Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 11:46
Medlem
momo79s avatar
Hur kommer det sig att de två männen misstänks för mord men inte kvinnan? Går man här enbart på könstillhörighet i sina misstankar? Att kvinnor generellt sätt är mindre våldsamma än män.

Är det verkligen kutym i sådana här situationer?
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulpi
De har ju arbetat vid ladan på andra sidan gatan och har troligtvis sett LH ganska många tillfällen, kanske även fikat på caféet. De har möjligtvis fattat tycke och därifrån har det gått vidare. Kan mycket väl vara så.

Jag omkullkastar inte din teori om att hon blivit påkörd, men jag tror inte på den. Varför hittas t.ex. nyckeln i mopeden? Den enda logiska förklaringen skulle vara att hon gick över gatan för att hon glömt lämna nyckeln i ladan (om det ens är sant, vilket vi inte vet). Ang. olycksteorin tror jag i så fall snarare att hon skulle bli rånad, att det skulle ske inbrott i caféet (och hon blev vittne) eller att hon "bara" skulle bli våldtagen och någonting gick fel.

Två tidigare ostraffade bröder med ordnade liv begår ett sexualbrott enskilt eller tillsammans med efterföljande mord, finns inga gränser för perversiteterna.
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
HA! De har ingenting med andra ord.

Detta är standard. Så att utifrån detta dra någon slutsats om vad dom har eller inte har är omöjligt.
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulpi
De har ju arbetat vid ladan på andra sidan gatan och har troligtvis sett LH ganska många tillfällen, kanske även fikat på caféet. De har möjligtvis fattat tycke och därifrån har det gått vidare. Kan mycket väl vara så.

Jag omkullkastar inte din teori om att hon blivit påkörd, men jag tror inte på den. Varför hittas t.ex. nyckeln i mopeden? Den enda logiska förklaringen skulle vara att hon gick över gatan för att hon glömt lämna nyckeln i ladan (om det ens är sant, vilket vi inte vet). Ang. olycksteorin tror jag i så fall snarare att hon skulle bli rånad, att det skulle ske inbrott i caféet (och hon blev vittne) eller att hon "bara" skulle bli våldtagen och någonting gick fel.
Säg mig, om hon blev påkörd...hur hamnade hon då vid säteriet?
Sakerna var väl dessutom utslängda på en äng och inte efter vägen.
Och om hon nu blev skyfflad in i en baklucka efter en olycka, varför då lämna kroppen i det här området?
Det finns ju tusentals ställen man skulle kunna lämna kroppen i så fall, långt från brottsplatsen.
Det är låter helt ologiskt.
2015-06-16, 11:47
Medlem
Ifrån GT när de pratar med grannen till Litauerna:

"Grannen som var hemma vid gripandet blev tagen på sängen när poliserna stormade fram till huset och grep männen.
– Kvinnan kom springandes till mig och sa att jag måste ringa till deras arbetsgivare. Jag frågade om hon inte hade sin egen mobil men då sa poliserna att hon inte fick röra telefonen, säger kvinnan.
Därefter fördes även kvinnan i väg i polisbil."

De blir hämtade av polisen och den Litauiska kvinnan vill alltså att grannen ska ringa till arbetsgivaren och ingen annan. Om man nu vet med sig att man är medskyldig till detta brott -varför är det viktigt att ringa arbetsgivaren? För att arbetsgivaren är den enda som kan rentvå dem?
2015-06-16, 11:47
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momo79
Hur kommer det sig att de två männen misstänks för mord men inte kvinnan? Går man här enbart på könstillhörighet i sina misstankar? Att kvinnor generellt sätt är mindre våldsamma än män.

Antagligen vet man något som inte du/vi vet...
2015-06-16, 11:48
Medlem
jabbe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sara98
Eller sonen. Han har åkt fast för fortkörning.

Precis. Skulle inte bli förvånad om det skulle gått till så. Av ren panik tror jag de flesta skulle reagera på ett oanständig sätt.
Dock svårt att dra några teorier eftersom man inte vet hur tillbucklad hon var. Om det är någon hammare med i spelet så försvinner ju möjligheten till olycka.
"oj, vi råkade slå hammaren i huvudet på henne" :/
2015-06-16, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av momo79

PAJAS. Antagligen vet polisen 100000 ggr mer än vad vi vet.
2015-06-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Styrker ännu mer min teori om att något oplanerat inträffat som ex en olycka.
Att en eller båda litauerna skulle ha planerat detta förfaller totalt orimligt då Lisa för första gången skulle köra moppe hem själv. De kunde omöjligt veta att hon skulle bli kvar en liten stund efter att kollegorna gått. Dessutom skulle de inte slängt ut tillhörigheterna på väg hem till sig själva om det var planerat. De skulle inte heller berättat det för den ena mannens fru om de hade haft chansen att planera det.

