svår häktningsförhandling, eftersom det krävdes så lång överläggning.

Jag tror faktiskt Expressens rapportering var felaktig i så fall för av andra rapporteringar har det först kommit besked om att "förhandlingen slut" beslut att vänta, därefter tog det för den första 5 minuter och för den sista 2 minuter innan beslutet avkunnades. Det är också i enlighet med vad det enligt uppgift stod på informationstavlan.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Och som skulle ha promenerat i Blomberg vid 18:15-tiden på söndagen. Kryllar det av Litauer där?
Att det skulle finnas fler gästarbetare är knappast osannolikt. Bonden vid oss har ett helt gäng som utgör olika uppgifter åt honom.
Att de dessutom skulle ha kunnat rekryteras via dem som redan fanns här är nog mer sannolikt än osannolikt.
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

"Jag är säker på att de kommer att släppas imorgon, allt är bara ett hemskt missförstånd"
Haha det gick väl sådär va. Intressant också att någon som är "rädd för bråk" agerar totalt apatiskt då man får höra vad man är misstänkt för och likaså när man får reda på att man är fortsatt häktad...Troligt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in