Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 12:29
Medlem
Har tappat tråden lite, svårt att läsa ikapp

Vad VET vi om de anhållna?

Finns det någon "polishistorik" på dem i sverige eller hemlandet? Något borde dom varit lagförda för, vad?
Korgossar?Kyrkan på söndagar?
Gillar Vodka?
Jobbar mycket eller sammordnare av stölder av landsmän?
Fritidssysselsättning?
Vänner? Landsmän/svenskar/enstöringar?

mvh
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Exakt. Lägg ner alla olycksteorier. Rånmord kan man såklart inte utesluta helt innan hela händelsen blir kartlagd, däremot finns det absolut inget som tyder på det och därför bör även den spekulationen läggas ner.

Jag har en teori om att GM kan ha varit påverkad av bensodiazepiner under mordet. Det skulle förklara mycket; Denna drog kan skapa ett okontrollerbart agg från tomma intet. En påverkan skulle även kunna förklara den bristfälliga och uppenbarligen icke genomtänkta spridningen av bevis.

Då ber jag dig lägga ner spekulationer om vilken drog GM kan tänkas ha i ett "okontrollerbart agg", vilket heller inte är bevisad överhuvudtaget.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllersW
Kommer man få reda på något nytt vid häktningsförhandlingarna?

Det enda du kommer få veta är om dem blir häktade och i så fall på vilka skäl de blir häktade, såsom på sannolika skäl misstänkta eller såsom skäligen misstänkta, till mord.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Den.smarta
Jag tror att det inte är mer invecklat än så att Litauerna var tända på flickan och såg sin chans när hon var ensam kvar på platsen. En tjej som jobbade med Lisa på kafeét hade ju tydligen berättat att dessa män stått och stirrat på henne och de andra tjejerna när de väntat på skjuts hem efter stängning om kvällarna.

Förmodligen våldtog de flickan och sedan har dem förmodligen strypt eller dödat henne på annat sätt, antingen av misstag men mer troligt för att tysta henne för gott för att slippa bli anmälda för våldtäkt. Enligt Litauernas mamma skulle de båda männen åka tillbaka till hemlandet inom kort och en av bröderna skulle dessutom komma hem permanent, så varför inte passa på att våldta och mörda lite innan man sticker och särskilt i snälla goa Sverige där människor är så naiva så att chansen för att åka dit inte är så stor. Det är ju bara att blåneka, har ju funkat för Mats Alm.

Kvinnan var nog knappast där när det hände, men det var väl för svårt att mörka för henne så de var väl tvungna att berätta.

Godsägaren/chefen tror jag inte är inblandad men förmodligen skraj då han förmodligen har lite skumma svarta affärer med Litauerna och antagligen betalar dem svart.

Ett vittnesmål som bär prägel av övertolkning av händelser tror jag. Nu i efterhand när de vet vilka som är misstänkta blir några blickar till stirrande på sexobjekten i deras egen fantasi. Hysteriska och chockade småbrudar skulle jag vilja säga, fäst inte så stor betydelse vid det vittnesmålet, det är ett gott råd.

I någon mening kan jag tycka att det är bra att de tittade åt tjejernas håll, kunde lika gärna varit någon av de tjejerna som råkade ut för en pervers våldtäktsman just när de sneglade på dem, bra när folk har koll på varandra, särskilt vid stängningsdags.
2015-06-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Kan ju inte vara bilolycka typ, då hade man inte ansökt om häktning för mord. Verkar väldigt rimligt att utgå från att skadorna tyder mycket starkt minst sagt på mord.
Nja, blotta placeringen av liket (som vi inte vet närmare, men onaturligen placerad) indikerar ett brott (det ringaste i så fall griftefridsbrott, som en följd på något annat). Dessutom händer det ju att brottsrubriceringen ändras under resans gång, när kunskaperna växer och hypoteser växer fram. Misstanken om ett ofrivilligt försvinnande och en avvikande fyndplats för det funna liket, indikerar flera begånga brott; rubriceringen mord är adekvat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wetnurse
Här snuddar du nog på troligt scenario.
Lisa var ny, inte hunnit blivit 'äcklad' av dem ännu.
De ropade på henne ifrån ladan då de andra åkt, precis då hon skulle vrida om nyckeln på moppen(och sätta på sig handsken efteråt).
Hon gick dit för hon hörde inte pga hjälmen satt på huvudet och inte satte på sig handsken igen pga hon skulle ju starta moppen sen då hon kom tillbaka.

