Citat:
Ursprungligen postat av
mastermind-90
Det du lutar dig på är framförallt dagens situation, då ekonomin trots allt tuffar på trots deflation.
Nej, jag lutar mig på det faktum att ingen väntar med investeringar bara för att något blir billigare i framtiden när det gäller saker som blivit billigare och bättre för varje år, som tex elektronik. Till och med när alla VET att om man väntar bara några månader så får man något som är både billigare och BÄTTRE så väntar folk inte med att investera.
Faktum är att nästan allting blir billigare REALT för varje år som går, även om det nominella priset stiger.
Allt från apelsiner till kläder är billigare idag än för 10 år sedan.
Men det får inte alla företag att investera sina pengar i guld i väntan på att man skall kunna köpa nya kontorsstolar billigare om femton år.
Citat:
Däremot, om man inte anser deflation skadligt, då ska man argumentera i ett läge där deflation ska råda under lång tid, dvs:
Dagens läge: deflation
Förväntningar på framtiden: deflation
Om man lever i en värld där man vet att valutan ökar i värde så kommer det givetvis att vara det naturliga tillståndet och folk lever på sina liv som vanligt.
Citat:
Och eftersom det inte är farligt enligt dig, undrar jag då hur företag ska kunna finansiera sig, i ett läge där deflation kommer råda under lång tid? Genom aktieemission? Genom försäljning av obligationer? Vilka kommer vilja köpa dessa finansiella produkter, när deflationen gör ett alldeles utmärkt jobb för att öka värdet på sparade medel i banken.
Av exakt samma anledning som idag. Det räcker inte med den patetiska avkastningen man kan få på annat håll.
Varför skulle du ha pengarna i madrassen och se dem öka i värde med 1% om året när du kan investera och se dem öka i värde med 8% om året?
Du kan ju inte ha dem på banken, de kommer att ta betalt för att förvara pengar i ett deflationssamhälle.
Citat:
Deflation kommer leda till att ekonomin stannar upp. Därför är deflation farligt. Därför försöker Riksbanken ta sig ur deflationen.
Som sagt, det PÅSTÅS det. Argumentet är att folk skulle skjuta upp investeringar. Säger man.
Trots att ingen skjuter upp investeringar.
Motsatsen; inflation får inte folk att springa ut och handla på sig saker för att de skulle bli dyrare i framtiden.
Citat:
Sen en annan sak jag är nyfiken på; varför anser du att sänkta räntor är ett dåligt vapen för att skapa inflation?
Hur går det tycker du?
Nej, jag tycker inte sänkta räntor är ett dåligt vapen för att skapa inflation. Däremot för att skapa KPI-inflation.
Boendekostnader ingår i KPI-inflation och varje gång riksbanken sänker räntan så minskar boendekostnaden och därmed KPI-inflationen.