Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 19:21
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Inga bevis blir ogiltiga, vi har fri bevisföring i Sverige (till skillnad från t.ex. USA) däremot kan en skicklig advokat förringa vittnenas bevisvärde om uppgifter om utredningen läckt.

Jo, jag menade försvagade bevis, vilket åklagare inte vill ha.
2015-06-16, 19:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenkeEdge
Den kan ju finnas som insamlat bevis men är under analysering.
Vilket vi får hoppas.
Ja, det kan visa sig att den tekniska undersökningen efter analys av olika saker pekar ut bröderna -- men idag finns inga sådana bevis mot dem.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tack, den uppgiften talar ju mot att det skulle vara bröderna.

Fast mamman kan lika gärna hitta på/ljuga. Vem sitter ute på verandan och dricker kaffe en blåsig och kall söndagskväll? Det var väldigt kallt i söndags, om jag inte missminner mig så var temperaturen aldrig över 13 grader.
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden.

Detta är givetvis något som polisen har kollat upp. Sannolikt bedöms mamman ha extremt låg trovärdighet, annars skulle hon ju enkelt kunna namnge dessa "människor i Sverige", polisen fråga ut dem och så vore hennes söner försatta på fri fot.

Jag ser inte varför mamman i Litauen skulle känna fler människor i Blomberg än sina egna söner och den 34-åriga kvinnan...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är troligtvis inte ens Engelska som behärskas. I häktningsframställan framgår att tolk behövs för alla tre.
På mitt jobb (akutvård) beställer vi alltid tolk om patienten bara talar knackig svenska för att undvika missförstånd i möjligaste mån. Utgår ifrån att samma system gäller inom rättsväsendet.
2015-06-16, 19:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Alhem uttalar sig. Tycker han kommer med vettig information.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/801196-experten-flera-kan-samverkat-till-mordet

Vilka fynd är oerhört intressanta menar Alhem, hur kan han veta?
2015-06-16, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
En nyfiken fråga: var får du de här tidsangivelserna ifrån? Jag följde Expressens livereporter på plats i tingsrätten, och varje enskild häktningsförhandling tog enormt lång tid. Det tog ju i alla fall minst två timmar innan alla tre fått sina utslag.

Häktningsförhandlingarna tog tid antagligen pga tolkning, däremot var tingsrättens överläggningar korta.

Som jag fattat.
2015-06-16, 19:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tack, den uppgiften talar ju mot att det skulle vara bröderna.

Vilken uppgift? Att mamman säger "– Jag är säker på att de kommer att släppas, säger mamman. Allt är ett hemskt misstag." ?
Medlem
Här är hammaren/ släggan som hittades i gödseltanken och tydligen något fler redskap
http://cdn1.24liveblog.com/images/2015/06/12/img_557ac625b3aaf.jpg
Senast redigerad av hemlunda2000 2015-06-16 kl. 19:29.
Medlem
"När den 35-årige mordmisstänkte mannen fördes in i rättsalen för den sista förhandlingen fäste han blicken på åhörarna, detta upprepade han vid flera tillfällen."

Skulle detta vara anmärkningsvärt?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilka fynd är oerhört intressanta menar Alhem, hur kan han veta?

Jag antar att han har läst rapporteringen kring LH, och i media har vissa fynd beskrivits som "extra intressanta" eller "oerhört intressanta". Inget konstigt med det.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Precis det jag frågade här innan också utan att få svar.

Procentsats tack. Nån som vet??
Har ju florerat lite personer här med insyn i rättssystemen.

Och hur vanligt är det att man bedömer det som SANNOLIKT utan teknisk bevisning.

Man måste ju i princip ha tagit dem med händerna i syltburken för att få till det.
Jag ser det som ett oerhört starkt tecken på att rätt människor faktiskt sitter där dem ska.
Fast det är inte helt ovanligt faktiskt. Det handlar ofta om just indiciekedjor, händelser och iaktagelser som talar emot.
Kravet på det tekniska kommer att dyka upp inför nästa häktningsförhandling.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in