Citat:
Någon "räddade" bilolycksteorin igår (tror jag det var) genom att postulera att Lisa satte sig på mopeden, tappade/tog av ena handsken, möjligtvis i syfte att skriva SMSet eller sätta nyckeln i tändningen, varpå vinden tar handsken och blåser den över vägen. Lisa följer efter och blir överkörd. Handsken tar sig vidare till ladan. Inte om det är så att hon gått över vägen för att hänga in en nyckel, vilket är fullkomligt logiskt på landet, vi vet dock ej om det är sant eller inte.
Men om så är fallet så har hon förmodligen gått till mopeden, ställt sin påse och satt i nycklarna, gått över vägen och haft ena handsken av för att hon hade mobilen i handen.
Återigen, vi vet ju såklart inte om detta har hänt men om det har så är det inte helt ologiskt med en olycka av något slag. Hjälmen bör hon haft på huvudet annars hade den nog också hamnat utefter vägen som telefon och skal.
Det som talar emot olycka är att det förmodligen inte finns några bromsspår vilket det borde finnas även om man inte sett personen förrän man kört på den.
Men det som även talar för att det inte finns bromsspår är att det kan ha gått så långsamt att hon knuffades till marken bara, eftersom det inte verkar finns blod eller andra spår på platsen.
Men om så är fallet så har hon förmodligen gått till mopeden, ställt sin påse och satt i nycklarna, gått över vägen och haft ena handsken av för att hon hade mobilen i handen.
Återigen, vi vet ju såklart inte om detta har hänt men om det har så är det inte helt ologiskt med en olycka av något slag. Hjälmen bör hon haft på huvudet annars hade den nog också hamnat utefter vägen som telefon och skal.
Det som talar emot olycka är att det förmodligen inte finns några bromsspår vilket det borde finnas även om man inte sett personen förrän man kört på den.
Men det som även talar för att det inte finns bromsspår är att det kan ha gått så långsamt att hon knuffades till marken bara, eftersom det inte verkar finns blod eller andra spår på platsen.
Jag hatar mig själv för att komma med spekulationer i tråden, men å andra sidan är det inte min spekulation, utan jag bara återger ett scenario med smula elegans. Men, det finns bekymmer så klart. Om mopeden var på baksidan av caféet, är det en rätt lång väg för handsken att flyga. Och inga bilder, filmer eller reportrar har vittnat om att polisen skulle ha intresserat sig speciellt för själva vägavsnittet. En dödande olycka i hög fart torde ha givit spår, även om specifikt bromsspår saknas. En bil med skador på hade nog snabbare väckt misstankar, osv.
Men visst, idén är sympatisk. Det handlade inte om hänsynslösa sexualmördare, bara om omoget, oansvarsfullt och ogenomtänkt agerande efter en olycka.
Finns det stöd för denna idé? Nej, precis som för all annan spekulation. Inget stöd som skiljer denna idé från andra (förutom de stolligaste idiotidéerna).
Edit: Härifrån: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Senast redigerad av DjILY 2015-06-16 kl. 12:24.
Senast redigerad av DjILY 2015-06-16 kl. 12:24.