Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 14:38
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Med tanke på den "extra" tid häktningsframställan tar så tyder det på att åklagaren får arbeta hårt för att övertyga rätten om häktning, knappast några klara bevis alltså..

Det beror på, är de förhandlingen som tar lång tid är inget det som direkt talar emot en häktning, tar däremot överläggningen tid då kan det tala emot.

Sammantaget skulle jag bli väldigt överraskad om de inte häktas.
2015-06-16, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Häktas utan teknisk bevisning? Låter skumt.

De har ju gjorts omfattande förhör. Det finns kanske vittnen, oberoende av varandra som sett dem på platser där de normalt inte brukar vara på och där de betett sig underligt. De kan troligen inte styrka att de satt och drack kaffe vid 18.15 utanför bostaden som deras mamma sa att hennes bekanta sett. Att de höjt misstankegraden från skäligen misstänkta till sannolikt misstänkta betyder nog att åklagaren har en del att komma med. Bara en teori.
Medlem
Att det drar ut på tiden är väl inget gott tecken om man vill få nån häktad, är bevisningen för svag!
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Det dröjer...
En sak som tagits upp tidigare i tråden är ju att åklagaren kan begära dem häktade "på sannolika skäl" även om hen inte har så mycket att gå på, för att få en "prutmån" så att de åtminstone blir häktade på den lägre graden "skäligen" och man kan fortsätta arbeta i lugn och ro.
Detta utesluter f ö inte andra gärningsmän.
2015-06-16, 14:40
Medlem
Man kan ha lyckta dörrar och yppandeförbud av hänsyn till offret. Det är inte ovanligt när det rör sig om grova sexualbrott eller brott mot barn. Det kan alltså antyda att LH utsatts för någonting särskilt grovt, men lika gärna bara att hon var så ung. Av polisens post verkar det som det är något fruktansvärt de stött på, men det kan lika gärna röra sig om landsortspoliser som aldrig sett en mördad person tidigare. Teknikerna borde vara mer vana, och de beskrivs ju också som oerhört påverkade av fyndet.

Polisen har grävt så djupt att endast huvudet sticker upp på den som står i gropen - kan det vara så att de hittat något mer? Är det standard att gräva så djupt när man hittar en kropp?

Om man nu ska sväva iväg med lite spekulationer:
Kanske har de hittat äldre kvarlevor? I sådana fall måste de ju börja utreda även äldre försvinnanden, och då kan dagens häktning av de tre vara, som någon skrev, ett sätt att få den verkliga mördaren att begå misstag samtidigt som man kan avföra de tre från utredningen (de har ju uppenbarligen befunnit sig på platsen och kan inte bara släppas).

Jag har läst nästan hela tråden men hittar ingen vidare utredning av godsägarens son. Finns det en sådan? Om AJ är närmare 80 borde hans son rimligtvis vara i 40-årsåldern åtminstone. Han har ju ultimata förutsättningar för att kunna ha begått brott under lång tid utan att bli upptäckt, särskilt om han är ensamstående och lite störd, eftersom han bor ensligt där det är mycket genomfartstrafik osv.

Polisens Facebook-inlägg
2015-06-16, 14:40
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runa57
Bröderna har begärt tolk på litauiska o kvinnan på ryska. Talar man båda språken i Litauen

Ja. Extremt vanligt att de är tvåspråkiga dock.
2015-06-16, 14:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Rättegång? Skall vi vänta tills det blir rättegång innan den frågan väcks, kanske?

Det det handlar om här är tvångsmedel i samband med utredningen. Häktningsskälen är ingen hemlighet för annat än dig (och mig), såväl försvararna som tingsrättens ledamöter får full insyn.

Häktningen är första steget till en rättegång och får betydelse för vad som senare händer. Den bör kunna granskas likväl som rättegången, inte minst för att människor kan häktas på mycket svaga grunder och insynen från allmänheten är en spärr mot det. I annat fall blir man tvungen att lita på myndigheterna och deras välvilja, vilket inte är en bra ide. Om de misstänkta i det här fallet är häktade utan giltiga skäl vilket är fullt möjligt, så borde det kunna granskas.

Jag borde förvisso inte använt ordet rättegång, det håller jag med om.

De utredningstekniska skälen här är sannolikt bara trams. Det finns inga sådana som motiverar bristen oå insyn.
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Man kan nog inte säga att det per automatik innebär att man inte misstänker andra gärningsmän för att man begär någon häktad på sannolika skäl men visst tanken är väl att om man tror att någon sannolikt begått brottet ska det i regel utesluta en annan gärningsman, medgärningsmän bör emellertid aldrig uteslutas helt.

Helt klart, medgärningsmän kan ju inte uteslutas.

Vad jag menar är att om man vidhåller att trojkan är misstänkta på sannolika skäl så skulle det även betyda att man inte längre utreder andra spår...typ pojkvännen, godsägaren eller "mannen från Mars" då de har avförts?

Du skrev tidigare att du var nyfiken på om åklagaren eventuellt har sänkt misstankegraden inför häktesförhandlingen.
Jag tror att det är en intressant frågeställning även av skälet som jag nu beskrev.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Menar du att det är komprometterande att männen som jobbar på säteriet vistas nära eller i byggnader som tillhör arbetsplatsen?

De misstänkta vistas 100 m från där kroppen hittades. En bod som alla inte har tillgång att vistas i eller har tanken att placera kroppen. Det är många pusselbitar som leder till att häkta personer att de med sannolika skäl har gjort detta.
2015-06-16, 14:42
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Helt klart, medgärningsmän kan ju inte uteslutas.

Vad jag menar är att om man vidhåller att trojkan är misstänkta på sannolika skäl så skulle det även betyda att man inte längre utreder andra spår...typ pojkvännen, godsägaren eller "mannen från Mars" då de har avförts?

Du skrev tidigare att du var nyfiken på om åklagaren eventuellt har sänkt misstankegraden inför häktesförhandlingen.
Jag tror att det är en intressant frågeställning även av skälet som jag nu beskrev.

Det skulle kunna betyda det men det går faktiskt inte att avgöra i dagsläget. Att åklagaren i ett fall som detta inte garderar sig tolkar jag vidare som att han känner sig säker på sin sak och det bör ju utesluta en annan gärningsman, tycker man.
2015-06-16, 14:43
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runa57
Bröderna har begärt tolk på litauiska o kvinnan på ryska. Talar man båda språken i Litauen

Ja, 25% av befolkningen är ryssar. De flyttade dit efter WW2 när Sovjet expanderade.
2015-06-16, 14:44
Medlem
Gorillabass avatar
Dagens tidning i Litauen
http://www.ladda-upp.se/files/2015/b152697.jpg
Här snackar vi och visar vad det är för avskum som är misstänkta!! Ta lärdom AF Expressen KvP GT osv osv!!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in