Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, att de minuterna efter mitt inlägg går ut med uppgifterna berättar att åklagarens krystade svar inte alls är det naturliga.

Och nej - knappast att de väntade svar på några analyser nu på morgonen.

Det är inte förundersökningen som skall avslutas innan man söker häktning faktiskt.
Som sagt, vad yrar du om? Rundgång här. Vänligen förklara dig så att det blir begripligt. Vi har fått en häktning och vi har fått en misstankegrad. Misstankegraden vid anhållandet var också känd, samt att den höjdes. Hur många som häktats är känt, likaså vad det häktats för och vilken sannolikhetsgrad som yrkas. Strax får du väl veta exakt hur det gick vid förhandlingen. Alltså precis den information du påstod borde komma vid "detta skede", kom just i detta skede.

Klädsamt vore det om du skissade på vad som vore "naturligt" och vad "skede" avsåg samt vad du anser att vi borde veta vid detta laget.

Om du dessutom verkar vara på det klara med att analyser tar tid, då är ditt obegripliga resonemang ännu mer obegripligt. Ja, utredningen fortsätter. Den kommer hålla på länge till. Så vad mer tycker du vi borde veta vid detta laget?
2015-06-16, 09:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wikOsfi
Det jag inte förstår är varför man inte sökt igenom alla bebodda hus inom en viss radie från Cafét från början? Man letade igenom ödehus, men då känns det ju mer som om man faktiskt letar efter ett gömt lik. Det viktigaste från start när Lisa försvann borde väl ha varit att 1. säkra sig om att hon inte hålls gömd (levande) i ett hus i närheten 2. Att söka igenom skog och mark så hon inte råkat ut för en olycka och ligger skadad någonstans. Punkt ett borde varit polisens prio 1 och punkt 2 gjorde missing people bra med sin mansstyrka på 800 individer.

Och ja det borde varit högst normalt att börja med människor som fanns och jobbade om och kring Lisas arbetsplats.. Som tex dessa två bröder..

ja visst låter det logiskt men det här är inte Musse Piggs detektivgåta.
Polisen gjorde ett SUVERÄNT arbete. Allt rätt! Vänta och se vad utredningen kommer ge!
2015-06-16, 09:41
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zappaholic
Börjar bli rejält trött på allt gnäll från en del härinne på polisen. De har gjort sitt jobb. Tre personer sitter häktade. Nu gäller det att säkra teknisk bevisning samt att knäcka MGM under långa tuffa förhör.

Sen är det case closed.

Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Håller fullt med, vissa tror att polisen är amatörer, jag skulle säga kanon jobb av polis, många tror att det går till som i Beck-filmer

Ja, det är lite bättre nivå i tråden på förmiddagarna har jag noterat, även om jag faktiskt tillät mig raljera lite för en stund sedan.

Det är en teknikalitet att åklagaren vill förhandla "sannolikt", det handlar endera om resurser och endera om att låta polisen får tid att samla ihop bevisen.

Efter häktningsförhandlingen, som jag tror kommer ske med lyckta dörrar, vet vi förhoppningsvis lite mer.

Jag själv är väldigt splittrad i det här. Helst skulle jag vilja att hon var vid liv, näst att hon självdog på plats (hjärnblödning typ). Jag vill absolut inte höra att hon levt i fångenskap flera dygn med vad det kan inneburit, men jag tror inte heller det är fallet. Sådana kidnappningsdramor har sällan flera gärningsmän men det finns undantag, till exempel studenterna i Uppsala som kidnappade en kille.
2015-06-16, 09:43
Medlem
Jag läser lite här och var att de poliser som varit med i denna sökning mått riktigt illa efter att de fann Lisa. Det låter som hon på något sett har blivit utsatt för kraftigt våld, t ex styckad eller något annat otäckt. Det är ju självklart att alla inblandade blir berörda efter många dagars sökande och att man till slut hittar henne mördad. Men när polisen går ut, Skaraborgspolisen, att flertalet har påverkats rejält då har det nog inte varit någon vacker syn! Det räcker inte att mörda henne, de ska ge sig på henne efteråt och skända hennes kropp!
Medlem
"Det är slottsherren och vd:n Arne Jönssons, 79, ägor som nu finkammas i sökandet efter Lisa, 17.

