Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
15-06-14, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av folvidon
När det inte finns tillräcklig bevisning så står ord mot ord ja. Finns det bevisning så är det till BOs fördel. Ofta så söker inte BO vår direkt så läkare kan säkra bevis varpå det iom. det blir ord mot ord. Skador i kön kan ofta konstateras men att länka MGM till dessa skador är svårare. Sen är det många som inte anmäler alls och våldtäkt är en väldigt invecklad brottskategori.

Det är ju precis det jag säger
Och att många kvinnor avstår från att anmäla beror just på att det är en slitsam långdragen process där brottsoffret ifrågasätts
Medlem
nollprocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Det är väl inte det minsta kryptiskt. De gör ett fynd där de redan sökt en gång. Alltså vet de att förövaren är kvar i området.
Ok! Och vad hittade dom? Inget kryptiskt nu! Ut med det bara!
Medlem
Jag ser få sätt att få denna tragiska historia att gå ihop, ett är nedan.

Mordet kan ju rimmligen inte ha skett vid mopeden för då måste ju någon sett något så flickan måste ju av någon anledning ha gått till byggnaden på andra sidan vägen. Smuggelsprit eller ditlurad. Hon har bråttom så hon behåller handskar och hjälm på så situationen måste ha uppstått vid mopeden då hon satt på den, satt i nyckeln och hängt påsen på styret.

Troligen har hennes kollegor tipsat om spritförsäljning och kanske även upplyst männen om att flickan ville köpa. Dom säger kanske inget om detta senare då dom känner sig lite skyldiga.

LH kommer alltså ihåg vid mopeden att hon skulle köpa sprit i ladan mitt emot och går dit. Männen som är berusade väntar där och spriten tas fram. Naturligtvis så frågar någon av dom om hon vill betala i natura och ofredar henne vilket hon tydligt säger nej till och blir arg över på ett sätt som uppfattas kränkande av mannen som slår till henne i huvudet eller tar tag i hjälmen och vrider. Tyngden i hjälmen gör att hon olyckligtsvis bryter nacken på platsen. Handsken hon haft under armen tappas.

Männen får panik, tar in kroppen i bilen, bråkar om vad dom ska göra och kör sedan till Mantorp och lägger kroppen i gödselbrunnen. På vägen tillbaka upptäcker dom hennes prylar i bilen och gör sig av med dom snabbast möjligt utan att tänka på att dom kan hittas. Dom inser senare sitt misstag och försöker hitta fler delar själva att få bort men upptäcks av MP.

Jag tror inte detta är ett rånmord eller våldtäkt även om dom skulle vara otroligt korkade. Få om ingen planerar att våldta någon 50m från sin arbetsplats i en liten ort där alla känner alla och dessutom riskerar att direkt bli utpekade pga. att dom inte hör hemma där. Äckliga erbjudande och ofredande från icke svenskar är betydligt vanligare så det är nog detta som gått snett.

Visst, jag kan ha fel och det är verkligen utvecklingstörda sadistiska as som trots allt kan resa, jobba och leva till synes normalt.

Det är hur som helst tragiskt och sorgligt att en ung kvinna inte kan få leva i fred, nekas ett liv, en framtid med kärlek och barn bara över något så ynkligt som en främmande mans sexualdrift och en godsherres (politikers) girighet som gav dom möjlighet att vara här. Ja fy fan vad vi män är ynkliga, vi borde kastreras allihopa så kanske denna värld blir lite bättre.
15-06-14, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Har det verkligen sagts att hon är svensk? Såvitt jag vet har det bara sagts att hon inte är litauisk medborgare. Hon kan väl vara t.ex polsk medborgare?
Hade hon varit svensk skulle man inte frågat litauisk polis om hennes nationalitet. Om de anhållna männen talar polska så är det inte otroligt att hon också gör det.

Ingen av dem verkar vara mantalsskriven på adressen, där Sveriges enda Martin Vozar bor enligt Ratsit. Någon skrev att Vozar var bortrest, finns det en källa på det?
Senast redigerad av lehs 15-06-14 kl. 13:05.
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Jag skulle vilja påstå att det är polisens fel att detta inte löstes tidigare. Vi har en by med väldigt få invånare och så har vi 3 gästarbetare från litauen... En IQ befriad åsna kan lista ut vem som är den skyldige.

Fast polisen hade kunnat lösa detta tidigare så hade det ändå inte kunna rädda Lisas liv.Visst så tog det lång tid men ändå, det avgörande tipset kom ju ändå från MSP.
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynf
Å andra sidan om allt skulle flutit som hallonsaft så hade flickan hittats innan hon dog. Lite tarvligt att försvara sökinsatsen som enbart hittade ett lik, inte sant?
Hur vet du att hon levde under sökinsatsen?När blev hon mördad?
15-06-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Dentist
Ja, de är medborgare i Litauen men de fortfarande kan bli ryssar, polacker eller vilka som helst..

