Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 14:00
Medlem
autostoperkas avatar
Live rapportering
http://www.svt.se/nyheter/live/direktrapportering-om-fallet-lisa-holm
snart kommer beslutet
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turtlenumber556
Detta har varit min tanke hela tiden. Verkar vara något skumt med just dessa. Känns på något sätt för enkelt.

Min teori är att de på något sätt försöker skydda en kompis eller liknande som möjligtvis hade varit på besök och har nu flytt landet. De tre verkar ha alldeles för mycket att förlora för att begå ett sånt här brott.

Som GW har gått ut och sagt nu också stämmer ingen av dem in på en typisk GM-profil.

KÄLLOR?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av odlarmaja
Märkliga häktningsframmställande.

Irina anses kunna "rymma" men inte bröderna?

Inte heller alternativ nummer 7 är ikryssad på någon av dom?

Jag tror det beror på att när det gäller mord så behövs egentligen inte flyktfara som grund utan det räcker med att det kryssats i att det inte rör sig om brott där straffskalan understiger två år, när det gäller Irina krävs flyktfara eller annan häktningsgrund för häktning.
2015-06-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joccsen
Mitt första, enda och ev sista inlägg i tråden

På sin höjd är Litauerna involverade i härvan. Det finns fler som måste synas. Nej jag har ingen länk men är tämligen säker att Litauerna är oskyldiga till mord. Bortförande? Gömmande? Visst, men någon annan har begått mordet. Varför Litauerna är inblandade om de är det är svårt att svara på. Man skall veta att den ekonomiska utsattheten hos EU migranterna brukar vara påtaglig och en utpressningssituation inte är omöjlig. De kanske har annan dold brottslighet som är dold och någon annan vet om. Olycksspåret kan vi nog glömma.

Bli inte förvånade om de helt enkelt varit på fel plats vid fel tillfälle och i sin utsatthet känner sig utpekade på förhand. Alla har väl kört bil och haft en polisbil bakom sig, känslan är att man själv gjort allt brottsligt man kan komma på fastän man är vit som snö. Det är inga raketforskare de håller som misstänkta utan byggarbetare från Litauen. De har varken haft tid eller intelligens att städa bort alla sina spår. Polisen har ju haft koll på dem från dag 1 men ändå inga spår som direkt binder dem vid brott mer än en indiciekedja. Jag håller för troligt att någon mer är inblandad och har lyckats avlägsna sig innan Missing People dök upp. Ev har den rätte mördaren ingått i MP och där kunnat lämna av div bevismaterial. Planterat dem så att snuten skall tro att mördaren inte tagit sig ur området. Det kan ju vara så att någon kan gå runt på ägorna utan att det är misstänksamt.

Att man fann liket i en form av verkstad tror jag har med likvidering av kropp att göra. Där fanns säkert massor med verktyg för att hitta ett sätt att dumpa kroppen på ett smidigare sätt. Är det så att Litauerna gastat och skrikit och pekat mot verkstaden själva och därigenom direkt blivit misstänkta?
Ja jag vet lila lite som alla andra. Det jag minns från livesändningen när Lisa hittades är att polisens tekniker kom ut ur huset och pekade mot området där hon hittades. Han pratade samtidigt i telefonen och gestikulerade med en hand på något vis " ditåt ". Han hade dessutom några bruna påsar med sig ut ut kåken. Strax efter det blev det ett jävla pådrag mot fyndområdet.

Jag kan tro och inbilla mig att OM Litauerna är helt oskyldiga och varit bort till verkstan och sett det hela så kanske de per automatik både var upprörda och betedde sig konstigt.

Risken är nog stor att de ändå är inblandade av någon anledning. Tror dock mördaren är på fri fot ännu

- Det tycks lite väl magstarkt att våldta om hustrun är i närheten för den gifte brodern i dagsljus precis vid stängning av kafeet. Av samma orsak verkar även inbrott lite väl åtminstone borde man ha avvaktat något.

