Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 17:56
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vilket trams. Det säger mer om din intelligens att kalla något som inte är det, för "teori". Om den "teoretiska grunden" är att den ena av männen är mördaren, den andra mannen hjälpte till med grovjobbet av hanteringen av kroppen och kvinnan skyddar de båda, ja då är det nog en slutsats som nog de allra flesta redan har kommit till, på egen maskin.

Så var hittar du "intelligensen"? Är det i de utbroderade fördomarna? Är det i att "teorin" inte har anknutit till något av de detaljer vi vet (var?, när?, hur?)? Är det okunskapen om vårt grannland eller bara de snaskiga detaljer som PhDSalander helt och hållet fantiserat ihop?

Nej du, den "teorin" är rena trivialiteterna invävda i irrelevanta fantasier. Inte mycket till intelligens, desto mer fantasi och okunskap.

Du läser in precis vad du vill i det.
Min åsikt- och avsikt med inlägget - var att händelseförloppet troligen inte var mer komplicerat än så.
2015-06-16, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Bazookatone
Såg du den misstänktes fru?

Du kanske behöver ta en fundering till om han faktiskt hade chansen att ligga med en kvinna i hans liga. De flesta "snygga" män har inte möjligheten att dejta snygga tjejer. En genomsnittlig kvinna har mer val angående vem hon får dejta än en man som ser bra ut.

Dessutom är detta en nyare bild av den äldre brodern: https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/1980034_529920933783856_3457574627092658561_o.jpg

Knappast någon fotomodell.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nja. Åklagarens linje idag var fullt klart att hon var misstänkt på sannolika skäl, vilket rätten - efter en hel del överläggningstid - inte köpte.

Jag var frånvarande vid överläggningen beträffande kvinnan, det rörde sig alltså om en längre överläggning än för den yngre brodern?

Intressant i så fall.

Kan förvisso bero på att dem var tvungna att diskutera lite extra i och med att de slutligen bestämd sig för att häkta såsom skäligen misstänkt.

Men detta bör i vart fall visa att domstolen inte köper åklagarens yrkanden med håll och hår utan gör faktiskt en objektivt saklig bedömning i varje enskilt fall.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-16 kl. 17:59.
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Japp. Bevisningen mot henne är alltså svagare.

Det är väl inte särskilt troligt att bröderna informerat den enes fru om vad de ställt till med? Inte heller är det särskilt troligt att båda bräderna är förövare. Snarare har vi en förövare som dragit med den andre brodern i smeten.
2015-06-16, 17:58
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Den yngre mannen häktades på sannolika skäl misstänkt för mord. Kvinnan häktades skäligen misstänkt för skyddande av brottsling.
nej ! den yngre mannen häktades för sannolika skäl för delaktig i mordet ! OBS " delaktig"
Medlem
Från SR Liverapportering
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6190915

Pernilla:
Vi får helt enkelt se om det blir så att den äldre brodern begärs häktad, och häktas för mord. I så fall är det han som misstänks vara Lisa Holms mördare.
17:43, 16 June 2015
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Tja, framtagen av en av sveriges högst renommerade instanser i frågan. Dock är jag själk inte jurist och jag bara anförde ett pytteaxplock som är för lite information för dig för att kunna bedöma att forskningen inte är stringent.
Det är alldeles riktigt. Det enda jag kunde bedöma var att din redogörelse för resultaten inte var särskilt stringent, samt motivera denna min bedömning. Puffar man fram en kortfattad redogörelse för preliminära resultat som argument i en diskussion, så måste ju ens diskussionspartners värdera argumentationen som den faktiskt är framförd.
2015-06-16, 18:00
Medlem
Glufses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaIngaOrder
Skulle inte häktningsförhandlingarna ske bakom lyckta dörrar? Expressen liverapporterar ju för fullt.
Jo då det är under lyckta dörrar.
2015-06-16, 18:01
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oelek
Gubben döljer nåt tror jag, han vill tala om vilken väg gärningsmännen kan ha tagit han vill tipsa om en öde lada som han inte äger och vad gäller handsken så är han fullt medveten om att den inte skall röras då han säger att han tog den till polisen i fingertoppen ändå har 2 andra tagit i handsken.

