Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chew1907
Hur länge kan polisen hålla kvar folket innan dom måste släppas om polisen inte får tag på någon direkt bevisning mot människorna?

Nya häktningsförhandlingar hålls med två veckors mellanrum fram till att åtal väcks.
2015-06-16, 15:24
Medlem
NightskyInfinitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Jag har en känsla av att det kommer visa sig att bara en av bröderna var delaktiga i själva mordet, däremot kan den andra brorsan var delaktig till annan brottslighet i samband med mordet naturligtvis.

Ett vittne säger sig ha sett bröderna samt kvinnan fika då lisa försvann. det kanske var paret som Satt och fikade. Om det nu visar sig att de är den yngre brodern som mördat lisa, Så undrar jag liksom varför de blev som de blev, Människan måste isåfall vara mycket sjuk, Förmodligen fullblodspsykopat
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Hur länge kan polisen hålla kvar folket innan dom måste släppas om polisen inte får tag på någon direkt bevisning mot människorna?
Normalt prövas häktningen varannan vecka, och då måste åklagaren visa att det fortfarande finns häktningsskäl och att utredningen framskrider. Annars ska den häktade släppas.
Medlem
TilleyHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du som har koll, av de häktade hur många går till åtal och hur många till fällande dom ?

Den statistiken har jag inte. Däremot så tilldöms ungefär 13% av de häktade skadestånd för att de varit oskyldigt häktade. Då ska man ha ansökt om skadestånd. Det är närmare 2000 personer varje år som får skadestånd. Gissar att en hel del inte ansöker heller så det finns således ett visst mörkertal.
2015-06-16, 15:25
Medlem
nobles avatar
Jag har inte varit så inblandad i tråden tidigare men känner att jag måste posta något, då jag känner att något är lite skumt med dessa tre misstänkta personer. Får konstiga vibbar helt enkelt, och det känns helt enkelt inte som att dessa litauer har gjort detta... Varför? Ja, för att de har jobbat för samma familj i flera år, de har aldrig ställt till med problem, de har familjer hemma i Litauen. De har alltså ALLT att förlora.

Den lilla kontakten jag haft med människor från Litauen och Polen (som gjort bygg- och renoveringsjobb åt mig och min familj) så har de generellt sett alltid varit extremt tystlåtna, kört sin egen grej, jobbat på bra och sen typ dragit hem till sin lägenhet för att ringa hem till sin familj. Inget tjafs, ingen fylla. De är här för att jobba liksom.

Jag säger inte att jag har rätt, men min magkänsla är min magkänsla - och jag har väldigt svårt att fatta vad motivet skulle vara för dem i detta fall.

Tankar?
Medlem
Är inte så insatt i hur rätten bedömmer, men om de nu fälls för brottet, kan det bli annat än livstid egentligen? Att offret är ett barn spelar väl också roll i hur långt ett straff blir?
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Som huvudregel måste det ske en ny häktningsförhandling var fjortonde dag där utredningsläget gås igenom och rätten omprövar frågan om fortsatt häktning. Med tiden måste åklagaren kunna visa att utredningen går framåt och att häktningsskälen består, men i ett mordfall krävs inte särskilt mycket av åklagaren för att rätten ska acceptera fortsatt häktning.
2015-06-16, 15:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightskyInfinitum
Rätta mig om jag har fel, Vad tror ni, Kan det vara så att denna historia slutar med att bara är en skyldig i detta, den yngre brodern?

Ärendet dessa tror jag yngsta en broder begått mordet. De andra åker på skyddande av brottsling i slutändan, eller kanske andra brott. Griftefrid?
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Om man ska gå efter vad åklagaren själv uttalade idag, dvs. att de inte idag fanns teknisk bevisning som bad de misstänkta till brottet men att det trots detta finns sannolika skäl till att de begått brottet.

Men teknisk bevisning är väl knappast en förutsättning för att häkta på sannolika skäl ?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag la märke till detta också. Ja, detta lär betyda att åklagaren har en hel del på fötterna redan innan svaren på den tekniska bevisningen.

Säger inget annat än att frisläppande inte var aktuellt.
2015-06-16, 15:28
Medlem
Om nu inga andra omtalade utanför den här klanen är medbrottslingar, så bör väl lillebror varit huvudman? Storebror får rycka ut att hjälpa till att sprida ut grejer, hålla koll så inga människor ser och kanske att gömma kroppen? Kanske inte är så invecklat egentligen.
Våldtagen och mördad(då det gick snett?) i ladan, alt försök till mord där och sedan avlidit där hon hittades?! Därav att inga likhundar nosat till sig det direkt.
2015-06-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Mer sannolikt än att det slutar med att ingen av de tre nu misstänkta slutligen döms för brott.
Vad baserar du din slutsats på? Menar du att majoritet av de som blir häktade p.g.a sannolika skäl, blir frikända!?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in