Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
Jag värderar varken människor eller människors liv mot varandra utifrån ålder, kön, utseende och nationalitet. Det anser jag är en bra egenskap hos mig och jag tycker det till viss del speglar samhället att så många tycker annorlunda och värderar människor olika. Men även du är såklart fri att ha den åsikten.
men för att göra en jämförelse: En 20-årig kvinna mördades i Helsingborg igår. 168 inlägg i den tråden och knappt någon bryr sig. Kvinna i medelåldern gruppvåldtagen i fredags - 116 inlägg och knappt någon bryr sig. osv osv
"Det svåraste med att aldrig se ner på någon, är att aldrig se ner på någon som ser ner på dig."
Om du sätter dig in i fallet bör du, med ditt uppenbart dugliga intellekt, kunna förstå vad som är så särskilt med detta brott. För till skillnad från vad många gärna tror, att det handlar om att värdera människor olika, så styrs medial uppmärksamhet av en helt annan kompass.
Problematiken med din tes är att du baserar den endast på detta fall, och därmed når en klandervärd slutsats. Jag misstänker också att du är ute efter att bevisa snarare än undersöka din tes, vilket också är problematiskt, men bara för dig själv.
Det finns många liknande fall som fått liknande medial uppmärksamhet. Ta din tes om människovärde och jämför detta fall med Helena i samma område 1992, och Catrine Da Costa ungefär ett decennium tidigare. Jag har goda förhoppningar om att du finner den röda tråden. Återkom efter det så slipper du anklaga oss för att värdera människor olika, vilket kommer leda till att du blir bättre bemött.
Här för att hjälpa. Lycka till!