Citat:
Ursprungligen postat av
wizardinrobe
Personligen har jag tjänstgjort i i mer än 90 rättsförhandlingar som jurymedlem, oftast som juryordförande i Oslo, genom 20 år. I Norge har man 10-mannajuryer, och det har man haft i 140 år, de kallas lagrette, och sytemet är mycket likt det man ser i USA. Juryen avgör skuld, men det håller om 7 jurymedlemmar säger att någon är skyldig. Ingen fackdomare får lägga sig i juryförhandlingarna.
Jag har varit med om att inkvarteras på hotell en timme från Oslo med de andra jurymedlemmerna i längre förhandlingar. Den längsta saken tog 4 månader.
Jag har en del erfarenhet som så gott som alla svenskar saknar, för i Sverige har man bara jury i tryckfrihetsmål.
Orsaken till att jag betvivlar att litauerna är gärningsmännen är ett det så långt inte framkommit någotsomhelst om kontakten mellan Lisa och de misstänkta.
Jag ändrar ståndpunkt om något sånt framkommer. (Det kan vara att hon bevittnat något som de misstänkta inte önskade att hon bevittnade e.d., men det har en låg grad av sannolikhet)
Och ja, det finns fall där jag har varit juryordförande där de åtalade har friats av oss, medan juryn genom rättsbetjänten meddelat de juridiska domarna att man har haft misstanke till ett av vittnerna, och där det stått i tidningen några veckor senare att vittnet nu är åtalat för brottet.
(Inte som i filmer där vittnet grips i rättsalen, men ändå...)
Så du får gärna hålla dina amatörmeningar, men låt bli att tro något om andra som ingenting vet om.
Jag vet inte hur jag ska tolka dig. Den generella regeln är att man ska betraktas som oskyldig till att motsatsen bevisats. Ser man det så har du naturligtvis rätt. Men jag begriper inte vad du menar med att det inte framkommit något om kontakten mellan Lisa och de häktade/anhållna. Det har inte framkommit någonting av värde dels för att utredningen håller tätt dels för att häktningsförhandlingarna skedde inför stängda dörrar. Vid häktningsförhandlingarna verkar det dock som det framkommit tillräckligt för att häktning ska ske Så vad menar du att du konkret borde framkommit och av vem?
Sedan undrar jag vad du baserar dina sannolikhetsbedömningar på eftersom vi överhuvudtaget inte vet något om vad som eventuellt förevarit. För att ha varit juryordförande så ger du ett något naivt intryck
Men berätta gärna, vid häktningar i Norge medverkar en jury även där ?