Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 16:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Enligt forskningen jag var involverad i så beror det snarare på att förundersökningen är till sitt format fördelaktigt för åklagaren, vilket inte är sant under huvudförhandligen, dock - också pga hur syhstemet är utformat
För att vara brutalt forskarärlig tycker jag inte att det där låter särskilt stringent. Förundersökningen drivs av åklagaren, och är åklagarens redskap för att försöka få folk fällda. Försvarets uppgift är sedan att kritisera och ifrågasätta förundersökningen. Det gäller i precis samma mån för häktningsförhandlingar som för huvudförhandlingar. Skillnaden dem emellan är enbart att försvaret av snarast självklara logistiska skäl inte kan vara lika förberedd under en häktningsförhandling som under en huvudförhandling. Å andra sidan har försvaret ett eller flera målsägarbiträden mot sig i huvudförhandlingen, som de slipper i häktningsförhandlingarna.

Sen avviker ju inte utfallet i huvudförhandlingar så där dramatiskt från utfallet i häktningsförhandlingar heller. Ungefär 85% av alla häktningar på sannolika skäl leder ju till fällande dom. Tyder inte heller på att det skulle vara några sådär väldigt påtagliga systemskillnader mellan häktnings- och huvudförhandlingar.
2015-06-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Kan inte avgöra vad för maskin skopan på bilden skulle tillhöra.
Här är en annan bild:

http://s3.netdialog.se/9_20150610181148_lada.JPG
2015-06-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Äntligen - ytterligare en intelligent teori, och från av en av flashbacks bästa debattörer.
Mycket bra sammanfattat, jag tror precis som du att det inte är mer komplicerat än såhär.
Kanske kan tomtarna och konspirationsfanatikerna snart fortsätta härja i en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
??

""Det är inte ovanligt att folk från öststater o baltiska länder har en grotesk bild av Svenska Kvinnan och med tanke på den enorma prostitutionsvågen som väller in från dessa länder vittnar detta om en vidrig syn på kvinnor som handelsvara, sexobjekt och mindre värda, samtidigt som deras hustrur ses som asexuella hemmafruar som ska sköta matlagning o barn o släppa till när mannen så önskar utan att göra motstånd.""

Du tyckte ju detta var bra..
2015-06-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
Ibland undrar man om visst folk söker sig till dessa trådar bara för att frossa i morbida detaljer och komma med snaskiga spekulationer hur hon dog och hur liket ser ut.

Finns det någon annan anledning än att vara intresserad av att läsa om kriminalfall? Alla som sitter och läser nu är ju uppenbarligen intresserade av att veta vad som hänt, och inte nöjer sig med "hon är död" som svar.
2015-06-16, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Här är en annan bild:

http://s3.netdialog.se/9_20150610181148_lada.JPG
Då är det troligen inte Litauerna som "gräver" utan någon lokal grävfirma.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Ja Aftonhoran är ju alltid pålitlig eller?

Uppgiften kommer inte från Aftonbladet från början, om du läser artikeln.
Medlem
Creepy24s avatar
Kolla på denna och tala om varför 2 personer ska ta i handsken för istället för att ringa polisen direkt gubben ser ju ut som att han är på bristningsgränsen och ger väldigt nervösa svar enligt mig så han döljer något.
http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/mark%C3%A4garen-ber%C3%A4ttar-var-med-och-hittade-handsken-3185133
2015-06-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vilken tid det tar. Hon måste ha brutit ihop fullständigt därinne.
Har vi tur så erkänner hon alltihop.
2015-06-16, 17:02
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Här sitter vi och spekulerar... Men jag tror att polisen & åklagaren vet mycket mer än vi anar.

Såg just intervjun med åklagaren just nu, och han sa bland annat:
- Bröderna är anhållna/häktade för mord (inte olycka)
- Man har under helgen fått en helhetsbild av förloppet, och kunna göra en sammanvägt bedömning
- Man väntar på teknisk bevisning

Så det är nog ganska klart det hela. Troligtvis är det ställt utom rimligt tvivel att det är bröderna som är gärningsmännen, men man har ännu inte den tekniska bevisningen, den kommer in inom några dagar när DNA-analysen är klar.

Detta är mer hysch-hysch än jag någonsin sett med något annat fall i Sveriges kriminalhistoria. Troligtvis beror det på att det är mycket grisigt, och att de misstänkta är EU-gästarbetare, man vill helt enkelt inte hjälpa SD i onödan..
2015-06-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Vilken tid det tar. Hon måste ha brutit ihop fullständigt därinne.

Det tog ju tid med den yngre brodern också, nästan tre timmar och han visade noll känslor. Dock tror jag att kvinnan är jävligt nära gränsen..
Medlem
Creepy24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Jag var i den banan också.

Jepp har gått igenom intervjuerna med honom noggrant och det är något som inte stämmer helt klart..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Uppgiften kommer inte från Aftonbladet från början, om du läser artikeln.

Oväsentligt vem som förmedlar informationen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in