2015-06-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastermind-90
Som en valuta det inte går att manipulera? Nu pratar du i nattmössan. Guld måste värderas gentemot något annat för att få ett värde, och därav kommer manipulationen in i bilden.

http://www.heritage.org/research/reports/2014/10/federal-reserve-performance-what-is-the-feds-track-record-on-inflation

Inflationen var nära noll tidigare innan FED och sen valutan slutade kopplas mot guldreserven på 70 talet har den ökat explosionsartat.

Visst går det att manipulera även guld men effekterna blir väldigt små jämfört mot FIAT systemet.

http://libertyblitzkrieg.com/wp-content/uploads/2013/01/InflationChart.png
Senast redigerad av Metronomicum 2015-06-14 kl. 13:13.
Citera
2015-06-14, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Är ju underhållande att du skriver en massa "självklarheter" utan minsta uns till uppbackning. För nej, det är inte logisk kausalitet.

Edit: kanske satte ribban för högt.

Ingen logisk kausalitet?

(Nu sätter jag nivån sjukt lågt så att även du ska förstå)
Anta att det kommer råda deflation i Sverige kommande 20 åren. Behöver du inte produkten för ditt dagliga behov, kommer du vänta med att köpa den. Därav kommer konsumtionen minska. En minskad konsumtion och ständigt minskade priser leder till att företagen inte säljer lika många produkter som innan. Vad händer med ett företag som inte säljer lika många produkter som innan, och som dessutom hela tiden tvingas sänka sina priser? Jo det företagen kommer få mindre vinst, givet företagets fasta kostnader. Vad gör företaget om det går med mindre vinst? Jo det försöker sänka sina fasta kostnader. Hur kan företaget sänka sina fasta kostnader? Jo företaget kan avskeda personal. Vad händer om företagen avskedar personal? Jo arbetslösheten höjs. Vad händer med en ökad arbetslöshet? Mindre skatteintäkter och fler bidrag, vilket leder till att staten kan investera mindre. Den aggregerade efterfrågan minskar när folk inte längre kan få lika mycket pengar som tidigare (eftersom löner brukar vara högre än bidrag). Statens minskade investeringar i kombination med en minskad aggregerad efterfråga leder till en försämrad ekonomi.

Citat:
Wtf?

Är du efterbliven på riktigt? Förklara för mig vad värdet på guld är utan att nämna det i förhållande till något annat.
Senast redigerad av mastermind-90 2015-06-14 kl. 13:20.
Citera
2015-06-14, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Metronomicum
http://www.heritage.org/research/reports/2014/10/federal-reserve-performance-what-is-the-feds-track-record-on-inflation

Inflationen var nära noll tidigare innan FED och sen valutan slutade kopplas mot guldreserven på 70 talet har den ökat explosionsartat.

Visst går det att manipulera även guld men effekterna blir väldigt små jämfört mot FIAT systemet.

http://libertyblitzkrieg.com/wp-content/uploads/2013/01/InflationChart.png

Problemet med att ha en valuta kopplad till guld är att när ekonomin växer, växer även penningmängden. Mängden guld kan som sagt inte växa, såvida vi inte kan framställa guld i laboratorium. Därför kan ett system, som är kopplat till guld, inte ha någon fortsatt tillväxt vid en given tidpunkt. Det skedde under 1970-talet när det fanns alldeles för mycket dollar för att FED skulle kunna hålla sitt löfte om att växla in x antal dollar mot en x mängd guld. Detta gjorde att guldet utsattes för enorm spekulation och FED samt USA såg det som nödvändigt att frikoppla dollarn från guldet och överge Bretton Woods-systemet.

Problemet med guld är som sagt att mängden inte kan öka. Därav kan inte heller ekonomin växa ytterligare, när allmänhetens efterfrågan på betalningsmedel överstiger mängden guld.
Citera
2015-06-14, 21:29
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Problemet med guld är som sagt att mängden inte kan öka. Därav kan inte heller ekonomin växa ytterligare, när allmänhetens efterfrågan på betalningsmedel överstiger mängden guld.
Du borde nog ta och tänka lite. Du menar att en ekonomi växer genom att öka penning mängden? Bland det dummaste jag hört. Kom tillbaks med en förklaring så kanske vi kan ta en diskussion om lämpligt penningsystem. Innan du visat att du förstår basekinomi är det lönlöst.
Senast redigerad av hakansukkur 2015-06-14 kl. 21:40.
Citera
2015-06-14, 22:08
Medlem
Citat:
Fast bolånetagare tjänar ju på inflation.

Om du har en bolånekostnad på 100 kr i månaden och för 100 kr kan du köpa 10 varor, vad händer då om det blir deflation? Jo för 100 kr kan du nu köpa 15 varor. Värdet du betalade innan deflationen motsvarade 10 varor. Nu motsvarar värdet 15 varor = din kostnad för bolånet har egentligen ökat.
Man brukar säga så men det intressanta är hur lönetvecklingen och privatekonomin för låntagaren ser ut.
Nu har vi haft deflation eller noll inflation ett tag men lönerna har ändå ökat.
Senast redigerad av kroppskultur 2015-06-14 kl. 22:14.
Citera
2015-06-15, 03:55
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ingen logisk kausalitet?
Skälet att du inte begriper något är uppenbarligen att du tror att andra är efterblivna istället för att försöka lära dig av folk som faktiskt begriper åtminstone något. Du är välkommen att fortsätta när du lyft nivån lite. Jag varken kan eller vill hjälpa dig innan det.

