Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeth
1. Nej, det får betraktas som osannolikt i dagsläget.
2. Nej, men gott om teorier. Ha så roligt!

Det va ju faktiskt ett vittne som hade hört en tjej säga "nej sådär får ni inte göra" och sen hördes en bildörr stängas/öppnas.

Hur trovärdig det "vittnet" är vet jag ju inte men ja..
2015-06-16, 18:32
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jag värderar varken människor eller människors liv mot varandra utifrån ålder, kön, utseende och nationalitet. Det anser jag är en bra egenskap hos mig och jag tycker det till viss del speglar samhället att så många tycker annorlunda och värderar människor olika. Men även du är såklart fri att ha den åsikten.

men för att göra en jämförelse: En 20-årig kvinna mördades i Helsingborg igår. 168 inlägg i den tråden och knappt någon bryr sig. Kvinna i medelåldern gruppvåldtagen i fredags - 116 inlägg och knappt någon bryr sig. osv osv
"Det svåraste med att aldrig se ner på någon, är att aldrig se ner på någon som ser ner på dig."

Om du sätter dig in i fallet bör du, med ditt uppenbart dugliga intellekt, kunna förstå vad som är så särskilt med detta brott. För till skillnad från vad många gärna tror, att det handlar om att värdera människor olika, så styrs medial uppmärksamhet av en helt annan kompass.

Problematiken med din tes är att du baserar den endast på detta fall, och därmed når en klandervärd slutsats. Jag misstänker också att du är ute efter att bevisa snarare än undersöka din tes, vilket också är problematiskt, men bara för dig själv.

Det finns många liknande fall som fått liknande medial uppmärksamhet. Ta din tes om människovärde och jämför detta fall med Helena i samma område 1992, och Catrine Da Costa ungefär ett decennium tidigare. Jag har goda förhoppningar om att du finner den röda tråden. Återkom efter det så slipper du anklaga oss för att värdera människor olika, vilket kommer leda till att du blir bättre bemött.

Här för att hjälpa. Lycka till!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 38bollplank
Jag tror att båda bröderna kommer häktas på sannolika skäl delaktiga i mord eftersom man inte vet vem utav dem som är skyldig.
snarare mord .. man går alltid högre från början men det kan sedan ändras snabbt
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Ang. att den yngre brodern fick "medhjälp till mord".

"En lagman vi talat med säger att det kan tolkas som att en är gärningsman och den andre medgärningsman. Vi hoppas kunna reda ut detta med rådmannen som håller i häktningarna efter att den sista förhandlingen är klar."

Från Sr.se

Kan alltså vara så att det är den äldre som är mördaren.
Nej, den yngre brodern fick delaktighet i mord. Och om två mördar tillsammans döms båda för mord, inte delaktighet i mord.

Den yngre brodern är häktad på en brottsrubricering som inte finns. Hoppas SR lyckas reda ut det här innan tråden blir lång.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Mest skrämmande är ju att åklagaren inte har några konkreta bevis som binder dom misstänkta nu anhållna utan pratar "helhetsbilden".

"Wennerholm vill inte gå in på vad som pekar mot trion, om det finns tekniska bevis eller vittnen.
– Det är helhetsbilden av allt vi tagit in under utredningen som gör att jag anser att det är sannolika skäl."

Det och att de anhållna förnekar och kan visa en skötsamt liv och åklagarens brist på konkreta bevis känns väldigt svagt vid en eventuell rättegång.

Det är väl just därför det pågått/pågår en teknisk undersökning? Du verkar tro att åklagaren inte har ett skvatt men ändå har TR gått med på att höja misstankegraden mot (än så länge) den ena brodern. Att inte åklagare och polis är ute i media och gapar betyder inte att bevisningen för tillfället är bristfällig utan att man faktiskt arbetar på ett väldigt proffsigt sätt.

Ingen vet vad som sagts i förhör, ingen vet vilka bevis som finns. Det vi vet är att misstanken har stärkts vilket Tingsrätten håller med om och det räcker gott och väl som en indikation på vart det lutar. Det är beklagligt om du finner detta alldeles för tråkigt då gamla godsherrar med familj kan avfärdas men i verkligheten är det oftast exakt som det verkar vara. Så även denna gång.
2015-06-16, 18:33
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Troligtvis justerat i förhandlingen.
Saxat från liveflödet

"En lagman vi talat med säger att det kan tolkas som att en är gärningsman och den andre medgärningsman. Vi hoppas kunna reda ut detta med rådmannen som håller i häktningarna efter att den sista förhandlingen är klar."