- Det luktar narkotikaaffär om de har gjort detta och i panik, och att hustrun är involverad i så fall i affärerna.

- Vad är det som gör att Lisas pappa är så snabb? Dagsljus tidigt på kvällen, finns en tidigare hotbild? Narkotikamissbruk? Olämplg pojkvän/sommarflirt?

- Ett scenario är om en
2015-06-16, 14:03
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Leif GW Persson om fallet Lisa Holm

http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/800998-leif-gw-persson-om-lisa-holm

Leif GW Persson om mordet på Lisa Holm: "Ett sexuellt motiv"
2015-06-16, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Förstår, men då kan jag undra varför de inte sagt något fram tills nu?

För att man som medkännande privatperson inte velat bidra med information om fynden för att inte äventyra det känsliga utredningsläget, men att det vid en häktning på sannolika skäl kan hållas för troligt att informationen kan vara till skada för utredningen.
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vantage78
Kan vara fallet. Hon gick över vägen och hörde inte bilen pga att hon hade hjälmen på sig. Paniken av att ha kört ihjäl henne kan ha resulterat i dumpning av kroppen i boden. Inte helt troligt, men vem vet.

Låter extremt korkat att göra på det viset. Skulle GM ha råkat köra på henne och GM flyr så slutar spåren rätt fort och det är omöjligt att hitta honom utan vittnen. Det kan ju vara i princip vem som helst i landet som har kört på henne, men dumpar man kroppen i en bod och börjar placera ut hennes ägodelar så pekar det mot att det är någon som känner till området väl.
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams

Det var väl bara det som fanns att välja på... Tror inte GW vågade sätta sitt rykte på spel för främmande ordningsmaktsteorin...

Med det sagt så kan verkligheten vara betydligt mer komplicerad ibland..
2015-06-16, 14:08
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFlashenstein
För att man som medkännande privatperson inte velat bidra med information om fynden för att inte äventyra det känsliga utredningsläget, men att det vid en häktning på sannolika skäl kan hållas för troligt att informationen kan vara till skada för utredningen.

Känns bara som att du överskattar mångas förmåga att ta hänsyn till utredningsläget m.m., men det är förvisso bra om du har rätt.
2015-06-16, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams

Leif GW Persson är bäst när han får uttala sig EFTER GM blivit dömda.
INNAN har han långt ifrån alltid rätt.
Som forskare uttalar han sig om olika sannolikheter - inte om hur det är. Så även här.
2015-06-16, 14:09
Medlem
Jag misstänker att bröderna hade druckit som in i helvete; mamman sa i intervjun att det bara drack vid spec tillfällen men det tror jag absolut inte. Två öststatskillar, de drack minst sin lediga dag, förmodligen även de andra dagarna fast lite mindre. Byggare från öst dricker ofta på arbetstid, vet inte om de hinner integreras i Sverige och INTE dricka på arbetstid men i dessa länder (Litauen, Polen, Serbien tex) är det högst normalt att bjuda sina hantverkare på några snapsar mitt under arbetet. Har erfarenhet av detta och vet till exempel att det intr alls är sällan förekommande att arbetarna är så fulla kl 16 att de inte kan arbeta mer. Visst jag generaliserar och dessutom tror jag att det är skillnad på dem som arbetat i flera år i Sverige och förändrat sina alkoholvanor i o med detta MEN jag tar det för ganska givet att bröderna åtminstone fick "slappna av" med sitt brännvin på sin enda lediga dag dvs söndag.
2015-06-16, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogge12
Leif GW Persson är bäst när han får uttala sig EFTER GM blivit dömda.
INNAN har han långt ifrån alltid rätt.
Som forskare uttalar han sig om olika sannolikheter - inte om hur det är. Så även här.

Det är liksom svårt att uttala sig om fakta man inte har tillgång till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in