För att du ska kunna diskutera vidare med de andra kan jag dock berätta att inflation (som ökad penningmängd) inte krävs för tillväxt, dvs vi kan ha tillväxt med tex guld. Att du inte förstår detta är något oroande. Men för diskussions skull kan du tex läsa på lite om hur penningmängden kan påverka stabilitet, och hur stabiliteten sedan kan påverka tillväxten. Sedan kan du komma tillbaka och dra en vit lögn - skriva att det var det du menade hela tiden, så blir diskussionen mindre pinsam.

Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Nu har vi haft deflation eller noll inflation ett tag men lönerna har ändå ökat.
Vi har ju haft rätt hyfsad inflation. Vad vi inte har haft är den mer eller mindre godtyckliga KPI-inflationen, dvs baserad på utvalda nyckeltal, dvs en subjektiv modell.

Tänker inte debattera valen av nyckeltal då jag inte är insatt (och inte bryr mig) men det ska ju inte förväxlas med inflation generellt.

Noterade senast idag hur mycket dyrare det blivit att köpa korv med bröd (den lokala gatukioskens fantastiska korv med bröd fick inte plats i KPI-matkassen, eftersom ekonomer inte har någon smak).

Det är ju lite det som är grejen; att sänka räntan har blåst upp priser så in åt helvete, bara det att det inte blåst upp de specifika nyckeltalen. Någon som bryr sig får diskutera nyckeltalens giltighet, men det är viktigt för alla att hålla isär begreppen åtminstone.
Senast redigerad av Trillske 2015-06-15 kl. 04:24.
Citera
2015-06-15, 13:49
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Klart att en viss konsumtion alltid kommer finnas oavsett åt vilket håll prisnivån än rör sig. Men i det stora hela kommer den minska. Just därför att ekonomins aktörer är rationella (de flesta). Det är billigare imorgon.
Fast det rationella för företag är att investera så fort som möjligt, och investeringar är oberörda av det nominella värdet på valutan.

Vad investerare vill ha är stabilitet och förutsägbarhet från politiskt håll. Huruvida det är 1% inflation eller 1% deflation är totalt irrelevant, det är viktigare att veta att politiska beslut håller åtminstone ett antal år.

Och det "rationella" för privatpersoner är att bränna hela sin lön varje månad, om man påstår att de flesta är rationella.
Citera
2015-06-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Du borde nog ta och tänka lite. Du menar att en ekonomi växer genom att öka penning mängden?

Nej. Jag menar att när ekonomin växer, kräver det en ökad betalningsförmåga. Allmänhetens efterfrågan på pengar vid en växande ekonomi kräver en utökad penningmängd.

Sen kan dessutom centralbanker genom att utöka penningmängden få ekonomin att växa. (Förstår du inte hur och på vilket sätt är diskussionen lönlös).

Citat:
Ursprungligen postat av hakansukkur
Bland det dummaste jag hört. Kom tillbaks med en förklaring så kanske vi kan ta en diskussion om lämpligt penningsystem. Innan du visat att du förstår basekinomi är det lönlöst.

Är ju du som verkar ha noll koll på basekonomi och hur den fungerar. Berätta gärna hur du tänker dig att ett penningsystem ska fungera, där guld ingår, som dessutom ska vara omöjlig/väldigt svår att manipulera.
Citera
2015-06-15, 22:19
Medlem
Citat:
Skälet att du inte begriper något är uppenbarligen att du tror att andra är efterblivna istället för att försöka lära dig av folk som faktiskt begriper åtminstone något. Du är välkommen att fortsätta när du lyft nivån lite. Jag varken kan eller vill hjälpa dig innan det.

För att du ska kunna diskutera vidare med de andra kan jag dock berätta att inflation (som ökad penningmängd) inte krävs för tillväxt, dvs vi kan ha tillväxt med tex guld. Att du inte förstår detta är något oroande. Men för diskussions skull kan du tex läsa på lite om hur penningmängden kan påverka stabilitet, och hur stabiliteten sedan kan påverka tillväxten. Sedan kan du komma tillbaka och dra en vit lögn - skriva att det var det du menade hela tiden, så blir diskussionen mindre pinsam.

Begriper åtminstone något? Vill du diskutera? Eller som i detta inlägg; inte komma med något alls. Ökad penningmängd är inte inflation. Att du ens tror man kan benämna inflation "som ökad penningmängd" visar vilken kunskap och nivå du ligger på. Sen försöker du veva in det i att jag ska lära mig något. Återigen. Vill du diskutera eller komma med intetsägande inlägg om att jag måste lära mig saker och ting?

