Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 12:53
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SelinaKyle
"Enligt personal vid tingsrättens expedition kommer det att bli stängda dörrar vid häktningsförhandlingarna." - Enligt GP

Kommer vi få veta nåt öht?

Kommer få veta häktningsyrkandet samt tingsrättens beslut i häktningsfrågan. Inte något mer över huvud taget.
2015-06-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Häktningsframställan på samtliga tilltalade:

http://www.fildirekt.se/dl/1434532505.pdf

http://www.fildirekt.se/dl/1434520807.pdf

http://www.fildirekt.se/dl/1434465533.pdf

I nuläget är det dessa rubriceringar som gäller för Tingsrätten att ta ställning till. Att misstankegraden lyder "sannolika skäl" gör att det är orimligt i dagsläget att tro att det plockas ned till något annat.
Däremot, öppet sinne för att saker kommer att hända under utredninges gång, det bör man ha.

Finns det någon som helst förklaring varför inte kvinnan också blir häktad för mord? Är det bara sexistiska fördomar som ligger som grund?
2015-06-16, 12:54
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Ja, varför väljer man sprida ut saker från brottsoffret i omgivningen.
Det är en högst intressant fråga.
Det borde berätta en hel del om eventuella gärningsmannen.
Jag kan tycka att det låter ologiskt att försöka göra sig av med en kropp och samtidigt sprida ut offrets tillhörigheter. Det mest logiska borde väl vara att gräva ner alltihop.

Sanningen är väl att gärningsmännen inte har gjort sig av med kroppen och att kläder låg nära där kroppen finns betyder att de har en tendens att tappa saker utan att se sig om... Detta under förutsättning att inte saker är utplaneterade förståss...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SelinaKyle
"Enligt personal vid tingsrättens expedition kommer det att bli stängda dörrar vid häktningsförhandlingarna." - Enligt GP

Kommer vi få veta nåt öht?

Vad kan det finnas för anledning att ha stängda dörrar?
Måste ju framkomma något graverande.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starfantast
min gissning är att deras uppgifter inte samstämmer i förhör

Kan mycket väl vara så. I och med att det inte verkar finnas tillräcklig teknisk bevisning än så länge är detta något som mycket väl kan vara det som åklagaren fäst sina misstankar vid.
2015-06-16, 12:55
Medlem
HC47s avatar
Är de misstänkta födda i Litauen? Deras efternamn ser inte ut att vara litauiska (de har ju vissa "mönster" i sina efternamn).
2015-06-16, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faxe
När man hör intervjun med Arne så säger han att en av dom anställda först hittar den på backen inne i ladan, sen tog hans samarbetspartner också i handsken för att sist men inte minst ska Arne också kladda lite på den....för att slutligen med fingret bära bort den till polisen, han hade i alla fall koll på att det kunde vara bevismaterial.

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/s%C3%B6kandet-efter-lisa-man-s%C3%A5g-hjulsp%C3%A5r-ned-mot-damm-5577d853b9a9f671f6000076

Ja, men han äger ju fan hela gården.
Han kan ha sett den innan, men lät de andra få sitt DNA på den först. En tanke bara.
Medlem
Modern till MGM uppger att en av hennes söner tidigare anklagats och fått böta för att ha stulit en TV från en budfirma där han arbetade under en transport, även om modern menar att sonen blev oskyldigt anklagad.

Artikel: http://www.expressen.se/gt/brodernas-mamma-jag-kan-inget-ata/

Om en MGM tidigare stulit saker från sin arbetsplats bör det väl innebära att risken för att denne gör något liknande på en annan arbetsplats ökar. Inbrottsförsök, pågående inbrott eller stöld av material, vare sig detta skett i caféet eller i en av de intilliggande ladorna, bör ha kunnat utgöra i alla fall en del av motivet om MGM blivit påkomna eller trott sig riskera bli påkomna under ett sådant pågående försök.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Det är mycket mer sannolikt att GM har agerat utifrån ett drogrus än mördat BO till följd av ett rån eller bilolycka. Det säger sig väl självt. Jag är mycket bekant med droggruppen bensodiazepiner så jag anser mig ha rätt att uttala mig.
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
Det är inte "mycket mer sannolikt". Allt är sannolikt tills motsats bevisats. Du kan snacka Benzo i andra forum i så fall tycker jag.
Ni båda plattfötter kanske *båda* skulle ta dylika dumheter i andra forum? Jag är bekant med glass, alltså anser jag att GM har ätit glass? Allt är sannolikt tills motsatsen bevisats? Öööhva?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Finns det någon som helst förklaring varför inte kvinnan också blir häktad för mord? Är det bara sexistiska fördomar som ligger som grund?

Nej inte alls, men om inte kan bindas till brottsplatsen m.m. blir det svårt att i dagsläget göra det sannolikt att hon begått medhjälp till mord. Däremot eftersom de misstänkta befunnit sig i den bostad där hon själv bor krävs det inte mycket att hävda att hon skyddat brottsling.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune

Ja. Givetvis så går polisen bara på känn. Vad annars?
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Tack för det. Intressant att åklagaren inte yrkat att de i andra hand ska häktas som skäligen misstänkta (han kan emellertid komma att justera detta vid förhandlingen) eftersom de då kommer att släppas på fri fot för det fall utredningen nu inte når upp till sannolika skäl.

Ja, det är ett intressant faktum att det inte verkar finnas en plan "B" Kan bli en cliffhanger som sagt..
Men därmed kanske man kan sätta tilltro till att det finns belägg som räcker upp till att TR fattar beslut i åklagarens linje?
Nu börjar det strax.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in