Citat:
Ursprungligen postat av
sampanl
Om det är bröderna som gjort detta så är jag rädd för att de kanske inte döms till livstid. Precis so GM i Elin Krantz-fallet.
1, Hon var varken familj eller närstående
2, Brottet har inte utförts i offrets hem eller begåtts inför ögonen på närstående till offret
3, Impulshandling, ej planerat
4, Om de dödade henne i samband med den troliga våldtäkten och inte senare så ökar sannolikehten till lägre straff
5, Finns risk att om det står klart att de våldtagit henne att de inte ens döms för det på grund av att det var "en del" av mordhandlingen
Om dessa punkter uppfylls så tippar jag på 16 år

med förmildrande omständigheter så som att ena har barn.
Tippa du, men om du ska tippa så bör du ha koll på att lagstiftningen har ändrats.
Citat:
Propositionens huvudsakliga innehåll
Regeringen föreslår att straffet för mord skärps. Mord bör bestraffas med livstids fängelse om omständigheterna är försvårande. Försvårande omständigheter har tidigare i princip endast medfört ett längre tidsbestämt straff.
Syftet med ändringen är att livstidsstraffet ska kunna användas i betydligt större utsträckning och utgöra ett normalstraff i den bemärkelsen att det förutses dömas ut i en majoritet av fallen. Lagtekniskt innebär förslaget att det i straffskalan för mord läggs till att straffet är fängelse på livstid ”om omständigheterna är försvårande”.
Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 juli 2014.
Förväntat resultat är att andelen livstidsstraff kommer att öka igen. Om det här är ett mord och det dessutom har förekommit annat våld så tror jag att gärningsmannen sitter med arslet rejält i brevlådan så att säga. Skulle säga att det är betydligt mer sannolikt med ett livstidsstraff än ett tidsbestämt.