Vad är det Gubben döljer???

Men det var ett jävla tjat om den förbannade gubben och handsken. Du hittar en handske, funderar över var i helvete den kommer ifrån, ger den till din kompis att fundera vidare över samtidigt som en talgdank sakta börjar tändas och du inser att handsken kan ha något att göra med att det dräller av poliser och sökpatruller överallt.
Du inser vidare att det kanske inte var så smart att lyfta upp den där handsken, men gjort är gjort och för att inte ytterligare förstöra ett ev bevis bär du den i så liten yta som möjligt över till närmaste polis. Sedan får du en kamera uppkörd i ansiktet, poliser och murvlar överallt som helt plötsligt anser att du är intressantast i hela världen och ansätter dig med frågor. Jag tror de flesta hade fått en något förhöjd puls, speciellt en 80-årig bonde.

Nu säger jag inte att gubben inte kan ha haft något med mordet att göra, men jag vilar i trygg förvissning om att betydligt mer insatta och kunniga personer än mig försöker bedöma det, och det på ett väldigt mycket större underlag än en intervju i TV.
Släpp gubbjäveln nu. Åtminstone tillsvidare.
Senast redigerad av Djupfrys 2015-06-16 kl. 18:03.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Som några påpekat är det ganska dumt av de misstänkta att sprida ut saker mellan kaféet och bostaden.
Ett annat alternativ är att det är Lisa som tappat eller slängt sakerna. Hon kan ju ha blivit jagad, släpad eller buren av männen den vägen.

Jag tror att många helt överskattar GM:s förmåga något. Notera ändå följande- om de häktade är GM så har man vad det verkar valt att inte åka raka spåret från cafét och ladan till bostaden, utan istället kört en omväg där man sedan gjort sig av med en del personliga tillhörigheter. Det i sig pekar på att GM och BO borde sökas riktning godset och omgivningarna öster om, vilket jag påpekade (och motiverade mer i detalj) innan polisen hämtade in de nu häktade. Jag tror inte man har tänkt mer än just så att man åker en omväg, en liten grusväg som sannolikt sällan/aldrig trafikeras av annat än lantbruksfordon, och gör sig av med en del personliga tillhörigheter i tron om att ingen kommer leta just där. Det i sig talar möjligen också till viss del för att mordet redan var begånget (baksida cafét alt. ladan), varför annars göra detta(?).

Det ska bli intressant om det verkligen var mer än en person som begick mordet, detta lär väl visa sig i och med förundersökningen. Men känns inte helt främmande med en GM inledningsvis som sedan tar hjälp av ytterligare en (eller flera) person/-er i ett senare skede- när denna kommer till huset direkt från ladan/cafét alt. från det som blir fyndplatsen, möjligen till och med senare än så? Som jag skrev tidigare tror jag fortfarande brottet är planerat högst timmar före alt. slump och stundens ingivelse, sannolikt sexuellt till motivet. De häktade personerna uppfyller även den goda lokalkännedomen. Fyndens lokalisering längs den södra grusvägen- ej raka vägen- till godset är alltså helt centrala i mitt resonemang om GM och BO. Övriga ev. fynd på annan plats än längs den sträckan och fram till fyndplatsen tror jag är utplacerade i ett senare skede än den aktuella kvällen.
Medlem
Fråga, typ åt Hamilkar. Kan man anta att åklagarsidan i en häktningsförhandling som denna skulle kunna hålla inne med bevis av förhörstaktiska skäl.
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag var frånvarande vid överläggningen beträffande kvinnan, det rörde sig alltså om en längre överläggning än för den yngre brodern?
Ja. Sjutton minuter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in