Jo, men man blir inte medborgare för att man köper ett falsk pass.
15-06-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Det var någon som la u ett namn på tråden här igår ,som var den enda kvinnan skriven på adressen och det var ett svenskt namn.

Men sluta nu för fan, den kvinnan va fan 65 år! Det är inte hon som är i förvar för helvete!
15-06-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Dentist
Ja, de är medborgare i Litauen men de fortfarande kan bli ryssar, polacker eller vilka som helst..

Hur menar du? Jag tror inte att de har köpta pass, det skulle den litauiska polisen upptäckt på en gång. Sedan kan de förstås vara f.d medborgare i Ryssland, Polen etc, som fått litauisk medborgarskap.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Att förgripa sig sexuellt på en kvinna är ett brott där ord står mot ord - och i de allra flesta fallen frikänns våldtäktsmannen
Förövarnas förklaringar i rättssalen till brottet är snudd på komiska - men lik förbannat frikänns dom

En potentiell förövare känner alltså till att det är snudd på omöjligt att bli dömd för våldtäkt

Men om flickan gör kraftigt motstånd och det visar sig att hon är en normal skötsam tjej, hon kan peka ut gärningsmannen och hon kan visa att hon blev misshandlad.
Om han dessutom är gästarbetare från Litauern - då åker han in eller ut, vad det nu skulle ha blivit

Det kan handla om en våldtäkt som även blev till en misshandel och dom hann inte gömma den döda flickan

Fruktansvärd händelse

och effektivt jobbat av MP och Polisen som trots allt har givit L:s föräldrar ett svar på vad som hände deras dotter
Om sökningen hade kommit igång lite senare hade med största sannolikhet ingenting hittats och därmed inga svar

Bra skrivet, dom fick fick nåt o fylla ut graven med, hennes familj kommer vara delvis förstörd för resten av deras liv, men det måste nog tära på en mer om man aldrig får ett svar på vad som hände, hennes pappa hade aldrig slutat leta efter henne, och aldrig slutat hoppas på att hitta henne vid liv igen, dom tankarna hade ätit upp han inifrån och hennes mamma och övriga familj givetvis, nu kan dom åtminstone påbörja sorgen och fått ett slut på ovissheten.

Det här fallet har berört mej starkt och följt det från dag ett som många andra, man blir äcklad av hur grymma människor i den här jävla världen är. Har själv gått igenom en liknande grej och fick det dåliga beskedet några veckor senare och den tiden fram tills dess att man får svaret är olidlig man kan knappt sova det enda du tänker på 24/7 är vad som hänt din anhöriga som är försvunnen man kan knappt äta ovissheten äter bokstavligt talat upp en inifrån och för varje dag som går försvinner hoppet om att man ska finna personen vid liv, men kan ändå inte slutar hoppas, hoppet är det sista som lämnar människan.

Så när man slutligen får beskedet så bryter man ju givetvis ihop men ur det är det nåt som går över den där jävla ovissheten som ätit upp en försvinner och går över till sorg,

Så därför har jag känt extremt mycket för Lisas familj när jag läst om det. Och när jag läste om hur Lisas pappa drog ihop sina kollegor mitt i sin egen panik och började söka efter henne det berörde mej djupt in i själen kan bara tänka mej den paniken inom honom, den känslan skulle jag inte önskat nån människa på den här jorden, dom här människorna som gjort det här dom är inga människor det är djur, dom har förstört ett antal människors liv för all framtid, framförallt familjens, och lyckas dom leva vidare med sina liv utan att inte gå och hänga sej själva ja då kan inte vara mänskliga.
Medlem
KaptenKarlssons avatar
Det verkar som att olika källor går mot varandra..
Var det inte så att någon källa påstod att litauisk polis ej kände till någon av GM sedan tidigare?
Expressen menar på annat:

Citat:
Enligt litauisk polis är det en av medborgarna som är känd av polisen sedan tidigare.
– Den ena personen är helt okänd av polisen. Den andre har vi lite information om, men jag vill inte kommentera detta ytterligare.

http://www.expressen.se/gt/polisen-letar-nya-spar-pa-gamla-fyndplatsen/
15-06-14, 12:39
Medlem
Apropå att polisen borde ha tagit tidig notis om att det jobbade utländska gästarbetare i närheten;

Samma kväll som Hagamannen begick en av sina grövsta våldtäkter hade Bilbolaget, hans arbetsgivare, en stor personalfest i närheten av brottsplatsen. Han var givetvis med på den festen. Polisen gjorde otroligt nog vid den tiden ingen kontroll av deltagarna på den festen och hade med en topsning av varje deltagare kunnat gripa honom flera år före de tog honom.

Med det vill jag säga att misstag begås, det är mänskliga faktorer inblandade. Det är dessutom många utredare och personal inblandade och ett komplext utredningspussel så det som för oss "hobbykriminalare" ter sig självklart utifrån är kanske inte helt givet inom utredningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in