Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 18:23
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Inte i min lagbok i alla fall. Har vi sett att det verkligen står så i häktningsprotokollet, eller kan det vara en murvelartefakt??

Exakt, är det någon som har begärt att få ta del av protokollet? Vi får givetvis inte tillgång till den hemliga bilagan men själva beslutet och hur det formulerades framgår av protokollet och då kan vi en gång för alla veta exakt hur rådmannen formulerade sitt beslut, för det är det enda som betyder något.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Det jag undrar över, om det nu är bekräftat att hjälmen hittades i bitar, vad kan få en hjälm att gå i bitar? Hjälmar ska väl hålla vid olyckor? (vid normala olyckor såklart). Upprepade hammarslag?
Kanske överkörd av en traktor.
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starfantast
men det finns inget som heter delaktigjhet i brottsbalken

Nej. Jag tror det kallas medhjälp till brott. Alternativt likgiltighet.
2015-06-16, 18:24
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Medhjälp till mord, tror jag det stod i häktningsframställan. Såg däremot att någon kvällstidning skrivit delaktig till mord.

Jag hade för mig att det stod mord i framställan men det vore inte orimligt om det skedde en justering till medhjälp under förhandlingen och det brottet finns i varje fall.
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Kan BO ha kommit på bröderna att göra något illegalt?
Vet någon hur flickan dog?
1. Nej, det får betraktas som osannolikt i dagsläget.
2. Nej, men gott om teorier. Ha så roligt!
Medlem
Mickeavensiss avatar
Mest skrämmande är ju att åklagaren inte har några konkreta bevis som binder dom misstänkta nu anhållna utan pratar "helhetsbilden".

"Wennerholm vill inte gå in på vad som pekar mot trion, om det finns tekniska bevis eller vittnen.
– Det är helhetsbilden av allt vi tagit in under utredningen som gör att jag anser att det är sannolika skäl."

Det och att de anhållna förnekar, kan visa ett skötsamt liv och åklagarens brist på konkreta bevis känns väldigt svagt vid en eventuell rättegång.

Mitt "stalltips" är att detta inte kommer hålla till en rättegång, dom kommer bli släppta om nån vecka eller två med saftigt skadestånd.
Senast redigerad av Mickeavensis 2015-06-16 kl. 18:29.
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Medhjälp till mord, tror jag det stod i häktningsframställan. Såg däremot att någon kvällstidning skrivit delaktig till mord.
Nej, det stod mord i häktningsframställan för den yngre brodern. Men i pressmeddelandet från TR står det delaktighet i mord.
2015-06-16, 18:25
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Inte i min lagbok i alla fall. Har vi sett att det verkligen står så i häktningsprotokollet, eller kan det vara en murvelartefakt??
Jag hade kunnat köpa det om 31-åringen blivit en veckas utredningshäktad. Men när det gäller sannolika skäl känns det mer juridisk problematiskt om detta protokollförts?
2015-06-16, 18:25
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Nej. Jag tror det kallas medhjälp till brott. Alternativt likgiltighet.

Medhjälp finns, likgiltighet är däremot en typ av uppsåt.
2015-06-16, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Och de här jävla labben som håller på med teknisk bevisning. Rappa på för fan . Hur svårt kan det vara?
Ganska så svårt är det. Även bortsett från att man kanske har andra prover från andra fall, också med hög prioritet, bara att det inte har uppmärksammats så mycket i media.

Det kan finnas svårigheter på en rad olika plan. Till att börja med kanske kriminalteknikern beställt en hopplös analys av ett prov som tar abnorm tid eller resurs i anspråk. I vissa fall måste saker skickas vidare, till England eller så för analys. Apparaterna är inte lådor där ett godtyckligt föremål kan stoppas in i enda ändan och en operatör som väljer "DNA, fingeravtryck, materialbeskaffenhet, etc, etc, etc" med en knapp. Spår kan behöva extraheras. De kan behöva kristalliseras, de kan behövas evaporeras, de kan behöva reageras, innan man ens vet vilken analys som är gångbar. En arbetsgång måste etableras. Frågor som "vilka referensprover har vi inne för GC-MS?", "vad för preparation ska vi köra inför gelelektroforesen?" eller bara "hur lång kö är det till LCN/PCR-maskinen?". Dessutom kan det ju hända, "oh shit, kaffet är slut!". Och, framförallt, en hel del profiler, fingeravtryck, spår, etc, ska elimineras och speciellt som två är bröder så måste profilerna (om vi talar DNA) ha någon form av fullständighet för att inte blandas ihop. Detta brukar inte vara ett olösligt problem, men det kan göra att analyser måste tas om eller bara tar längre tid. A- och B-prover bör göras i samtliga fall, gärna av två olika operatörer.

Förutom biologiska prover kan det också vara rader av andra prover på andra avdelningar som kan brottas med andra problem. "Fan, MGM har fulldiskkryptering på sin laptop" kan definitivt vara en showstopper (dock knappast i detta fall förvisso). Andra saker kräver mycket handarbete, som t.ex. däckspåranalys, fotavtrycksanalys och ibland fingeravtrycksanalys.

Men allt kommer inte på en gång, de snabbaste analyserna kan nog vara klara rätt snabbt. Är det t.ex. fråga om våldtäkt så har man jämförelsevis kolossala mängder DNA och kan köra enklare eller snabbare metoder för att få en profil (Edit: Förvisso haploida gameter, men å andra sidan borde mängden ge en så gott som 100%-ig täckning. Har faktiskt inte funderat på om DNA-analyser från gameter [ägg, spermier] skiljer sig i något avseende från somatiskt DNA). Ett problem är ju att utredarna på fältet kanske inte vet hur man ska prioritera spåren, helt enkelt eftersom man inte vet vad de kommer att visa. Om du t.ex. har tio potentiella mordvapen, är chansen inte stor att rätt föremål testas först. Ibland vet man inte alls vad som kommer vara viktigt, och det viktiga kanske därför hamnar sist i kön.

Gissningsvis har en del resultat månne redan börjat komma tillbaka till utredarna. Men det kan dröja månader innan allt är klart. Eller allt kommer säkert inte att utföras. Detta kostar tid och pengar och så fort man har så det räcker och blir över för åtal kan man stoppa analyserna. Jag vet dock ingenting om hur ordergången fungerar där mellan polisen/åklagare och NFC som fristående myndighet fungerar.

Edit: Dessutom, det spelar tydligen inte så stor roll heller. De blir häktade, uppenbarligen och när vi medborgare får svaren är ju först med åtal och FUP.
Senast redigerad av DjILY 2015-06-16 kl. 19:05. Anledning: Här->är
2015-06-16, 18:27
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, det stod mord i häktningsframställan för den yngre brodern. Men i pressmeddelandet från TR står det delaktighet i mord.

Vet du om åklagaren justerade vid sittande bord så att säga?
2015-06-16, 18:27
Medlem
NightskyInfinitums avatar
Så vad händer om dem inte kan knyta något bevis till Misstänkta... Tror ni de finns ens något som tyder på att de undersöker fler potensiella gärninsgmän?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in