Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 19:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Frågan är ju varifrån hon fått den då.
En av bröderna har väl slagit i henne den lögnen när han pratat med henne under veckan.
Och som de allra flesta föräldrar som aldrig kan tro något ont om en avkomma eller två
så håller hon naturligtvis det för sanning.
2015-06-16, 19:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Det cirkulerade en uppgift om att någon hade sett de två häktade männen och den häktade kvinnan fika i trädgården vid 18.15.
Stämmer den uppgiften så lär de knappast ha med något försvinnande att göra .. om nu inte Lisa gått till dem - men det känns ologiskt.

Det var jag som uttryckte mig klantigt. Jag menade apropå citatet jsg kommenterade att det rörde Helena Andersson och att det nog var hon som skrek. Däremot finns det ingen som hört ett ljud från Lisa eller sett henne efter kollegorna sa hej då.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
En nyfiken fråga: var får du de här tidsangivelserna ifrån? Jag följde Expressens livereporter på plats i tingsrätten, och varje enskild häktningsförhandling tog enormt lång tid. Det tog ju i alla fall minst två timmar innan alla tre fått sina utslag.

Det hade uppmärksammats på anslagstavlan vid den första häktningen att förhandlingen var avslutad och hade övergått till överläggning varvid det 5 minuter senare meddelades beslut i frågan. Jag antar att det var samma iakttagelse som föranledde att rapporteringen från den sista förhandlingen löd att beslut fattades endast två minuter efter avslutad förhandling.
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candy67
Eller så har nån av de litauiska männen tappat nåt verktyg från taket som landar i huvet på lisa som dör de blir rädda och chockade och gömmer kroppen i stället för att ringa sos

Ja men absolut, det låter troligt..Eller så tar du helt enkelt av foliehatten
Medlem
David-Humes avatar
Citat:
Vilket inte låter rätt alls. Varför skulle de ha sagt att de blev sedda av grannen .. Det är i alla fall inget hon säger.

Citat:
Mamman berättar samtidigt att hon varit i kontakt med människor i Sverige som känner hennes söner. De hade sett de litauiska bröderna dricka kaffe utanför sitt hus vid kvart över sex på kvällen - samma dag som Lisa försvann vid 18-tiden.

http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
2015-06-16, 19:19
Medlem
HenkeEdges avatar
Citat:
Eller släppa alla tre.
Idag finns ju ingen teknisk bevisning alls emot dem.

Den kan ju finnas som insamlat bevis men är under analysering.
Vilket vi får hoppas.
Bannlyst
Alhem uttalar sig. Tycker han kommer med vettig information.

Citat:
Under häktningsförhandlingarna blev det klart att den yngste av de två bröderna, som sedan natten till lördagen varit anhållna misstänkta för mordet på 17-åriga Lisa Holm, häktas på sannolika skäl misstänkt för delaktighet i mord. Men vad betyder egentligen "delaktighet i mord"?

– Det innebär bara att tingsrätten konstaterar att det finns en viss delaktighet, utan att gå in på exakt vad. Det säger inte så mycket, utan räcker för att man ska kunna fastställa att det finns skäl för häktning, säger experten och före detta chefsåklagaren Sven-Erik Alhem till Nyheter24.

Alhem menar att det hela handlar om en försiktighet från tingsrättens sida. – Dels kan det visa sig att flera har samverkat till mordet, och det behöver inte vara fastställt vem som gjort vad, utan huvudsaken är att man varit med på samma plan, och att man fysiskt eller psykiskt bistått den som utfört själva mordet, säger Sven-Erik Alhem, som menar att det finns goda förutsättningar för åklagaren att kunna väcka åtal.

– Det har gjorts oerhört intressanta fynd, och kroppen har hittats relativt tidigt. Det är väldigt fördelaktigt för utredningen. Dessutom greps de misstänkta i anslutning till där man hittade Lisa.

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/801196-experten-flera-kan-samverkat-till-mordet
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kicksome
Någon som besitter statistik på hur många av de som häktas på sannolika skäl visas vara oskyldiga?

Precis det jag frågade här innan också utan att få svar.

Procentsats tack. Nån som vet??
Har ju florerat lite personer här med insyn i rättssystemen.

Och hur vanligt är det att man bedömer det som SANNOLIKT utan teknisk bevisning.

Man måste ju i princip ha tagit dem med händerna i syltburken för att få till det.
Jag ser det som ett oerhört starkt tecken på att rätt människor faktiskt sitter där dem ska.
2015-06-16, 19:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Fem minuter.

Citat:
Ursprungligen postat av MsCredit
En nyfiken fråga: var får du de här tidsangivelserna ifrån? Jag följde Expressens livereporter på plats i tingsrätten, och varje enskild häktningsförhandling tog enormt lång tid. Det tog ju i alla fall minst två timmar innan alla tre fått sina utslag.

Jag följde detta på chatten och där kunde man själv se att efter avlutad häktesförhandling av 31-åringen tills det journalister och övriga åhörare fick komma in igen i rättsalen så tog det fem minuter.

De övriga två minns jag inte exakt tiden.
2015-06-16, 19:21
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Vad ska man tro om påståendet att en av bröderna hade kommit med vissa medgivanden, dock inte att han mördat LH, var det bara påhitt från media?

Det känns inte jättetroligt att båda har mördat LH, däremot att de hjälps åt att försöka sopa undan spåren. Inte skyddar man en mördare, inte ens sin bror, när det verkligen gäller.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Eller inte då är det tillbaka till ruta ett.

Nejdå. Åklagaren har naturligtvis en massa på fötterna i form av medgivande/erkännande från GM i tuffa förhör för att väcka åtal. Men teknisk bevisning behövs fortfarande för att verifiera GM:s försägelser/utsago, som vanligt. Och snutarna i det här fallet verkar arbeta föredömligt, så det blir med största säkerhet ett snabbt avslut på tragiken.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David-Hume
http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/
Tack, den uppgiften talar ju mot att det skulle vara bröderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in