Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tixo
Från SR Liverapportering
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6190915
Pernilla:
Vi får helt enkelt se om det blir så att den äldre brodern begärs häktad, och häktas för mord. I så fall är det han som misstänks vara Lisa Holms mördare.
17:43, 16 June 2015

SR rapporterar bra.
Citat:
"Mats:
Jag har inte tittat på den här rapporteringen, men under gripandekvällen såg jag att det var över 50 000 personer som följde liverapporteringen.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkalineVOLT
Enligt AB så är 31 åringen häktad misstänkt för delaktighet i mordet alltså är det då dennes bror 35 åringen som misstänks för mordet. 35 åringen måste då vara den som var mest drivande i mordet. Hans förhandling börjar lite senare tror jag
Det finns inger som säger att det måste vara så.
Bägge kan häktas på samma grund, liksom man kan häktas för medhjälp utan att ha någon gärningsman.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fridayfreedom
Fråga, typ åt Hamilkar. Kan man anta att åklagarsidan i en häktningsförhandling som denna skulle kunna hålla inne med bevis av förhörstaktiska skäl.

Det ser i vart fall jag som högst osannolikt.
Medlem
Rent logiskt så måste gärningsmannen känna till omgivningen. Någon med anknytning någon som bott listan kan nog bli lång med misstänkta. Låter osannolikt att en mördare tar en kropp in på ett okänt ställe samt sprider saker runt i terrängen. Någon måste sett det kan man tycka någon sitter nog på information men är rädd för att berätta. Otroligt i alla fall om en gärningsman som inte har någon kännedom om fastigheterna rört sig obehindrat där i vilket fall som helst. Är det nu inte de som sitter som är skyldiga helt klart tänkt att i alla fall en stor del av befolkningen vill att de är de skyldiga. Får hoppas att polisen tänker i ett brett spektra och inte kör fast i ett och samma hjulspår...
2015-06-16, 18:03
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
Personligen har jag tjänstgjort i i mer än 90 rättsförhandlingar som jurymedlem, oftast som juryordförande i Oslo, genom 20 år. I Norge har man 10-mannajuryer, och det har man haft i 140 år, de kallas lagrette, och sytemet är mycket likt det man ser i USA. Juryen avgör skuld, men det håller om 7 jurymedlemmar säger att någon är skyldig. Ingen fackdomare får lägga sig i juryförhandlingarna.

Jag har varit med om att inkvarteras på hotell en timme från Oslo med de andra jurymedlemmerna i längre förhandlingar. Den längsta saken tog 4 månader.

Jag har en del erfarenhet som så gott som alla svenskar saknar, för i Sverige har man bara jury i tryckfrihetsmål.

Orsaken till att jag betvivlar att litauerna är gärningsmännen är ett det så långt inte framkommit någotsomhelst om kontakten mellan Lisa och de misstänkta.

Jag ändrar ståndpunkt om något sånt framkommer. (Det kan vara att hon bevittnat något som de misstänkta inte önskade att hon bevittnade e.d., men det har en låg grad av sannolikhet)

Och ja, det finns fall där jag har varit juryordförande där de åtalade har friats av oss, medan juryn genom rättsbetjänten meddelat de juridiska domarna att man har haft misstanke till ett av vittnerna, och där det stått i tidningen några veckor senare att vittnet nu är åtalat för brottet.
(Inte som i filmer där vittnet grips i rättsalen, men ändå...)

Så du får gärna hålla dina amatörmeningar, men låt bli att tro något om andra som ingenting vet om.

Jag vet inte hur jag ska tolka dig. Den generella regeln är att man ska betraktas som oskyldig till att motsatsen bevisats. Ser man det så har du naturligtvis rätt. Men jag begriper inte vad du menar med att det inte framkommit något om kontakten mellan Lisa och de häktade/anhållna. Det har inte framkommit någonting av värde dels för att utredningen håller tätt dels för att häktningsförhandlingarna skedde inför stängda dörrar. Vid häktningsförhandlingarna verkar det dock som det framkommit tillräckligt för att häktning ska ske Så vad menar du att du konkret borde framkommit och av vem?

Sedan undrar jag vad du baserar dina sannolikhetsbedömningar på eftersom vi överhuvudtaget inte vet något om vad som eventuellt förevarit. För att ha varit juryordförande så ger du ett något naivt intryck

Men berätta gärna, vid häktningar i Norge medverkar en jury även där ?
Medlem
Algifaris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
nej ! den yngre mannen häktades för sannolika skäl för delaktig i mordet ! OBS " delaktig"

Mats:
Beslutet är att mannen är på sannolika skäl misstänkt för mord
15:02, 16 June 2015
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Ja. Sjutton minuter.

Tack, kan som sagt bero på att de ville diskutera lite extra eftersom de inte gick på åklagarens linje om sannolika skäl.

Hennes häktning var vidare ett bevis på att denna rådman inte köper vad som helst som åklagaren lägger fram, beakta det samtidigt som han häktade den yngre brodern på under fem minuter.
2015-06-16, 18:04
Medlem
Förutsatt att de två häktade blir dömda, skulle någon kunna upplysa en okunnig om hur lång tid i runda slänger det dröjer innan förundersökning eller omfattande dokumentation kring fallet offentliggörs?

Vill minnas att jag läste ett dokument gällande mordet på vatchareeya bangsuan som innehöll både missing peoples redogörelse samt förhöret med den dömda.

Tack på förhand!
2015-06-16, 18:05
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakiren08
Förutsatt att de två häktade blir dömda, skulle någon kunna uppysa en okunnig om hur lång tid i runda slänger det dröjer innan förundersökning eller omfattande dokumentation kring fallet offentliggörs?

Vill minnas att jag läste ett dokument gällande mordet på vatchareeya bangsuan som innehöll både missing peoples redogörelse samt förhöret med den dömda.

Tack på förhand!

När åtal väcks kommer all information offentliggöras som inte är alltför kränkande gentemot Lisa.
Medlem
Kan man anta att man har hittat DNA från den äldre brodern, exempelvis sperma som då gör han misstänkt för mordet och lillebrodern enbart blir misstänkt delaktighet.
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakiren08
Förutsatt att de två häktade blir dömda, skulle någon kunna uppysa en okunnig om hur lång tid i runda slänger det dröjer innan förundersökning eller omfattande dokumentation kring fallet offentliggörs?

Tack på förhand!
"Hur stor är en hink?"

Det beror på. Jag höftar på att åtal väcks i slutet av sommaren, början av hösten. Men min gissning är lika god som din.

Edit: För att förtydliga, förundersökningsprotokollet som du något luddigt bad om offentliggörs när åtal väcks.
2015-06-16, 18:06
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algifari
Mats:
Beslutet är att mannen är på sannolika skäl misstänkt för mord
15:02, 16 June 2015

Är det någon här som sett tingsrättens protokoll? Den delen som alltså är offentlig för där kan man utläsa exakt hur häktningsrubriceringen lät.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in