Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 14:32
Medlem
Kulpis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Jag hoppas att asen häktas!

Men jag skulle inte bli säskilt förvånad om så INTE blir fallet.

Tyvärr.

Sveriges rättsväsende i ett nötskal.

Svärmorsdrömmarnas mamma har ju till och med sagt i media att hennes två helylle pojkar är guds bästa barn och skulle inte göra en fluga förnär. Pga detta trauma så orkar hon inte ens med att äta!

Det är väldigt sällan som personer inte häktas om åklagaren lagt fram en häktningsframställning.
2015-06-16, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Det är ju tankeväckande att ALLA locations, med betydelse för detta fall, tillhör godsägaren AJ.

Så antigen tycker jag att det pekar på att det är någon nära AJ, eller AJ själv, som har med mordet att gøra.
Eller...kanske någon sjuk/pervers person i AJs krets, en affärsförbindelse? en från vänskaps kretsen? en familje medlem? som haft fantasier om att döda/våldta? och samtidigt vill förstöra/skada/hämnas på AJ, igenom at begå mordet på AJs egendom och sprida både spår och bevis runt på hans egendom och kasta misstanke på AJ/AJs medarbetare som säkert jobbar svart.

Jag vill tillfoga att jag är en av dom som strakt tvivlar på att de 3 misstänkta är skyldiga :

AJs Café Klostret - där LH försvann
AJs Ladan mittimot Cafeet - där LHs handsken hittades
AJs Blombergs Säteri - där AJ bor + de 3 mistänkta bor i hyrt hus
AJs Blombergs Säteris ängar & åkrar - där flera fynd som kan knytas till LH hittats
AJs Martorp gård - där LHs døda kropp hittades
AJs Blombergs fastighet 10 - obebodd villa som avspärrats efter LHs krop hittades

Har säkerligen glömt något...

Det är väl inte alls särskilt konstigt då ett AJ ägor ändå omfattar ett mycket stort område kring den plats BO försvann. Dock hade det ju vart underligt om några tillhörigheter fanns på AJs ägor om han även hade sådana runt exempelvis Kiruna eller liknande och eventuella fynd fanns där. Tror dock att du hakat upp dig på att allt funnits på hans ägor eftersom dessa ända utgör ett sammanhängande område.

Säger dock inte emot att arbetarna möjligtvis jobbade svart.
2015-06-16, 14:33
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Du som vet, jag har för mig att då en förundersökning lett fram till att gärningsmännen är på sannolika skäl misstänkta så utrededer man inte längre eventuellt alternativa gärningsmän?
och om minnet inte sviktar så betyder det att eventuella alternativa gärningsmän har kunnat avföras och kvar finns enbart "huvudmisstänkta" som då är misstänkta på sannolika skäl?

Man kan nog inte säga att det per automatik innebär att man inte misstänker andra gärningsmän för att man begär någon häktad på sannolika skäl men visst tanken är väl att om man tror att någon sannolikt begått brottet ska det i regel utesluta en annan gärningsman, medgärningsmän bör emellertid aldrig uteslutas helt.
2015-06-16, 14:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Vem har tillgång att placera kroppen i en bod på en gård bara 1 km från där de misstänkta bodde? GW går efter statistik men erkänner att fallet sticker ut mot det normala. Dessutom var de misstänkta i en verkstad 100 m från boden.

Mvh

Menar du att det är komprometterande att männen som jobbar på säteriet vistas nära eller i byggnader som tillhör arbetsplatsen?
2015-06-16, 14:35
Medlem
Schlaktarnns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Jag tror dom är oskyldiga. En mördare går lös och sitter säkert i detta nu och myser framför aftonbladets live tv..

Jag är rädd att detta stämmer och att eventuella gärningsmän flytt Sverige för lång tid sedan.

Finns verkligen inga motiv för dessa bröder att röva bort och mörda Lisa. De har ett jobb, fruar och verkar vara skötsamma typer. Ska verkligen bli intressant att få reda på vad som verkligen dödade lisa.
2015-06-16, 14:36
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
En lång förhandling = ingen nackdel för åklagaren eftersom det innebär att det är mycket material som läggs fram

En lång överläggning = osäkerhet kring om personerna ska häktas

Det är min erfarenhet i alla fall och nu vet jag inte om tingsrätten har påbörjat sin överläggning?

Kommer det att framgå (idag) om det har varit en lång förhandling, eller lång överläggning ?
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelmunk
Det är väl inte alls särskilt konstigt då ett AJ ägor ändå omfattar ett mycket stort område kring den plats BO försvann. Dock hade det ju vart underligt om några tillhörigheter fanns på AJs ägor om han även hade sådana runt exempelvis Kiruna eller liknande och eventuella fynd fanns där. Tror dock att du hakat upp dig på att allt funnits på hans ägor eftersom dessa ända utgör ett sammanhängande område.

Säger dock inte emot att arbetarna möjligtvis jobbade svart.

Jag sa inte att det är konstigt, jag sa att det är tankeväckande
Medlem
Bröderna har begärt tolk på litauiska o kvinnan på ryska. Talar man båda språken i Litauen
Medlem
Läste nyss att allt material som skickats till NFC för DNA-anslys m.m. inte kommit tillbaka ännu. Kan vara värt att ha i åtanke.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaktarnn
Jag är rädd att detta stämmer och att eventuella gärningsmän flytt Sverige för lång tid sedan.

Finns verkligen inga motiv för dessa bröder att röva bort och mörda Lisa. De har ett jobb, fruar och verkar vara skötsamma typer. Ska verkligen bli intressant att få reda på vad som verkligen dödade lisa.

Det är just därför jag innerligt hoppas att de har rätt killar för om inte, som du säger, är risken överhängande att vi aldrig får tag på Lisas mördare.
Medlem
Mickeavensiss avatar
Med tanke på den "extra" tid häktningsframställan tar så tyder det på att åklagaren får arbeta hårt för att övertyga rätten om häktning, knappast några klara bevis alltså..
2015-06-16, 14:37
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kommer det att framgå (idag) om det har varit en lång förhandling, eller lång överläggning ?

Om man är på tingsrätten kan man se på informationstavlan när tingsrätten "överlägger", jag har inte tillgång till den men de på plats har absolut tillgång till det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in