Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 14:20
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktarnn
Är det bara jag som inte tror att rätt GM är gripna? Känns so allt inte hänger samman på något sätt.

Jag tycker det är många omständigheter med detta fall som inte stämmer men ingen av oss kan nog uttala oss egentligen utan de enda som vet något är de med insyn i utredningen och den personen som ansvarar för utredningen, dvs. åklagaren, anser att det är sannolikt att dessa begått brottet.
2015-06-16, 14:21
Medlem
Citat:
Är det bara jag som inte tror att rätt GM är gripna? Känns so allt inte hänger samman på något sätt.

Jag tror inte heller det, men jag tror inte heller att polisen kommer att släppa dem innan de hittar en ny MGM.
2015-06-16, 14:21
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MortalDisease
En bild som visar vart allt ligger.

http://m1.dn-static.se/UploadedImages/2015/6/15/7bce09b8-b7fd-4a3d-8582-9f92f8b0137c/original.png?id=1288035

Det är ju tankeväckande att ALLA locations, med betydelse för detta fall, tillhör godsägaren AJ.

Så antigen tycker jag att det pekar på att det är någon nära AJ, eller AJ själv, som har med mordet att gøra.
Eller...kanske någon sjuk/pervers person i AJs krets, en affärsförbindelse? en från vänskaps kretsen? en familje medlem? som haft fantasier om att döda/våldta? och samtidigt vill förstöra/skada/hämnas på AJ, igenom at begå mordet på AJs egendom och sprida både spår och bevis runt på hans egendom och kasta misstanke på AJ/AJs medarbetare som säkert jobbar svart.

Jag vill tillfoga att jag är en av dom som strakt tvivlar på att de 3 misstänkta är skyldiga :

AJs Café Klostret - där LH försvann
AJs Ladan mittimot Cafeet - där LHs handsken hittades av AJ + AJs kompanjon LÅ + mistänkt
AJs Blombergs Säteri - där AJ bor + de 3 mistänkta bor i hyrt hus
AJs Blombergs Säteris ängar & åkrar - där flera fynd som kan knytas till LH hittats
AJs Martorp gård - där LHs døda kropp hittades
AJs Blombergs fastighet 10 - obebodd villa som avspärrats efter LHs krop hittades

Har säkerligen glömt något...
Senast redigerad av Theforeigner 2015-06-16 kl. 14:27.
2015-06-16, 14:22
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Mitt stalltips också.

En vecka iaf. Sen är det öppen gata.
2015-06-16, 14:22
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Som sagt jag generaliserar men under hela min livstid har jag sett arbetare från ett öststatsland (i det landet) ta sig flera snapsar under arbetstid, d ingår lite i arbetskulturen. Som sagt: inte alla! Men det är inget folk höjer på ögonbrynen för (som det hade blivit på en svensk firma om en anställd börjar dricka vodka mitt under arbetsdagen)

Min erfarenhet är att det finns 2 "typer" i Litauen, dom som super rejält i tid och otid och dom som är så skötsamma att man får gå till frälsningsarmén i Sverige för att hitta likar, de misstänkta tillhör tydligen de skötsamma..
Senast redigerad av Mickeavensis 2015-06-16 kl. 14:27.
2015-06-16, 14:23
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Som sagt jag generaliserar men under hela min livstid har jag sett arbetare från ett öststatsland (i det landet) ta sig flera snapsar under arbetstid, d ingår lite i arbetskulturen. Som sagt: inte alla! Men det är inget folk höjer på ögonbrynen för (som det hade blivit på en svensk firma om en anställd börjar dricka vodka mitt under arbetsdagen)

Den bilden håller inte längre. Faktum är att Baltländerna är långt fridfullare än t.ex. Sverige.

För ca. 10-15 år sedan så var det lite annorlunda men regionen har genomgått en transformering till något mycket gemytligt med Svenska ögon mätt.

Ser du någon asberusad på gatan så är det med mycket stor säkerhet en Ryss (Lettland/Litauen) eller en Finländare (Estland)
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
En vecka iaf. Sen är det öppen gata.

Åklagaren har yrkat att de ska häktas på sannolika skäl (såvida det inte skett en justering som inte framgår av häktingsframställan) kommer det inte rör sig om en s.k. utredningshäktning vilket innebär att de i princip kan sitta häktade fram tills huvudförhandlingen påbörjas.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:

är också skeptisk till att det är rätt GM, men som jag skrivit tidigare så har polisen inte något annat att gå på, så man kommer att få dessa häktade för att de ska kunna ha en förbön om att teknisk bevisning ska binda dessa till mordet. Nu har de ju arbetat och bott i området och av förståeliga skäl rört sig i i omgivningen och även haft tillträde till olika byggnader.
Men som sagt jag håller inte för otroligt att det finns helt annan GM
2015-06-16, 14:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Leif GW Persson om fallet Lisa Holm

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/800998-leif-gw-persson-om-lisa-holm

Leif GW Persson om mordet på Lisa Holm: "Ett sexuellt motiv"

Vem har tillgång att placera kroppen i en bod på en gård bara 1 km från där de misstänkta bodde? GW går efter statistik men erkänner att fallet sticker ut mot det normala. Dessutom var de misstänkta i en verkstad 100 m från boden.

Mvh
2015-06-16, 14:24
Medlem
Sanchezest90s avatar
Häktas utan teknisk bevisning? Låter skumt.
2015-06-16, 14:25
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90

Nja, egentligen inte. Det kan ofta ta mer än 4 dagar att få fram sådan, om jag får gissa bygger åklagaren en del av sitt fall i dagsläget på att de misstänktas uppgifter inte är samstämmiga vilket i samband med övriga indicier räcker för att det ska anses sannolikt att de begått dådet.
2015-06-16, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Nej, det låter helt normalt egentligen. Fall är inte som i TV där allting är DNA, sperma och fotavtryck. Hade tekniska bevis varit det enda av värde hade vi kunnat ersätta "juridik" med "naturvetenskap". Givetvis har vittnesmål, omständigheter, alibi, fynd som inte fodrar vidare teknisk analys, osv, stor betydelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in