Det jag tror du menar med inflation "som ökad penningmängd" är att centralbanken ökar penningmängden och på så sätt (genom olika transmissionsmekanismer) hoppas att inflationen ska stiga? Men ökad penningmängd är inte ett sätt att mäta inflation. Herregud

Men en ökad penningmängd krävs inte för tillväxt. Däremot kommer tillväxten tillslut kräva en ökad penningmängd, just därför att ekonomins alla aktörer kräver mer betalningsmedel.

Men för att se på vilken nivå du egentligen ligger på: beskriv hur tillväxt skapas i all oändlighet med ett penningsystem knytet till guldet. Ska hämta min popcorn skål och en coca-cola flaska Hoppas du verkligen svarar på detta, och inte försöker inlinda ditt svar i ytterligare ett intetsägande inlägg där du hävdar att jag ska lära mig saker och ting. Jag vet att du inte kommer svara på detta, men du kan åtminstone utveckla varför du anser att deflation inte är skadligt för ekonomin. Och då inte bara ur konsumenternas synvinkel, utan även ur företagens. Hur ska företagen hantera tex löner med ständigt minskade intäkter?
Citera
2015-06-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Fast det rationella för företag är att investera så fort som möjligt, och investeringar är oberörda av det nominella värdet på valutan.

Det där håller jag inte med om. Företagen kan hålla på investeringar i väntan på bättre lägen. Och investeringar är inte alls oberoende av det nominella värdet på valutan, däremot kan valutaswappar diversifiera bort en stor del av valutarisken. En viktig del för många företag är att finansiera sig via obligationer, men vem kommer köpa företagsobligationer när företagen ständigt gör mindre och mindre vinst (givet en deflation)? Och hur kommer börsen reagera om hela Europa befinner sig i deflation? Eftersom företagens vinster kommer minska. Minskade vinter = minskad utdelning = konstant höjda P/E-tal (givet att inte alla aktier rasar i värde).

Citat:
Vad investerare vill ha är stabilitet och förutsägbarhet från politiskt håll. Huruvida det är 1% inflation eller 1% deflation är totalt irrelevant, det är viktigare att veta att politiska beslut håller åtminstone ett antal år.

Hur kan man som centralbank på ett trovärdigt sätt garantera deflation? Och om man nu ska börja garantera deflation, hur ska företagen ställa sig till löner? Ska de också sänkas? Annars kommer ju företagen gå med minskad vinst. Hur ska företag locka till sig investerare (både via aktiemarknaden och obligationsmarknaden) när man ständigt kommer gå med mindre och mindre vinst? Är det inte bäst att då som investerare placera sina pengar i banken och låta deflationen sköta värdeökningen? Ökade P/E-tal (givet mindre utdelning då företagen gör mindre vinst) på aktiemarknaden bör göra att folk antingen tar korta positioner eller placerar sitt kapital på banken.

Ekonomin kommer tillslut stanna upp vid deflation. Hur kan man ens tro att deflation "doesn't matter"?

Tror ni att Riksbanken har någon sorts dold agenda? Att de vill gynna cigarrökande män i en källare som kan trycka på en röd knapp och världen sprängs eller vad är det frågan om?

Citat:
Och det "rationella" för privatpersoner är att bränna hela sin lön varje månad, om man påstår att de flesta är rationella.

Men det är det ju inte
Senast redigerad av mastermind-90 2015-06-15 kl. 22:43.
Citera
2015-06-15, 23:17
Medlem
hakansukkurs avatar
Citat:
Nej. Jag menar att när ekonomin växer, kräver det en ökad betalningsförmåga. Allmänhetens efterfrågan på pengar vid en växande ekonomi kräver en utökad penningmängd.

Sen kan dessutom centralbanker genom att utöka penningmängden få ekonomin att växa. (Förstår du inte hur och på vilket sätt är diskussionen lönlös).

Är ju du som verkar ha noll koll på basekonomi och hur den fungerar. Berätta gärna hur du tänker dig att ett penningsystem ska fungera, där guld ingår, som dessutom ska vara omöjlig/väldigt svår att manipulera.
Men du ar ju helt insnoad och tror att tillvaxt ar lika med stigande priser. Du menar alltsa pa allvar att varlden som var pa guld standard, med undantag for kortare perioder (oftast i samband krig), fran Faraonerna tills FDR, aldrig haft tillvaxt. Tillvaxt ar nar en ekonomis kopkraft blir hogre. Detta kan ske i saval deflation som inflation. Under inflation maste tillvaxten overstiga inflationen eller vad som kallas den reella tillvaxten. Ingen central bank har nagonsin fatt en ekonomi att vaxa i reella termer. Hade det kunnat goras hade det varit enkelt att lata sedelpressarna skapa tillvaxt i alla lagen eller hur? Fraga Zimbabwe eller Weimar tyskar hur det gick for dem. Guld har mig veteligen manipulerats pa stor skala en gang over en langre period och det skedde av romarriket och leddes till dess fall.
Citera
2015-06-16, 08:52
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Begriper åtminstone något? Vill du diskutera?
Nej, precis som jag beskrev har du absolut inget att tillföra en diskussion. Du är som sagt välkommen att återkomma när du växt upp mentalt.

Det övriga var ett tips för din vidare diskussion med andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in