Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AllersW
Det spekuleras mycket om hur Lisa blev mördad, och i vilket skick kroppen var när dom hittade henne samt om hon blev våldtagen.

Hur många människor kan tänkas veta nåt om det, tänker på polisen som var med och hittade henne och rättsläkare, advokater, åklagare osv..

Kan inte nån läcka!

Det rör sig om den vätgötska polisen i Skövde/Skaraborg. Dvs landbygspolis. De har inga kontakter med fulmedia likt stora poliskårer som Stockholm, Göteborg, Malmö etc.
2015-06-16, 13:44
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lordhoff
Får en vanlig person besöka förhandlingarna idag?
Ja,får sitta i ett speciellt åhörarum.
2015-06-16, 13:44
Bannlyst
Som jag förstått det väntar man fortfarande på att de tekniska bevisen ska analyseras färdigt.
2015-06-16, 13:45
Medlem
CMBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippykiller
Polisens pusselbitar börjar hamna på plats, nu ska det testas om bitarna passar på bröderna.

Japp! DNA-analysen som jag gissar kommer innan veckan är slut kommer avgöra mycket i målet.
2015-06-16, 13:45
Medlem
Mordet säger experten på TV4, det är väl inte bekräftat att hon blivit mördad?
2015-06-16, 13:46
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMBe
Japp! DNA-analysen som jag gissar kommer innan veckan är slut kommer avgöra mycket i målet.

Det är onekligen så. Min gissning är att åklagaren i dagsläget utan teknisk bevisning trycker mycket på att de inte lämnat samstämmiga uppgifter i förhören (vilket ofta brukar ske till slut om personerna de facto är skyldiga till brottet).
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottisch
Varför är så många säkra på att det inte finns bevisning ? För att Aftonhoran säger det ?

Det är väl en sanning med modifikation. Provsvaren har inte kommit ännu, därmed kan man inte presentera någon teknisk bevisning i detta läge.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sampanl
Om det är bröderna som gjort detta så är jag rädd för att de kanske inte döms till livstid. Precis so GM i Elin Krantz-fallet.

1, Hon var varken familj eller närstående
2, Brottet har inte utförts i offrets hem eller begåtts inför ögonen på närstående till offret
3, Impulshandling, ej planerat
4, Om de dödade henne i samband med den troliga våldtäkten och inte senare så ökar sannolikehten till lägre straff
5, Finns risk att om det står klart att de våldtagit henne att de inte ens döms för det på grund av att det var "en del" av mordhandlingen

Om dessa punkter uppfylls så tippar jag på 16 år med förmildrande omständigheter så som att ena har barn.

Tippa du, men om du ska tippa så bör du ha koll på att lagstiftningen har ändrats.

Citat:
Propositionens huvudsakliga innehåll

Regeringen föreslår att straffet för mord skärps. Mord bör bestraffas med livstids fängelse om omständigheterna är försvårande. Försvårande omständigheter har tidigare i princip endast medfört ett längre tidsbestämt straff.

Syftet med ändringen är att livstidsstraffet ska kunna användas i betydligt större utsträckning och utgöra ett normalstraff i den bemärkelsen att det förutses dömas ut i en majoritet av fallen. Lagtekniskt innebär förslaget att det i straffskalan för mord läggs till att straffet är fängelse på livstid ”om omständigheterna är försvårande”.

Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 juli 2014.

Förväntat resultat är att andelen livstidsstraff kommer att öka igen. Om det här är ett mord och det dessutom har förekommit annat våld så tror jag att gärningsmannen sitter med arslet rejält i brevlådan så att säga. Skulle säga att det är betydligt mer sannolikt med ett livstidsstraff än ett tidsbestämt.
2015-06-16, 13:47
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timtimtim1
Om de släpps fria idag, vad gör vi då?

Inget, men försök hålla dem inom landet är ett bra första steg.

Sen kan man begära om ny häktning senare när utredningen gått framåt.
2015-06-16, 13:48
Medlem
Mitt första, enda och ev sista inlägg i tråden

På sin höjd är Litauerna involverade i härvan. Det finns fler som måste synas. Nej jag har ingen länk men är tämligen säker att Litauerna är oskyldiga till mord. Bortförande? Gömmande? Visst, men någon annan har begått mordet. Varför Litauerna är inblandade om de är det är svårt att svara på. Man skall veta att den ekonomiska utsattheten hos EU migranterna brukar vara påtaglig och en utpressningssituation inte är omöjlig. De kanske har annan dold brottslighet som är dold och någon annan vet om. Olycksspåret kan vi nog glömma.

Bli inte förvånade om de helt enkelt varit på fel plats vid fel tillfälle och i sin utsatthet känner sig utpekade på förhand. Alla har väl kört bil och haft en polisbil bakom sig, känslan är att man själv gjort allt brottsligt man kan komma på fastän man är vit som snö. Det är inga raketforskare de håller som misstänkta utan byggarbetare från Litauen. De har varken haft tid eller intelligens att städa bort alla sina spår. Polisen har ju haft koll på dem från dag 1 men ändå inga spår som direkt binder dem vid brott mer än en indiciekedja. Jag håller för troligt att någon mer är inblandad och har lyckats avlägsna sig innan Missing People dök upp. Ev har den rätte mördaren ingått i MP och där kunnat lämna av div bevismaterial. Planterat dem så att snuten skall tro att mördaren inte tagit sig ur området. Det kan ju vara så att någon kan gå runt på ägorna utan att det är misstänksamt.

Att man fann liket i en form av verkstad tror jag har med likvidering av kropp att göra. Där fanns säkert massor med verktyg för att hitta ett sätt att dumpa kroppen på ett smidigare sätt. Är det så att Litauerna gastat och skrikit och pekat mot verkstaden själva och därigenom direkt blivit misstänkta?
Ja jag vet lila lite som alla andra. Det jag minns från livesändningen när Lisa hittades är att polisens tekniker kom ut ur huset och pekade mot området där hon hittades. Han pratade samtidigt i telefonen och gestikulerade med en hand på något vis " ditåt ". Han hade dessutom några bruna påsar med sig ut ut kåken. Strax efter det blev det ett jävla pådrag mot fyndområdet.

Jag kan tro och inbilla mig att OM Litauerna är helt oskyldiga och varit bort till verkstan och sett det hela så kanske de per automatik både var upprörda och betedde sig konstigt.

Risken är nog stor att de ändå är inblandade av någon anledning. Tror dock mördaren är på fri fot ännu
2015-06-16, 13:48
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Man har från polisens sida sagt att det stod klart att hon bragts om livet.
2015-06-16, 13:50
Bannlyst
Citat:

Det är nog rimligt att anta att kroppen var i ett skick att det utom all tvivel gick att fastställa på plats att ett våldsbrott hade begåtts mot personen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in