Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 13:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag säger inte att det alltid är befogad med stängda dörrar, allt jag sa var att det kommer bli så och att grunden härför är de lagrum jag tidigare presenterat.

Huruvida det är förenligt med offentlighetsprincipen är en fråga för en annan dag.

Ja, det är riktigt. Huvudsaken hör är att ingen tror att att lyckta dörrar innebär att det är motiverat av utredningsbehov. Det är inte kategoriskt uteslutet men osannolikt.
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Tack för det. Intressant att åklagaren inte yrkat att de i andra hand ska häktas som skäligen misstänkta (han kan emellertid komma att justera detta vid förhandlingen) eftersom de då kommer att släppas på fri fot för det fall utredningen nu inte når upp till sannolika skäl.

Vad kan det bottna i, att han har så pass mycket att han är säker på att att de blir häktade på sannolika skäl?
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Varför är det obegripligt tycker du?

Någon som känner till om bröderna har arbetsuppgifter bakom caféet?

Kan man tänka sig att kroppen har transporterats i en traktorskopa, ingen lägger märke till en traktor som kör runt på landet.
Det finns en kartongcontainer bakom kaféet som polisen tömde under sökandet. Kan det vara så att de MGM tänkte slänga något där och påträffade Lisa?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Appelmunk
De kan ha blivit påkomna med att göra inbrott eller stjäla från caféet eller ladan. Ena MGM är redan dömd för att ha stulit en TV från en budfirma där denne jobbade, under en transport som denne utförde. Det finns därmed indikationer på att de inte räds äta och skita på samma plats, och bör väl vittna om att MGM inte är allt för klipsk. Om MGM blivit påkomna under pågående brott är det möjligt att de agerat under stress och därmed till synes irrationellt, även om droger eller alkohol inte är inblandat.

Det finns inget rationellt över det faktum att man mördar LH bara för att man har blivit sedd att stjäla verktyg eller liknande. Varför skulle man mörda någon för det?
2015-06-16, 13:23
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Vad kan det bottna i, att han har så pass mycket att han är säker på att att de blir häktade på sannolika skäl?

Det är den mest rimliga förklaringen ja.
2015-06-16, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Varför tror du inte på den bevisning som du inte har någon som helst möjlighet att värdera? Magkänsla, kvinnlig intuition eller bara ren ogrundad gissning?

Helt enkelt för att jag inte tror det finns någon bevisning. Det här behöver vi inte tjafsa om, det kommer att visa sig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Va? Missade du "inte"?

De som argumenterar för den minst spekulativa formen av olycka blandar ju, precis som jag sa, inte in moppen utan kommer tvärt om med en inte så illa pinkad förklaring till varför mopeden står kvar där den gör.

Själv tror jag som sagt inte på idén. Jag försöker låta bli att tro ö.h.t.

Ah, meningen du skrev gick att tolka som att mopeden i så fall skulle varit påkörd. Men då säger vi samma sak mao.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Det finns en kartongcontainer bakom kaféet som polisen tömde under sökandet. Kan det vara så att de MGM tänkte slänga något där och påträffade Lisa?

Jobbade de ens den där söndagen? Oavsett vilket, de kan omöjligtvis ha varit bakom caféet när Lisa var där eftersom att en av dem enligt uppgift var och fiskade. Dock, en av dem kan ha lurat den andre, han var inte och fiskade, han var bakom caféet, verkar som att det nappade.
2015-06-16, 13:25
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Är det inte så att Sverige har blivit kritiserat internationellt för att ha långa häktningstider? Så jag tror inte vi behöver oroa oss för att de tre MGM kommer släppas inom kort.

Häktas dem kommer de sitta där tills huvudförhandlingen påbörjas såvida inte utredningen tar en helt annan riktning och en annan gärningsman blir intressant, i sådant fall kommer åklagaren självmant begära att häktningen hävs.
2015-06-16, 13:26
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jobbade de ens den där söndagen? Oavsett vilket, de kan omöjligtvis ha varit bakom caféet när Lisa var där eftersom att en av dem enligt uppgift var och fiskade. Dock, en av dem kan ha lurat den andre, han var inte och fiskade, han var bakom caféet, verkar som att det nappade.

Det är väl sagt att de var "hemma" och drack kaffe på trappen när Lisa och de övriga stängde? Från deras familj iaf.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Det är den mest rimliga förklaringen ja.

Instämmer. Det finns troligtvis såpass starka skäl att åklagare kommer få sin linje igenom. Ser ut som att det aldrig har funnits anledningen att förbereda en "ned-rubricering".
Senast redigerad av rotesau 2015-06-16 kl. 13:30.
Medlem
Varför är så många säkra på att det inte finns bevisning ? För att Aftonhoran säger det ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in