Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 19:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Detta är ju felaktigt:
""– Det har gjorts oerhört intressanta fynd, och kroppen har hittats relativt tidigt. Det är väldigt fördelaktigt för utredningen. Dessutom greps de misstänkta i anslutning till där man hittade Lisa. ""

Beror väl på vad man menar med "relativt tidigt" och "i anslutning till". Jämfört med en del andra mord är utredningsläget onekligen bra.
2015-06-16, 19:37
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag tror faktiskt Expressens rapportering var felaktig i så fall för av andra rapporteringar har det först kommit besked om att "förhandlingen slut" beslut att vänta, därefter tog det för den första 5 minuter och för den sista 2 minuter innan beslutet avkunnades. Det är också i enlighet med vad det enligt uppgift stod på informationstavlan.

Det tror inte jag, vi satt ju där live och väntade på att alla häktningsförhandlingar skulle bli klara. Fattar inte att du vill ifrågasätta det när jag följde det live.
Först yngre brodern, sen frun till den äldre, och sen den äldre brodern. Allt tog över två timmar. Tre tolkar, allt tolkades. Allt drog enormt ut på tiden. Det är väl skitsamma i sak, men min känsla av att det var så krångligt och tog sån tid, var att de var tvungen att argumentera ordentligt med det lilla de hade. Och sen att tolkandet tog en väldig tid.
2015-06-16, 19:39
Medlem
Cubalibre77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Då hade dom ju varit körda direkt och direkt uppkollade av polisen.

Dom hoppades väl att dom skulle klara sig.

Jag trodde det fungerade så att om man utför ett brott och lyckas fly till ett annat land så kan man inte bli gripen i det landet.

Jag tycker även det är märkligt att bröderna skulle ha närmat sig med en otrevlig attityd vid letandet efter Lisa. Man tycker ju att en gärningsman skulle hålla sig passiv....
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RumleGaasegg
Nei, ingenting av det man ser på bildet er plukket opp av skiten han står i. Det ser du vel!

Det var någon i tråden som sa att det bildas en skorpa ovanpå innehållet i en gödselbrunn. Hammaren i handen kan ha använts av polisen/polisteknikern för att banka hål på skorpan med. Alltså inget mordvapen.
Medlem
Här hittar man kroppen:
https://www.google.se/maps/@58.538674,13.366437,3a,75y,112.71h,74.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1sesxYjUooToaJ3S4Cy6QrvA!2e0!7i1 3312!8i6656!6m1!1e1

Kafeet och ladan mittimot:
https://www.google.se/maps/@58.547658,13.332947,3a,75y,40.34h,82.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1ssrLq7GLDU-Fgchbv0mmbrQ!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1

De misstänktas bostad:
https://www.google.se/maps/place/Sk%C3%B6vde/@58.540689,13.345414,3a,75y,247.85h,80.11t/data=!3m7!1e1!3m5!1saURDIYCoEZSey-aKABEU_w!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid %3DaURDIYCoEZSey -aKABEU_w%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_s v.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D100%26h%3D80%26ya w%3D347.50162%26pitch%3D0!7i13312!8i6656!4m2!3m1!1 s0x465b023d3a4c413d:0x817d30b9033d4604!6m1!1e1
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Absolut INTE.

Varför skriker du, var det känsligt?

Jag har själv ställt frågan om det kan vara en möjlighet att de hade en relation med varandra, jag fick en likartad respons. Ska vi inte kunna diskutera öppet och förutsättningslöst här utan att folk får psykbryt?

Gärningsmannen och brottsoffret har varit i kontakt med varandra, den naturligaste förklaringen torde vara någon typ av relation, det brukar se ut så, åtminstone långt mycket vanligare än att nycklar i lador, lockelser och rop på hjälp sammanför gärningsperson och brottsoffer.
Medlem
Det florerar uppgifter om att gärningsmännen GREPS 100 meter från fyndplatsen. Även FD Chefsåklagaren uttryckte sig som att de greps i direkt anslutning till fyndplatsen.

Vad jag hittills har läst är att de befann sig 100 meter från hemmet och anhölls/greps i hemmet.
Bringa klarhet i detta, Snälla!

Även info om hammaren vore tacksamt!
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Några orosmoln:

I mitten av förra veckan pratade polisen om att allt talade för att Lisa fanns kvar i området. I samma veva pratade de om att "någonstans har man gjort misstag och det är det vi letar efter nu".

Efter Missing Peoples "möte" med bröderna vid fyndet på fredagen så var polisen mycket snabba att direkt åka och plocka in bröderna, utan att ens först undersöka fyndet.

