Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 10:18
Medlem
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article20973673.ab

Inga tekniska bevis samt att alla tre nekar till brott. Kan vi ha ett indiciefall med friande domar på g?
2015-06-16, 10:18
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gere
Enligt Expressen så har misstankegraden stärkts:

http://www.expressen.se/gt/minst-en-ska-begaras-haktad-i-lisa-fallet/

Nä. Enligt Expressen är de oskyldiga.

2015-06-16, 10:19
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej. Kanske står fel i AB-artikeln.

Och precis nu gick klipp igång på ovanstående artikel, där talas det om "Skövde tingsrätt". Antar de menar Skaraborgs.

Fast är säkerheten så mycket högre i Vänersborg än i Skövde? Jaja, det är nog Skaraborgs TR de menar.
Säkerheten kan handla om avstånd för åskådare helt enkelt, resurser på plats -- ledig sal/ledig tid för förhandling etc.

Ja, det är möjligt att det är en felskrivning, men det kan också vara så att förhandlingen har flyttats.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Väderman
Varifrån kommer uppgifterna att letterna blev ombedda att låsa upp byggboden, men vägrade? Är det bara spekulationer i tråden?

Det finns ingen sådan uppgift om letter, förmodligen menar du litauer.
Avstängd
Mamman sitter i litauen och gråter och kan inte äta för att hennes pojkar plockat upp en handske och blivit oskyldigt anklagade för mord?

Vad var den störste pojken känd för sedan tidigare hos polisen undrar man ju lite lätt!
2015-06-16, 10:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoveToTheBeat
Ska hållas vid Skaraborgs Tingsrätt i eftermiddag.
Ok, då har väl Aftonbladet helt enkelt skrivit fel.
Förhandlingar kan dock flyttas av olika skäl.
2015-06-16, 10:20
Medlem
Borde inte den där godsägaren vara avförd från utredningen om han nu inte gripits än trots att han rört handsken? Vid jobb på sådana här ställen har man ju oftast själv handskar på sig. Godsägarn kan ju ha tagit upp handsken med sina egna handskar på. För jävligt att de inte kunnat få bevisning till den högsta graden av misstanke. GWs analys känns sådär, han brukar göra det bra och jag håller med om att det här är ett brott för en gärningsman. Men de här killarna har alltså varit några av de sista som såg henne i livet. De är delaktiga i att inte ha låtit henne få överleva, det tror jag i varje fall. De har kanske inte mördat henne. Det kommer kanske framkomma i ett senare skede att en eventuell tredje gärningsman har flytt från Sverige någonstans.
2015-06-16, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
Mamman sitter i litauen och gråter och kan inte äta för att hennes pojkar plockat upp en handske och blivit oskyldigt anklagade för mord?

Vad var den störste pojken känd för sedan tidigare hos polisen undrar man ju lite lätt!
Någon tv som försvunnit när han jobbade för en budfirma eller något tyckte jag mig läsa.
2015-06-16, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, du berättade för oss när kritik är tillåten, det är en stor skillnad.

Varför kan man inte omedelbart berätta om till exempel nationaliteten på de som gripits och tagits till förhör, vad kan det förstöra?

Nja, jag skriver ju vad jag tycker. Det finns inga regler för kritikframförande. Tror att du begrep precis vad jag menade men ville göra en poäng av att jag inte uttryckte att det var min personliga åsikt.

Nu släpper vi det och går vidare? Tycker jag alltså...
2015-06-16, 10:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatThisMoron
Finns det hotbild mot de tre?
När/hur framkom det?

mvh
Jag tror det var på TV4 nyheterna som det sades - Förhandlingen kommer att ske i säkerhetssalen på grund av den hotbild som finns mot de häktade.
2015-06-16, 10:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rocsif

Inga tekniska bevis samt att alla tre nekar till brott. Kan vi ha ett indiciefall med friande domar på g?

Förmodligen beror det på att forensikerna knappast har hunnit få objekten på sitt bord ännu, det finns inga undersökningsresultat som pekar i någon riktning, det kommer, men det dröjer.
2015-06-16, 10:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Bra att det finns fotografier som visar att de ser helt normala ut, och att det är ren ondska det handlar om. Ondska är egenskaper hos mänskligheten, och inte diagnoser!

I de flesta fall med svenska gärningsmän blir det diskussion om hur brottslingar mår. I detta fall har den diskussionen inte börjat, tack och lov.

Jag brukar bli arg när den vanliga idotiska diskussionen om "sjukdom" pågår i trådarna, och om vad psykundersökningen kommer fram till för att förklara mord på oskyldiga och värnlösa offer. Jag har Dalbyfallet i tankarna där man vill ha en förklaring till ondskan hos en svensk helyllekille genom att stämpla gärningsmannen med en diagnos. Han blev psykundersökt direkt, medan dessa gärningsmän förhörs, och jag tror ingen inom rättsväsendet kommer intressera sig för vad de har för störningar!

Det som dock är intressant är att nu finns inte denna diskussion, då det är lättare att acceptera ondska från främlingar. Det visar faktiskt att det är folks fördomar som lindar in saker i diagnoser om det är svenskar, och jag funderar en hel del på den saken. Det är ju omöjligt att veta vem som är farlig och en eventuell mördare. Dessa killar ser ju helt normala ut, inga man misstänker direkt när en flicka är försvunnen.

Så vad menar du att ondskefulla handlingar beror på då? Karaktären hos personen? Klart som fan sjukdomstillstånd eller mental hälsa påverkar att man begår något sånt här!?

Även om man ser "normal" ut så kan man vara sjuk. Det är inte som i kalle anka att alla med buskiga ögonbryn är onda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in