Sen var det kört......

Pappan mfl visste om problemet, därav Lisa inte tilläts åka själv.
Polisen visste om problemet därav det var fullt pådrag tidigt.

Mvh
Helt omöjligt, du kan inte höra om någon ropar från ladan, jag har varit där 3000 gånger och antagligen skedde våldtäkten i ladan.
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Thorped
Helt omöjligt, du kan inte höra om någon ropar från ladan, jag har varit där 3000 gånger och antagligen skedde våldtäkten i ladan.

Vilken våldtäkt?
Bannlyst
Varför är det sekretess på häktesförhandlingen som ska hållas?
2015-06-16, 12:31
Medlem
Jaha, det här med nyckeln som hängs i ladan har blivit en trådsanning. Igen...!
Var kommer det ifrån egentligen? Om ni ägde ett fik skulle ni då be era anställda hänga nyckeln i någon annans lada på nätterna??
Nej, skulle inte tro det. Sluta svamla om nyckeln i ladan nu, för guds skull!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
Då ber jag dig lägga ner spekulationer om vilken drog GM kan tänkas ha i ett "okontrollerbart agg", vilket heller inte är bevisad överhuvudtaget.
Det är mycket mer sannolikt att GM har agerat utifrån ett drogrus än mördat BO till följd av ett rån eller bilolycka. Det säger sig väl självt. Jag är mycket bekant med droggruppen bensodiazepiner så jag anser mig ha rätt att uttala mig.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Nja, blotta placeringen av liket (som vi inte vet närmare, men onaturligen placerad) indikerar ett brott (det ringaste i så fall griftefridsbrott, som en följd på något annat). Dessutom händer det ju att brottsrubriceringen ändras under resans gång, när kunskaperna växer och hypoteser växer fram. misstanken om ett ofrivilligt försvinnande och en avvikande fyndplats för det funna liket, indikerar flera begånga brott; rubriceringen mord är adekvat.

Ja, jag skulle sagt omständigheter snarare än skadorna. Däremot, om kroppen uppbär spår av en biloycka så börjar man inte söka mördare, man söker dräpare.
2015-06-16, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Jag menar att alla brottsfall bör ses som unika och egna. Allt behöver inte utgå från någon sorts statistik. Enligt GW är försvinnanden som dessa gjorda av en ensam gärningsman. I detta fall verkar det vara tre gärningsmän som är inblandade. Bara för att det är ovanligt, behöver inte betyda att det inte har hänt.
Jepp. Att brottsfall är unika håller jag och säkert GW med om. Men det förtar inte kraftfullheten i statistik det minsta, eftersom statistiken är till för att appliceras a priori. Vilket också GW och alla andra som sysslar med liknande statistik (t.ex. inom epidemiologi) vet och gör.

Statistik utesluter inte det ovanliga heller. Det GW säger egentligen, konkret är ungefär: "detta är märkligt, fallet har utvecklat sig från det typiska och så länge jag inte har med detaljer om vad polisen vet förbehåller jag mig fortfarande att fallet blir så typiskt som möjligt".

Statistiken är också central för själva polisarbetet. Det säger ju var man ska börja leta. Dvs vilka hypoteser som det är effektivast att avliva först. Då tar man det troligaste först. Det absolut troligaste, a priori, är att Lisa helt enkelt inte är försvunnen alls (bara död mobil och punktering eller liknande), att hon avvikit av fri vilja, etc. Det avlivades tämligen omgående. Nästa är pojkvän, anhöringa, de som senast såg henne, osv. Jag förstår att du förstår detta, så det känns lite onödigt att skriva. Jag menar bara att det är stor skillnad på a priori-kunskap eller -antaganden och a posteriori.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in