Senare har vi fått veta att bröderna redan tidigare under veckan fått lämna DNA-prov och både polis och Missing People hade varit och knackat på hemma flertalet gånger.

Det är väldigt uppenbart att polisen redan från första början haft bröderna som misstänkta gärningsmän. På så vis har de anledning att tro att Lisa finns kvar i området, för de vet att bröderna aldrig lämnat området. Fynden i sig säger inget om det. Man kan döda någon, klä av vart enda plagg och sprida ut, men sen hiva liket i bagaget på bilen och köra och dumpa kroppen 100 mil därifrån, men eftersom polisen snöat in på bröderna så visste de att Lisa var kvar.

De letade också efter misstag. Det låter inte det minsta neutralt, utan låter som att de först pekat ut gärningsmännen och sen sökte efter något, vad som helst, som kunde användas som skäl att plocka in bröderna och så fort detta NÅGOT dök upp så hämtade man dem också. Man tittade inte ens på detta "något" först, eftersom man var så ivrig och gått och väntat hela veckan på att få plocka dem.

Fortfarande nu finns inga konkreta bindande bevis, utan de anhölls och har häktats baserat på "en rad omständigheter som sammantaget väcker misstanke".

Kan det vara så illa att bröderna har rätt? De pratade om att bli ditsatta för att de är litauer. Det kanske inte nödvändigtvis handlar om rasism, men av något skäl har polisen snöat in på bröderna och bestämt sig för att de ska leta bevis mot dem, istället för att leta efter fakta helt neutralt.

Jag hoppas jag har fel. Men just nu är det svårt att begripa. Det finns ingen teknisk bevisning, det finns ingen brottslig bakgrund hos bröderna, det finns ingen koppling mellan dem och Lisa sen tidigare, det finns inget rimligt motiv, ingen förklaring, inte ens någon tydlig indikation på att de överhuvudtaget haft möjlighet. Vittnen placerar dem hemma på trappen vid tidpunkten för försvinnandet (även om den uppgiften för tas med en nypa salt).

Så jag hoppas verkligen att polisen vet en sjujävla massa mer än det vi fått veta. Jag hoppas verkligen inte de förblindat sig själva i sökandet efter bevis mot bröderna, så att de missat en massa viktigt om det skulle visa sig att bröderna är oskyldiga och man måste hitta den egentliga gärningsmannen.
2015-06-16, 19:40
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Nej, men som sagt vi vet att en professionell rådman har lyssnat på vad åklagaren haft att säga och i 1 fall gått emot åklagaren såvitt avser misstankegraden och i två fall häktat de misstänkta efter att ha funderat i 5 resp. 2 minuter.

Förvisso. Dock behöver det inte alltid stämma att rådmän i TR:n har bedömt rättsläget korrekt, trots att dessa anses vara proffesionella. Ett exempel på när det gick ganska galet till i TR:n är styckmordet i Stockholm anno 1998.
2015-06-16, 19:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Det var någon i tråden som sa att det bildas en skorpa ovanpå innehållet i en gödselbrunn. Hammaren i handen kan ha använts av polisen/polisteknikern för att banka hål på skorpan med. Alltså inget mordvapen.

Slå hål på skiten, bokstavligt talat.

Så kan det vara, koblaja blir ganska hårt när det torkar i solen.
2015-06-16, 19:41
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Det intressanta är att han inte kunnat ge en bra förklaring till VARFÖR han befann sig där. Läser man intervjun med mamman så nämner hon att dem håller kvar bröderna för att de inte har kunnat ge en trovärdig förklaring till varför de befinner sig 100 meter från liket.

Precis. Om han varit där för att stjäla eller göra fuffens så är det ju bättre att säga det än sitta häktad för mord...
2015-06-16, 19:41
Medlem
Realisten73s avatar
Efter att ha läst hela tråden, följt media och bildat mig en egen uppfattning så är min teori att polisen är fel ute. Jag tror inte dessa bröder har ett dugg med mordet att göra. Däremot kan dom ha sett saker som utredarna ej berättar om till media.

Tror fortfarande att den/de skyldiga finns där ute nånstans och att Lisa kände/visste vilka han/hon/de var.

Att bröderna och kvinnan nu är häktade betyder inget. Det kommer ej räcka/hålla för framtida rättegång.

Tror fler delar min uppfattning, och som sagt, jag grundar mina teorier på trådens innehåll samt vad jag hört och sett via media.

Om jag har rätt? Inte en jävla aning. Jag är en amatör och lekman som gissar vilt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in