Citat:
Ursprungligen postat av
mastermind-90
Ingen logisk kausalitet?
Skälet att du inte begriper något är uppenbarligen att du tror att andra är efterblivna istället för att försöka lära dig av folk som faktiskt begriper åtminstone något. Du är välkommen att fortsätta när du lyft nivån lite. Jag varken kan eller vill hjälpa dig innan det.
För att du ska kunna diskutera vidare med de andra kan jag dock berätta att inflation (som ökad penningmängd) inte krävs för tillväxt, dvs vi kan ha tillväxt med tex guld. Att du inte förstår detta är något oroande. Men för diskussions skull kan du tex läsa på lite om hur penningmängden kan påverka stabilitet, och hur stabiliteten sedan kan påverka tillväxten. Sedan kan du komma tillbaka och dra en vit lögn - skriva att det var det du menade hela tiden, så blir diskussionen mindre pinsam.
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Nu har vi haft deflation eller noll inflation ett tag men lönerna har ändå ökat.
Vi har ju haft rätt hyfsad inflation. Vad vi inte har haft är den mer eller mindre godtyckliga KPI-inflationen, dvs baserad på utvalda nyckeltal, dvs en subjektiv modell.
Tänker inte debattera valen av nyckeltal då jag inte är insatt (och inte bryr mig) men det ska ju inte förväxlas med inflation generellt.
Noterade senast idag hur mycket dyrare det blivit att köpa korv med bröd (den lokala gatukioskens fantastiska korv med bröd fick inte plats i KPI-matkassen, eftersom ekonomer inte har någon smak).
Det är ju lite det som är grejen; att sänka räntan har blåst upp priser så in åt helvete, bara det att det inte blåst upp de specifika nyckeltalen. Någon som bryr sig får diskutera nyckeltalens giltighet, men det är viktigt för alla att hålla isär begreppen åtminstone.