Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 17:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För att vara brutalt forskarärlig tycker jag inte att det där låter särskilt stringent. Förundersökningen drivs av åklagaren, och är åklagarens redskap för att försöka få folk fällda. Försvarets uppgift är sedan att kritisera och ifrågasätta förundersökningen. Det gäller i precis samma mån för häktningsförhandlingar som för huvudförhandlingar. Skillnaden dem emellan är enbart att försvaret av snarast självklara logistiska skäl inte kan vara lika förberedd under en häktningsförhandling som under en huvudförhandling. Å andra sidan har försvaret ett eller flera målsägarbiträden mot sig i huvudförhandlingen, som de slipper i häktningsförhandlingarna.

Sen avviker ju inte utfallet i huvudförhandlingar så där dramatiskt från utfallet i häktningsförhandlingar heller. Ungefär 85% av alla häktningar på sannolika skäl leder ju till fällande dom. Tyder inte heller på att det skulle vara några sådär väldigt påtagliga systemskillnader mellan häktnings- och huvudförhandlingar.

Om det finns systemskillnader är en sak, men häktningsförhandlingarna kan ju vara till försvarets nackdel mer än huvudförhandlingarna ändå. Att förhandlingarna är hemliga och att det rutinmässigt gås på åklagarens linje är väl klart till nackdel för den misstänkte för brott vad gäller själva häktningen oavsett.

I det här fallet kan exempelvis bevisen mot kvinnan fortfarande vara svaga. Hon kan mycket väl frikännas helt. Häktningsförhandlingarna är i så fall knappast i hennes favör.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMBe
Bara jag som tycker det är konstigt att kvinnans språk är ryska medan brödernas är litauiska. Trots att alla är lituaer

Hon kommer väl inte från Litauen?
Medlem
Citat:
Bara jag som tycker det är konstigt att kvinnans språk är ryska medan brödernas är litauiska. Trots att alla är lituaer
Hon är litauisk medborgare men rysk minoritet antagligen. Men lite skumt att hon ska ha rysk tolk när hon säkert kan litauiska. Kanske vill hon ha tolk på modersmålet som hon kan bäst?
Medlem
jabbe91s avatar
Citat:

Undra hur dem kommunicerar med varandra xD Troligen kan killarna ryska, men hon kan inte litauiska.
2015-06-16, 17:17
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Får jag vara så ofin och fråga vad du har för kunskapsbas för det uttalandet?

"I nio fall av tio går domstolen på åklagarens linje i svenska häktningsförhandlingar."
http://www.svd.se/isolering-risk-for-rattssakerheten

Eller:

http://www.dagensjuridik.se/2015/05/nio-av-tio-haktningar-gar-igenom-vi-domare-utgar-fran-att-aklagaren-ar-objektiv
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Eller så höjde åklagaren misstankegraden med enda syfte att kunna få personerna häktade. Domstolarna synar sällan åklagarens kort utan godkänner det mesta rakt av.

Det var bland det mest felaktiga jag läst. Det görs en bedömning utifrån det bevismaterial som läggs fram. Beakta att i detta fallet tog förhandlingen 2h för den yngre brodern, men beslut fattades på under 5min.
Att tolka det som att TR bara godkänner i väntan på mer bevis (helt utan att på eget bevåg sänka misstankegrad till skäligen=kortare häktningsperiod) är i brist på bättre ord... Vansinnigt.
Medlem
Det ska tydligen ryktas om att kvinnan jobbade som städare på caféet.
2015-06-16, 17:18
Medlem
Vill påpeka att det är omöjligt att en person kan gå spikrakt i en terräng utan att ha referens punkter eller en gps hjärnan gör att en person som tror sig gå rakt fram istället går i cirklar. Tänkte på någon tidigare tråd där man skrev att föremålen låg i en v formation. Låter osannolikt att en brottsling leder spåren mot sig själva. I många fall har gärningsmannen varit med i mp och sökt vem var drivande att peka ut gästarbetarna? Om det nu skulle vara någon annan som är den skyldig så skulle gärningsmannen mycket väl kunna sitta här och både läsa och skriva i tråden tänk på det.
2015-06-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coldcased
Min teori:

Godsherrens son är inblandad i det här, potentiellt GM till och med. Fadern får reda på vad som hänt och "täcker upp" för sin son. Godsherren har i sin tur bett/hotat sina gästarbetare att "ta hand" om det här, annars ser han till att dom blir utvisade (någon hållhake där, tex stölderna i området osv)

MG männen röjer upp och sprider ut bevisen (inte frivilligt) men de förstår i efterhand att de kommer hamna i skiten oavsett och att godsherren och sonen har sitt på det torra.

Möjligtvis kan de 3 andra okända arbetarna vara inblandade i min teori också.

Kul teori. Vad baserar du den skrönan på?

Om det är sant, så är det bäst att de främmande fåglar som nu är inspärrade börjar kvittra, så att de inte sitter av hela sommaren som häktade, och dessutom kommer få avtjäna livstid för annans räkning!
2015-06-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Rätta mig om jag har fel men talar inte bristen på andra brottsrubriceringar emot både styckning (brott mot griftefriden) och uppenbara tecken på sexuella övergrepp (våldtäkt alt. sexuellt ofredande)?

Behöver man vid häktningsframställningen redovisa alla potentiella åtalspunkter? Jag menar mord räcker ju gott och väl för häktning.
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det var bland det mest felaktiga jag läst. Det görs en bedömning utifrån det bevismaterial som läggs fram. Beakta att i detta fallet tog förhandlingen 2h för den yngre brodern, men beslut fattades på under 5min.
Att tolka det som att TR bara godkänner i väntan på mer bevis (helt utan att på eget bevåg sänka misstankegrad till skäligen=kortare häktningsperiod) är i brist på bättre ord... Vansinnigt.

Jasså? Enligt den här artikeln så är det snarare du som har fel.
http://www.dagensjuridik.se/2015/05/nio-av-tio-haktningar-gar-igenom-vi-domare-utgar-fran-att-aklagaren-ar-objektiv
Medlem
Faxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creepy24
Kolla på denna och tala om varför 2 personer ska ta i handsken för istället för att ringa polisen direkt gubben ser ju ut som att han är på bristningsgränsen och ger väldigt nervösa svar enligt mig så han döljer något.
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/mark%C3%A4garen-ber%C3%A4ttar-var-med-och-hittade-handsken-3185133

var 3 stycken som var och fingrade på handsken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in