2015-06-16, 11:29
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vicious_
Usch, jag har en dålig känsla att man är beroende av medgivanden i förhör för att driva detta framåt
Det tror jag inte.
Det kommer absolut framkomma bindande bevis.
Att man skulle ha gått så metodiskt tillväga att inte lämna spår är högst osannolikt.
2015-06-16, 11:30
Medlem
KimKuk-Jings avatar
Kvinnan häktas på basis av:

1. Det finns risk för att den misstänkte avviker eller
på något annat sätt undandrar sig lagföring eller
straff

2. Det finns risk för att den misstänkte genom att
undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar
sakens utredning
2015-06-16, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ka86
Alltså det här med bevis. Dom har inte nämnt nånting om kroppen!! Där måste det väl finnas gott om bevis?

Visst det kanske tar tid men dom har inte ens nämnt i media som dom brukar göra annars att de väntar svar från obduktion etc? Är inte det lite skumt?

Vi vet ju inte hur kroppen såg ut när den hittades.. med tanke på hur dom sa när dom hittat henne "Vi har hittat en avliden person som troligen är Lisa Holm" så kan de kanske inte ens varit lätt att identifiera henne. hon låg dessutom i 5 dagar i jorden vad jag förstod det som och på den lilla tiden hinner det ju hända en del med kroppen pga värmen, osv annat hade de varit om det varit vinter och kallt. Men jag har ingen större kunskap i rättsmedicin men det är iaf vad jag tror.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KimKuk-Jing
Kvinnan häktas på basis av:

1. Det finns risk för att den misstänkte avviker eller
på något annat sätt undandrar sig lagföring eller
straff

2. Det finns risk för att den misstänkte genom att
undanröja bevis eller på något annat sätt försvårar
sakens utredning

HA! De har ingenting med andra ord.
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misjahswe
Nu är ju ingen häktad än vad jag vet? De är anhållna. Häktningsförhandlingarna hålls kl 13.00. Vad åklagaren önskar och vad tingsrätten säger kl 13.00 kan vara helt olika saker. Och eftersom det inte finns några bindande bevis och de nekar till brott så får vi väl se vad som händer.

Åklagaren säger till AF.
"en sammanvägning av uppgifter" som gör att han höjt misstankegraden till sannolika skäl. Vi har inte fått några bindande tekniska bevis, och alla tre nekar till brott"

Nu vet vi inte vilka uppgifter det är men det låter ju inte som något som leder till en solklar häktning.

I Sverige krävs inte mycket för häktning. Tingsrätten plockar fram stämpeln ur skrivbordslådan och sedan är saken klar. Dessvärre innebär även det att beslutet om häktning som kommer att ske i eftermiddag inte säger något om hållbarheten i de bevis åklagaren framlägger.
2015-06-16, 11:32
Medlem
KimKuk-Jings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Ingen annan som tänker i banorna att Ar*e J kan ha något att göra med Helene?

Sen nu använder han litaurerna?

Vem är Ar*e?

Varför har han kommit upp i tråden?

Vad finns det för bevis?
Medlem
Nomad101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Var har du fått informationen om att det var EFTER de vänt upp på deras bostad ifrån?

Vad jag läst är att på väg till fyndplatsen för mordoffret svänger de av efter signal från MS och åker tll deras bostad och anhåller dem.
Dom greps ej i sin bostad! vart har du läst det?
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulpi
Häktningsförhandlingar sker i 98% av fallen bakom stängda dörrar.
Tidningen prata om att vara där i tid då det tar extra tid att kontrollera alla besökare och att låta dem gå genom den där bågen som reagerar på metall.
2015-06-16, 11:33
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiingdomofheaven
Ingen annan som tänker i banorna att Ar*e J kan ha något att göra med Helene?

Sen nu använder han litaurerna?

