2015-06-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
En aspekt som jag tycker saknas i tråden, är att kontrollanterna faktiskt är individer, så alla av dem behöver ju inte ha uppträtt fel. Enligt vittnets version gjorde endast en av dem (en man) kontrollen av chauffören, medan de andra var längre bak. Om dessa på håll ser att bråk uppstår måste de ju backa upp sin kollega.

Och även om en av kontrollanterna skulle ha uppträtt buffligt och att chauffören haft rätt att åka utan färdbevis finns det ju frågor beträffande dennes uppträdande.
Visade han verkligen leg eller styrkte sin identitet på annat vis?
Kan det inte ha varit hans egen attityd som startade konflikten?
Kan allt ha sin grund i att han inte förstått vad kontrollanten menat och att han själv inte kunnat förklara sig? I såna fall visar ju händelsen att det är negativt för vårt samhälle att inte alla klarar av att hantera det svenska språket.
Och till sist - var det verkligen nödvändigt att fysiskt motsätta sig ett omhändertagande? Normala människor fattar att detta aldrig kan sluta väl. Jag har själv en gång blivit "omhändertagen" av en orättvis kontrollant, fast jag i mina ögon haft giltigt färdbevis, och inte sjutton började jag bitas för det.
Som det brukar heta - det är (ofta) inte en persons fel att två bråkar.

Det råder inget tvivel om att busschaufför och kontrollanter har samma upp fattning om vad som händer. Att dessutom vittne på bussen styrker händelseförloppet gör att det troligtvis har gått till som alla parter säger.

Busschauffören visar sitt förarbevis och menar på att det är ett giltligt färdbevis (på denna punkten har han rätt i sakfrågan då han är på väg till depån) Kontrollanten tycker inte detta är ett giltligt färdbevis. Båda parterna kommer överens om att tillkalla polis. Efter detta kommer bussen till hållplatsen busschaufföre skall gå av. Nu försöker kontrollanten hindra det för att han vill att busschauffören skall åka med ca 10 km extra (där polisen skall möta upp) Nu uppstår ett fysiskt handgemäng där busschauffören vill loss och gå av och kontrollanten vill att han skall åka vidare i 10 km. I detta handgemäng påstar kontrollanten att busschauffören biter honom. Enligt vittnen faller busschauffören och kontrollanten av bussen vid hållplatsen och hamnar på marken. Kontrollanten får nu hjälp av kollegor och man belägger busschauffören med handfängsel. Det är i detta skede den direkt olämplige väktaren dyker upp och förnedrar busschauffören inför en massa vittnen

Skall bli mycket intressant och läsa hur tingsrätten ställer sig till det nödvärn som är befogat när
man försöker slita sig loss från en person som med berått mod skall föra en med våld och mot ens vilja 10 km. Att busschauffören dessutom var i tjänst och hade giltigt färdbevis stärker inte kontrollanternas möjligheter att inte bli dömda
Senast redigerad av Sextonbussen 2015-06-14 kl. 17:24.
Citera
2015-06-14, 17:24
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Bottenkorkat inlägg av ingen annan än dig själv! Om det är valfritt att "visa papper" blir ju biljettkontroller ganska meningslösa, och då kan ju Västtrafik glömma att ha några intäkter i framtiden. Då tycker jag att vi drar slutsatsen av ditt resonemang och lägger ner kollektivtrafiken. Språkförbistring är inte alls långt borta. Det är inte ofta man förstår vad en busschaufför säger.
Om man åker buss är man skyldig att kunna visa upp sitt färdbevis såvida man inte
är anställd som chaufför och åker i tjänsten. Då räcker det med att visa att man är anställd.
(Detta gäller hos Västtrafik)

Men dessa kretiner till kontrollanter valde att eskalera en harmlös situation till totalt kaos.

Bl.a. annat genom att arrogant kräva uppgifter de skall skita i. Men det är mentaliteten
hos dessa maktkåta väktare att hotfullt konfrontera en person, och sedan ta på sig rollen
som någon slags utredare.
Citera
2015-06-14, 17:33
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextonbussen
Busschauffören visar sitt förarbevis
Är verkligen detta belagt? Jag har fått uppfattningen att han har vägrat att visa upp någonting, utan endast pekat på sin jacka.
Citat:
Det råder inget tvivel om att busschaufför och kontrollanter har samma upp fattning om vad som händer. Att dessutom vittne på bussen styrker händelseförloppet gör att det troligtvis har gått till som alla parter säger.
Det måste påpekas att vittnet satt "en bit bak" i bussen, medan chauffören satt längst fram. Och kontrollanterna har väl inte bekräftat att mannen visat sitt förarbevis. Och om han hade visat sitt leg hade han sluppit allt detta. Varför gjorde han inte det, undrar jag?

Men som du säger, det blir intressant att få ta del av utredningen.
Citera
2015-06-14, 18:44
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Om man åker buss är man skyldig att kunna visa upp sitt färdbevis såvida man inte
är anställd som chaufför och åker i tjänsten. Då räcker det med att visa att man är anställd.
(Detta gäller hos Västtrafik)

Men dessa kretiner till kontrollanter valde att eskalera en harmlös situation till totalt kaos.

Bl.a. annat genom att arrogant kräva uppgifter de skall skita i. Men det är mentaliteten
hos dessa maktkåta väktare att hotfullt konfrontera en person, och sedan ta på sig rollen
som någon slags utredare.

