Citat:
En aspekt som jag tycker saknas i tråden, är att kontrollanterna faktiskt är individer, så alla av dem behöver ju inte ha uppträtt fel. Enligt vittnets version gjorde endast en av dem (en man) kontrollen av chauffören, medan de andra var längre bak. Om dessa på håll ser att bråk uppstår måste de ju backa upp sin kollega.
Och även om en av kontrollanterna skulle ha uppträtt buffligt och att chauffören haft rätt att åka utan färdbevis finns det ju frågor beträffande dennes uppträdande.
Visade han verkligen leg eller styrkte sin identitet på annat vis?
Kan det inte ha varit hans egen attityd som startade konflikten?
Kan allt ha sin grund i att han inte förstått vad kontrollanten menat och att han själv inte kunnat förklara sig? I såna fall visar ju händelsen att det är negativt för vårt samhälle att inte alla klarar av att hantera det svenska språket.
Och till sist - var det verkligen nödvändigt att fysiskt motsätta sig ett omhändertagande? Normala människor fattar att detta aldrig kan sluta väl. Jag har själv en gång blivit "omhändertagen" av en orättvis kontrollant, fast jag i mina ögon haft giltigt färdbevis, och inte sjutton började jag bitas för det.
Som det brukar heta - det är (ofta) inte en persons fel att två bråkar.
Och även om en av kontrollanterna skulle ha uppträtt buffligt och att chauffören haft rätt att åka utan färdbevis finns det ju frågor beträffande dennes uppträdande.
Visade han verkligen leg eller styrkte sin identitet på annat vis?
Kan det inte ha varit hans egen attityd som startade konflikten?
Kan allt ha sin grund i att han inte förstått vad kontrollanten menat och att han själv inte kunnat förklara sig? I såna fall visar ju händelsen att det är negativt för vårt samhälle att inte alla klarar av att hantera det svenska språket.
Och till sist - var det verkligen nödvändigt att fysiskt motsätta sig ett omhändertagande? Normala människor fattar att detta aldrig kan sluta väl. Jag har själv en gång blivit "omhändertagen" av en orättvis kontrollant, fast jag i mina ögon haft giltigt färdbevis, och inte sjutton började jag bitas för det.
Som det brukar heta - det är (ofta) inte en persons fel att två bråkar.
Det råder inget tvivel om att busschaufför och kontrollanter har samma upp fattning om vad som händer. Att dessutom vittne på bussen styrker händelseförloppet gör att det troligtvis har gått till som alla parter säger.
Busschauffören visar sitt förarbevis och menar på att det är ett giltligt färdbevis (på denna punkten har han rätt i sakfrågan då han är på väg till depån) Kontrollanten tycker inte detta är ett giltligt färdbevis. Båda parterna kommer överens om att tillkalla polis. Efter detta kommer bussen till hållplatsen busschaufföre skall gå av. Nu försöker kontrollanten hindra det för att han vill att busschauffören skall åka med ca 10 km extra (där polisen skall möta upp) Nu uppstår ett fysiskt handgemäng där busschauffören vill loss och gå av och kontrollanten vill att han skall åka vidare i 10 km. I detta handgemäng påstar kontrollanten att busschauffören biter honom. Enligt vittnen faller busschauffören och kontrollanten av bussen vid hållplatsen och hamnar på marken. Kontrollanten får nu hjälp av kollegor och man belägger busschauffören med handfängsel. Det är i detta skede den direkt olämplige väktaren dyker upp och förnedrar busschauffören inför en massa vittnen
Skall bli mycket intressant och läsa hur tingsrätten ställer sig till det nödvärn som är befogat när
man försöker slita sig loss från en person som med berått mod skall föra en med våld och mot ens vilja 10 km. Att busschauffören dessutom var i tjänst och hade giltigt färdbevis stärker inte kontrollanternas möjligheter att inte bli dömda
Senast redigerad av Sextonbussen 2015-06-14 kl. 17:24.
Senast redigerad av Sextonbussen 2015-06-14 kl. 17:24.