Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 12:56
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Det finns några saker angående de misstänkta som gör mordet obegripligt för mig.

- De misstänkta är förmodligen duktiga lantarbetare/hantverkare som är mycket användbara på en stor lantegendom.

- De har haft förmånen att få återkomma till samma arbetsgivare för säsongsarbete mer än en gång.

- De hade stadiga inkomster som gav en levnadsstandard som deras landsmän i allmänhet inte kommer i närheten av.

Varför skulle de riskera detta förhållandevis privilegierade liv genom att skända och avliva en tonåring?

Amfetaminsteorin som har förekommit kan vara en plausibel anledning, många litauer som begått brott i Sverige har tydligen använt sig av amfetamin och Metamfetamin tillverkas i och smugglas från Litauen.

Sedan så vet man inte vad som försiggår i deras huvuden om man kollade en av deras FB profil alltså den yngre broden så såg man att han verkade vara lita porrskadad. Missbruk av porr tas inte på stort allvar inom EU trots att det kan eventuellt leda till såna här fall.
2015-06-16, 12:57
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Vad kan det finnas för anledning att ha stängda dörrar?
Måste ju framkomma något graverande.

Se t.ex. 18 kap. 1 § offentlighet- och sekretesslagen. Har hänvisat till den tidigare.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Naivt och inte vidare klyftigt tänkt om du tror att dessa män skulle titta åt hennes håll för att hålla henne under uppsikt i ett gott syfte. Det var mitt ute på landet och de var de enda som var där.

Informationen som LH:s kollega gav till polisen (om den nu stämmer) tycker jag är högst relevant och handlar nog inte om någon hysterisk småbrud som du uttrycker dig utan om en tjej som vill hjälpa till att lösa fallet där hennes kollega blivit mördad.
Ägaren till kafeét var ju så otroligt noga med att ingen av tjejerna skulle stänga och lämna kafeét själva trots att det är mitt ute i ingenstans, så förmodligen var det allmänt känt att dessa män var sliskiga.

Nej, jag tror inte att de kollade på dem i övervakande syfte, dock vore det inte konstigt om de tittade på tjejerna för ett ögonblick, helt naturligt för människor att ha koll på rörelser i sin omedelbara närhet, att du inte förstår det rimmar illa med ditt nickname, den. smarta, pffft!

För att åskådliggöra vad jag syftar på vad gäller hysteriska småbrudar som övertolkar och fantiserar, exemplet med de två tjejerna som upprörda anmäler ett fynd till polisen som visar sig vara benrester ifrån ett djur.
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Skulle handsken ha blåst från mopeden 30 meter norrut för att därefter ändrat riktning mot väster och hamnat på vägen? För att slutligen blåsa in i en lada full med stora hål och blåsa upp i ett bås för torkning av foder?

Det blåste åt fel håll den dan. Vinden låg på mot baksidan av ladan. Nån i tråden kollade upp det.
2015-06-16, 12:58
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja, det är ett intressant faktum att det inte verkar finnas en plan "B" Kan bli en cliffhanger som sagt..
Men därmed kanske man kan sätta tilltro till att det finns belägg som räcker upp till att TR fattar beslut i åklagarens linje?
Nu börjar det strax.

Onekligen. Antingen är åklagaren så pass säker eller så kommer han justera när förhandlingen börjar.

Om han inte är säker på att tingsrätten köper sannolika skäl och "glömmer" att i andra hand yrka på häktning då de är skäligen misstänkta och de därmed får försättas på fri fot....jösses.
2015-06-16, 12:59
Medlem
Faxes avatar
Är det någon som vet vilken dag som armbandet till klockan hittades vid Medelplana kyrka?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Ni båda plattfötter kanske *båda* skulle ta dylika dumheter i andra forum? Jag är bekant med glass, alltså anser jag att GM har ätit glass? Allt är sannolikt tills motsatsen bevisats? Öööhva?
Nu begriper jag inte vad du vill få fram här riktigt. Jag håller med dig i absolut allt du har skrivit om fallet tidigare. Jag påpekade att ett brott likt detta skulle kunna förklaras genom påverkan av bensodiazepiner. Poängen jag vill få fram är att det kvittar hur oskyldiga de ser ut, och kanske även är personlighetsmässigt, för under en sådan påverkan kan mycket hända. Jag tror fortfarande att enbart en av dem är GM och att han var nykter, men man kan inte bortse från möjligheten.
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pervopelle
Orkar inte läsa igenom nära 2200 sidor i jakten på svaret på min fråga; varför blev det en nationell nyhet att en tonårstjej hade varit borta i ett par dagar?
Känns som om hela grejen blåsts upp något enormt. Även om det är hemskt för familj och vänner till henne när det nu visat sig att hon dött.

Anledningen till att det har blivit en stor massuppståndelse kring mordet är knappast endast att det är en ung tjej och att hon är vit och såg bra ut som många har antytt. Det ligger mer i själva bortförandet och mystiken kring fallet och att det nu är Sommar.

Tror det ligger mest i att för många är det den värsta mardrömen man har som broder , syster eller förälder att ens dotter eller syster ska ha blivit våldtagen och bortförd på vägen hem från jobbet eller city. Själv har jag två systrar och är jämt orolig om de är ute sent eller när de är påväg hem från jobbet just pågrund av att rädslan för att någon ska våldföra sig på de finns. Tyvärr lever vi i en sådan värld. Att det faktiskt hände för Lisa Holms föräldrar och familj måste vara bland de svåraste man kan gå igenom i detta liv. Samtidigt lever de i vad som betraktas av övriga svenskar i en sommar idyll och väldigt "säker" landsbygd och många svenskar undrar då om man inte kan känna sig säker på ett väldigt säkert ställe vart kan man känna sig säker.

Detta fall har blåsts upp men det betyder inte att liknande fall inte fått likadan uppmärksamhet i media.
2015-06-16, 13:00
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Men om det var en olycka, varför klädde man av kroppen? Jag utgår från att de kläder som hittades, vilka ledde fram till inhämtande av de tre misstänkta samt fyndet av kroppen, inte var en ytterjacka eller liknande utan plagg man har närmare kroppen. "Råkar" man ha ihjäl någon behandlar man väl kroppen med respekt och tar inte av kläder.

Jag var inne på nåt liknande tidigare, låter osannolikt att man vid en "olycka" skulle slänga iväg klädesplagg på olika platser, med det menar jag mopedhandsken och vad det nu var för klädesplagg de fann senare. Jag gissar inte på trosor därför att när polisen väl kom till fyndplatsen kunde de se att det var tillhörande Lisa, ingen visste vad hon hade för trosor på sig vid försvinnandet, däremot jackan/byxorna/hjälmen.
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Varför är det sekretess på häktesförhandlingen som ska hållas?

Det är bara hur det regelmässigt går till nu för tiden om det finns intresse för målet från allmänhetens sida. Man vill hindra insyn så mycket dom möjligt därför att man missuppfattat sitt uppdrag och därför att man kan. Många anser väl det ok pga av att de instämmer i att de misstänkta brottslingarna skall skyddas på bekostnad av en rimlig insyn i förhandlingarna. Det finns alltså inga rationella sakskäl som har med utredningstekniska skäl eller något sånt att göra.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
Vilken våldtäkt?
Våldtäkten på Lisa Holm?
2015-06-16, 13:01
Medlem
Är det bara aftonbladet som sänder live från häktesföhandligarna?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in