Och hur visar man att man är anställd? Genom att "visa papper"??? Klappträ!

Jag säger inte att kontrollanterna agerat rätt, men din argumentation borde bli föremål för deras kontroll.
Citera
2015-06-14, 20:28
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Och hur visar man att man är anställd? Genom att "visa papper"??? Klappträ!

Jag säger inte att kontrollanterna agerat rätt, men din argumentation borde bli föremål för deras kontroll.
Nej, man kan ju vara så fyrkantig att man antar att denne oansenlige busschaufför
hade krängt på sig sin fula och obekväma uniform för att tjuvåka lite i rusningstrafiken!

Och det var förmodligen vad dessa kretiner till kontrollanter utgick ifrån.
När de sedan uppträdde provocerande fick de den reaktion de ville ha - Irritation
och hjälplöshet. Då fick antagligen tjockskallen "ÄH DUU BUSSHAFFÖÖR" erektion
och en chans att leka polis. Resten är väl dokumenterat.

Så om du läser det här ditt as - Lycka till i tingsrätten!
Citera
2015-06-15, 23:06
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Västtrafik sa upp kontraktet för att dom vara rädda för rasism pöbeln inget annat.
Det hela kommer visa sig under rättegången.

Eller kanske för att väktarna visade sig vara gravt olämpliga för jobbet. Oavsett vad chauffören gjorde eller inte gjorde.

Helt absurt att polis tillkallades överhuvudtaget...
Citera
2015-06-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
Eller kanske för att väktarna visade sig vara gravt olämpliga för jobbet. Oavsett vad chauffören gjorde eller inte gjorde.

Helt absurt att polis tillkallades överhuvudtaget...

Ja detta är ju egentligen rena skitsaken och ur den aspekten bör ju kontrollanternas huvuduppgift vara att inte skapa konflikten utan dämpa den.

Juridiken är en helt annan då varken kontrollanten eller väktaren kan kräva att en peson skall legitimera sig. Det kan endast en polisman göra (alternativt militär, tulltjänsteman).

Ur den aspekten är det helt korrekt av kontrollanten att tillkalla polis för identifiering. Det är ju när busschauffören inte vill åka med 10 km för denna identifiering hela konflikten uppstår. Har svårt att bortse från att just det tilltänkta bortförande är ett försök till olaga frihetsberövande

Som jag sagt tidigare, skall bli oerhört intressant och läsa vad gränsen går för självförsvar vid just ett försök till olaga frihetsberövande
Citera
2015-06-16, 14:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextonbussen
Ja detta är ju egentligen rena skitsaken och ur den aspekten bör ju kontrollanternas huvuduppgift vara att inte skapa konflikten utan dämpa den.

Juridiken är en helt annan då varken kontrollanten eller väktaren kan kräva att en peson skall legitimera sig. Det kan endast en polisman göra (alternativt militär, tulltjänsteman).

Ur den aspekten är det helt korrekt av kontrollanten att tillkalla polis för identifiering. Det är ju när busschauffören inte vill åka med 10 km för denna identifiering hela konflikten uppstår. Har svårt att bortse från att just det tilltänkta bortförande är ett försök till olaga frihetsberövande

Som jag sagt tidigare, skall bli oerhört intressant och läsa vad gränsen går för självförsvar vid just ett försök till olaga frihetsberövande
Om man ser att snubben har en uniformsjacka på sig så kan man nöja sig med den förklaringen.
Att tvinga någon åka 20 km extra och således missa sitt arbetspass är idioti.

Ska man jobba som kontrollant/väktare måste man kunna ha lite fantasi.
Citera
2015-07-06, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Då fick antagligen tjockskallen "ÄH DUU BUSSHAFFÖÖR" erektion
och en chans att leka polis.

Om man ser till lagtexten avseende ordningsvakters agerande vid ingripanden säger lagen att ett ingripande skall göras på ett sådant sätt att det inte skapar onödig uppmärksamhet. Vet att väktare inte är mer än du och jag, men för att återigen påtala det högst olämpliga i att stå och skrika och som väktare offentligt döma en person.
Citera
2015-07-06, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
En aspekt som jag tycker saknas i tråden, är att kontrollanterna faktiskt är individer, så alla av dem behöver ju inte ha uppträtt fel. Enligt vittnets version gjorde endast en av dem (en man) kontrollen av chauffören, medan de andra var längre bak. Om dessa på håll ser att bråk uppstår måste de ju backa upp sin kollega.

Att backa upp en kollega som gör fel är i de allra flesta fall jäkligt dumt....
Citera
2015-07-11, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Om man ser till lagtexten avseende ordningsvakters agerande vid ingripanden säger lagen att ett ingripande skall göras på ett sådant sätt att det inte skapar onödig uppmärksamhet. Vet att väktare inte är mer än du och jag, men för att återigen påtala det högst olämpliga i att stå och skrika och som väktare offentligt döma en person.
Var någon av kontrollanterna eller väktarna OV???
Citera
2015-07-11, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Var någon av kontrollanterna eller väktarna OV???

Nope... Det har framkommit några gånger om i tråden. Vad är det du hakat upp dig på? Att jag anser att saker och ting kan skötas snyggare? Anser du att jag har fel då jag påtalar att polis och OV enligt lag ska skapa så lite uppmärksamhet som möjligt vid ingripanden, eller irriterar du dig på att jag lyfter fram att även väktare och biljettkontrollanter bör arbeta efter denna devis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in