Oh nej, ungefär lika få som använder sökfunktionen…

https://www.flashback.org/sok/Arne?t=2579335
2015-06-16, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Detta fick jag av en användare som ej kan posta ännu:
Samma PM fick jag, men jag postar inte substanslösa påståenden utan att de backas upp. Visst, det är väldigt intressant om det är sant, men varför inte tala klarspråk i kommunikationen? Exempelvis vore det en smal sak för tjejen på caféet (eller för den som benämns som "bekant") att kontextualisera uppgifterna med tidsangivelser och en beskrivning av dessa sagda killar.
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäija
Vi vet ju inte hur kroppen såg ut när den hittades.. med tanke på hur dom sa när dom hittat henne "Vi har hittat en avliden person som troligen är Lisa Holm" så kan de kanske inte ens varit lätt att identifiera henne. hon låg dessutom i 5 dagar i jorden vad jag förstod det som och på den lilla tiden hinner det ju hända en del med kroppen pga värmen, osv annat hade de varit om det varit vinter och kallt. Men jag har ingen större kunskap i rättsmedicin men det är iaf vad jag tror.
Det är polisens standard svar.
Självklart kan man inte vara helt säker innan något har identifierat kroppen, i det här fallet föräldrarna.
Kroppen behöver inte alls vara illa tilltygad.
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocsif
Om man lyssnat på GW tidigare i allehanda tv-program och radiointervjuer så vet man att det är hans åsikt att det är konstigt att de är ostraffade för denna typen av brott i kombination med deras ålder. De brukar vara dömda för (eventuellt mindre) våldsdåd innan de fattar mod nog att begå ett mord som detta.

Det sker en upptrappning, således. Ett exempel är Hagamannen.

Styrker ännu mer min teori om att något oplanerat inträffat som ex en olycka.
Att en eller båda litauerna skulle ha planerat detta förfaller totalt orimligt då Lisa för första gången skulle köra moppe hem själv. De kunde omöjligt veta att hon skulle bli kvar en liten stund efter att kollegorna gått. Dessutom skulle de inte slängt ut tillhörigheterna på väg hem till sig själva om det var planerat. De skulle inte heller berättat det för den ena mannens fru om de hade haft chansen att planera det.

Spontanhandling/sexuellt brott känns också fel. Att en eller båda råkat åka förbi precis i den stund hon ska låsa och då och där hinner bestämma sig för att han eller de ska ta henne och våldta henne känns också krystat. Det finns inga tecken på någon form av kamp vid mopeden, eller någon annanstans vad vi vet. Samma sak här, han eller de skulle rimligtvis inte berättat för frun att de hade våldtagit och mördat någon. Hon står anklagad för grovt skyddande av brottsling.

Med tanke på litauernas livssitation, fru/flickvän/barn, beskrivs som trevliga, hårt arbetande mm så återstår enligt mig bara två teorier som känns trovärdiga. Det ena är någon form av olycka och de har fått panik. Eller att de skulle utföra någon form av stöld och hon såg dem, det förefaller också osannolikt då de efter att ha arbetat där i flera år visste om öppettider mm.

Personligen tror jag på någon form av olycka med bilen, som slagit Lisa till marken varvid mobilen hon höll i handen fick en krossad display och att skalet lossnade. Medvetslös Lisa lastas in i bilen i ren panik, mobil och skal tas upp, handsken missar de/den då det blåste väldigt mycket. Sakerna kastats ut på vägen hem, de diskuterar vad de ska göra av henne, och resten "vet" vi. Hon dödas och göms undan.
Eftersom allt är så slarvigt gjort, spåren så tydliga till de som häktats så talar allt för en ogenomtänkt gärning. Panik, diskutera vad de ska göra, frun hör och vet men deltar inte i själv.

Självklart kan det ha gått till på massa andra sätt och det finns saker som är märkliga, varför spärrar de åter av ladan mitt emot kafét när hundar och poliser gått där utan resultat de första dagarna och de efter det tog bort avspärrningarna och släppte in allmänheten. Vad hoppas de finna? Blod/sperma/lik är uteslutet.

Varför var det ett så stort intresse runt den vita lilla boden på gården där hon hittades? Det står här att hon hittades i en av "ladorna".

Det är svårt att få ihop detta och jag vill poängtera attt ALLA teorier som framkommer i denna tråden är spekulationer. Ingen av oss vet. Det finns dock de av oss som är intresserade av att diskutera fall och händelseförlopp men det betyder inte att någon av oss har rätt.
Senast redigerad av DoktorWatson 2015-06-16 kl. 11:36. Anledning: stavfel

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in