Alltså, alt tyder på att bilden är tydlig över vad som hänt och vem som är vem i denna förhandling.
Men utan teknisk bevisning? Utan erkännande?
Min tanke -- Det finns ett vittne.

Intressant tack.

Om jag får gissa, är det nu så att dem är skyldiga är det inte helt orimligt att deras berättelser inte är samstämmiga och det tillsammans men övriga indicier, såsom fynden m.m. kan räcka för att nå upp till sannolika skäl även utan vittne.
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Att kvinnan endast häktades som skäligen misstänkt talar möjligen för att hon faktiskt inte hade någon aning om var de andra hade gjort, om det nu har gjort något.

Rätt givet.. Vem går hem till sin fru och berättar att han våldtagit/mördat en annan kvinna?? Frun är givetvis ovetande.
Medlem
Någon som vet hur ofta det händer, en procentsats eller dylikt, att MGM släpps efter att ha blivit häktade av den mest sannolika formen av brott som i det här fallet.

Vanligt? Ovanligt??
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT
Enligt AB så är 31 åringen häktad misstänkt för delaktighet i mordet alltså är det då dennes bror 35 åringen som misstänks för mordet. 35 åringen måste då vara den som var mest drivande i mordet. Hans förhandling börjar lite senare tror jag
Nej, det är inte en rimligt slutsats enligt de som kan något om detta i tråden eller enligt referaten i media. Det handlar bara om formulering. Om vi har två mördare, har vi två som är delaktiga i mord. Detta är alltså något annat än medhjälp. I nuläget tror jag inte man kan säga om någon är mördaren, eller om båda är det. Som några påpekat, bevisningen är säkert god i nuläget, men den appliceras på båda/alla. Dvs, de tekniska provsvaren behövs för att veta *vem* av de båda (eller båda) som den allmänna bevisningen faktiskt pekar på.
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Man kan se det precis tvärtom, att rådmannen (som inte verkar köpa allt åklagaren säger med hull och hår, se vad som hände beträffande kvinnan) trots bristen på teknisk bevisning endast efter 5 minuters överläggning beslöt att häkta honom, vilket talar för att den icke-tekniska bevisningen är synnerligen stark.

Eller kan man se det som att rätten tar det säkra före det osäkra och häktar Litauerna och låter åklagaren leta mer konkreta bevis, hade det varit skötsamma svenskar hade nog rätten släppt dom på grund av för svag bevisning.
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Det va ju faktiskt ett vittne som hade hört en tjej säga "nej sådär får ni inte göra" och sen hördes en bildörr stängas/öppnas.

Hur trovärdig det "vittnet" är vet jag ju inte men ja..
Hur vet du detta? Mig veterligen finns det inga vittnen, men jag kan ha missat något.

Jag väntar otåligt på ditt svar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
"Den misstänkte 31-åringen har häktats såsom på sannolika skäl misstänkt för delaktighet i mord någon gång mellan den 7-12 juni 2015 i Blomberg, Götene kommun."

Intressant med fortfarande så stort tidsspann för mordet. Var hon kidnappad de första dagarna och mördades senare eller är åklagaren bara osäker ännu utan obduktionsrapport? I tv-serier brukar ju både kriminalteckniker och obducenter kunna ge besked om tidpunkt för mordet på oftast bara några minuter.

"Det finns risk för att den misstänkte avviker eller på något annat sätt undandrar sig lagföring eller straff."

Så personerna sitter i sin trädgård och dricker kaffe i flera dagar med polisen svärmande runt sig och nu ska de avvika? Tillåt mig småle.

"Det finns risk för att den misstänkte genom att undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar sakens utredning."

Samma sak här. De har haft flera dygn på sig att göra detta. Det de ville göra i den saken är isåfall gjort nu.

"Det finns risk för att den misstänkte fortsätter sin brottsliga verksamhet."

Tidigare ostraffade och okända som brottslingar ska nu med hela världens och polisens blickar på sig utföra nya brott? Hahaha

Mycket av det där är "ordbajseri" och juridisk snårskog. Man måste säga "risk för att avvika" bla bla bla i häktningsförhandling osv. Ta inte orden som sägs på för stort allvar och tolka inte in massa saker i dom.

Angående tidsperioden så är det väl samma sak. Obduktionen är inte klar och då kan man inte gissa datum även om det självklart är 7 juni. Jämför även med när dom hittade Lisa och sa "inte identifierad" så är det också pga att man måste göra by the book osv.

Tolka inte juridiskt kringelkrångel, helt enkelt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in