Spontanhandling/sexuellt brott känns också fel. Att en eller båda råkat åka förbi precis i den stund hon ska låsa och då och där hinner bestämma sig för att han eller de ska ta henne och våldta henne känns också krystat. Det finns inga tecken på någon form av kamp vid mopeden, eller någon annanstans vad vi vet. Samma sak här, han eller de skulle rimligtvis inte berättat för frun att de hade våldtagit och mördat någon. Hon står anklagad för grovt skyddande av brottsling.

Med tanke på litauernas livssitation, fru/flickvän/barn, beskrivs som trevliga, hårt arbetande mm så återstår enligt mig bara två teorier som känns trovärdiga. Det ena är någon form av olycka och de har fått panik. Eller att de skulle utföra någon form av stöld och hon såg dem, det förefaller också osannolikt då de efter att ha arbetat där i flera år visste om öppettider mm.

Personligen tror jag på någon form av olycka med bilen, som slagit Lisa till marken varvid mobilen hon höll i handen fick en krossad display och att skalet lossnade. Medvetslös Lisa lastas in i bilen i ren panik, mobil och skal tas upp, handsken missar de/den då det blåste väldigt mycket. Sakerna kastats ut på vägen hem, de diskuterar vad de ska göra av henne, och resten "vet" vi. Hon dödas och göms undan.
Eftersom allt är så slarvigt gjort, spåren så tydliga till de som häktats så talar allt för en ogenomtänkt gärning. Panik, diskutera vad de ska göra, frun hör och vet men deltar inte i själv.

Självklart kan det ha gått till på massa andra sätt och det finns saker som är märkliga, varför spärrar de åter av ladan mitt emot kafét när hundar och poliser gått där utan resultat de första dagarna och de efter det tog bort avspärrningarna och släppte in allmänheten. Vad hoppas de finna? Blod/sperma/lik är uteslutet.

Varför var det ett så stort intresse runt den vita lilla boden på gården där hon hittades? Det står här att hon hittades i en av "ladorna".

Det är svårt att få ihop detta och jag vill poängtera attt ALLA teorier som framkommer i denna tråden är spekulationer. Ingen av oss vet. Det finns dock de av oss som är intresserade av att diskutera fall och händelseförlopp men det betyder inte att någon av oss har rätt.

Men om det var en olycka, varför klädde man av kroppen? Jag utgår från att de kläder som hittades, vilka ledde fram till inhämtande av de tre misstänkta samt fyndet av kroppen, inte var en ytterjacka eller liknande utan plagg man har närmare kroppen. "Råkar" man ha ihjäl någon behandlar man väl kroppen med respekt och tar inte av kläder.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMBe
Att Polisen höjer misstankegraden (tydligen utan att ha särskilt mycket på fötterna bevismässigt) känns ganska desperat.

Så länge det inte finns något avgörande bevis mot litauerna kan vi nog glömma ett erkännande tyvärr.
Väldigt knepigt resonerat. För det första, det är inte polisen som sätter misstankegraden. Den var först åklagaren och nu är det upp till rätten. För det andra, menar du att misstankegraden höjs är en indikation på att målet kan komma att bli svagt? Det har du allt fått om bakfoten. Skulle begäran om häktning av lägre sannolikhetsgrad implicera mer/bättre bevisläge?

Det är många, många, många konstiga idéer i denna tråd. Hälften skulle försvinna, om folk bara ville kolla upp elementa innan de spyr ut en post...
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miggs
Ifrån GT när de pratar med grannen till Litauerna:

"Grannen som var hemma vid gripandet blev tagen på sängen när poliserna stormade fram till huset och grep männen.
– Kvinnan kom springandes till mig och sa att jag måste ringa till deras arbetsgivare. Jag frågade om hon inte hade sin egen mobil men då sa poliserna att hon inte fick röra telefonen, säger kvinnan.
Därefter fördes även kvinnan i väg i polisbil."

De blir hämtade av polisen och den Litauiska kvinnan vill alltså att grannen ska ringa till arbetsgivaren och ingen annan. Om man nu vet med sig att man är medskyldig till detta brott -varför är det viktigt att ringa arbetsgivaren? För att arbetsgivaren är den enda som kan rentvå dem?

För att de är gästarbetare, de är där för att arbeta, och om du blir anhållen kan detta vara lite lurigt, så då kan det vara klokt att ringa arbetsgivaren och meddela sin akuta frånvaro…
Medlem
Bönans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Säg mig, om hon blev påkörd...hur hamnade hon då vid säteriet?
Sakerna var väl dessutom utslängda på en äng och inte efter vägen.
Och om hon nu blev skyfflad in i en baklucka efter en olycka, varför då lämna kroppen i det här området?
Det finns ju tusentals ställen man skulle kunna lämna kroppen i så fall, långt från brottsplatsen.
Det är låter helt ologiskt.
Men hallå en normal person skulle väl få panik och inte tänka logiskt ens. Hade det varit en person utan empati så skulle det nog vara proffsigare gjort och kanske inte ledat till ens att ha hittat BO.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in