De hetaste fynden har gjorts på hans mark – och han hittade själv flickans handske.

– Då tog jag omedelbart upp den, säger han till*P4 Skarabor".
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Känns som att man borde ta av sig hatten, och bocka djupt inför det förmodligen intensiva och framgångsrika arbete polisens krim-tekniker genomfört.
Bra jobbet!
Det har du ingen aning om. Första betygssättningen av polisens arbete kommer idag.
2015-06-16, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Polisen måste inte nödvändigtvis vara amatörer bara för att någon riktar kritik mot myndigheten, vad är det för skitsnack. Håll dig till facebook och styrkekramar om du inte tål att se en öppen diskussion om hur polisen har hanterat ärendet.

Jag har rosat polisen och MPS, vilket inte tillhör vanligheten, men också kritiserat på någon punkt, tycker du att det är konstigt på något vis? Alla kan, måste och vill inte tycka som du.

Ingen som påstått att man MÅSTE tycka på ett visst sätt. Vem har skrivit det?

Kritik mot polis är tillåtet och nödvändigt när det är befogat. Vissa tycks tro att det bara är att klampa in och hämta misstänkta mördare/kidnappare etc och när det tar tid blir kritiken onyanserad.
2015-06-16, 09:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Som sagt, vad yrar du om? Rundgång här. Vänligen förklara dig så att det blir begripligt. Vi har fått en häktning och vi har fått en misstankegrad. Misstankegraden vid anhållandet var också känd, samt att den höjdes. Hur många som häktats är känt, likaså vad det häktats för och vilken sannolikhetsgrad som yrkas. Strax får du väl veta exakt hur det gick vid förhandlingen. Alltså precis den information du påstod borde komma vid "detta skede", kom just i detta skede.

Klädsamt vore det om du skissade på vad som vore "naturligt" och vad "skede" avsåg samt vad du anser att vi borde veta vid detta laget.

Om du dessutom verkar vara på det klara med att analyser tar tid, då är ditt obegripliga resonemang ännu mer obegripligt. Ja, utredningen fortsätter. Den kommer hålla på länge till. Så vad mer tycker du vi borde veta vid detta laget?
Det har jag redan gjort och utgick från de svar som åklagaren hade gett innan pressmeddelandet. Och nej - normalt svarar de på frågor och sitter inte och krystar fram till ett pressmeddelande.
2015-06-16, 09:45
Medlem
activitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Om polisen hittat kroppen har de nog fastställt var den fanns
Hehe mena så klart fastställt här på forumet :P
2015-06-16, 09:46
Medlem
Nu besitter vi (allmänheten) endast en bråkdel utav all information och därav alla spekulationer men är bröderna nu ansvariga, vad har då hindrat dem att flytta på kroppen längre bort när dom under veckan inser att sökningen blivit så pass stor?
Senast redigerad av Bus-Bosse 2015-06-16 kl. 09:51.
Medlem
TheFortresss avatar
Uppenbarligen har bevisningen gentemot de tre anhållna personerna stärkts. Av den anledningen begärs de häktade på sannolika skäl misstänkta för respektive brottsrubricering.

Jag har under en tid funderat över den häktade kvinnans inblandning. Tidigt i tråden skrev någon (kan inte minnas vem eller när) om att den häktade kvinnan påstod att männen inte var hemma när polisen knackade dörr i området, trots att männen alltså befann sig hemma. Sedan dess har jag inte läst om detta.

Om det nu skulle förefalla vara så att den häktade kvinnan uppgav falsk information till polisen, kan detta anses vara grovt skyddande av brottsling? Att den häktade kvinnan skulle ha spritt ut Lisas tillhörigheter på ägorna får jag bara inte till grovt skyddande av brottsling, snarare medhjälp i och med att det sker aktivt (om det nu visar sig att den häktade kvinnan har spritt ut Lisas tillhörigheter på ägorna). Någon som har en tanke kring detta?
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing
Jag läser lite här och var att de poliser som varit med i denna sökning mått riktigt illa efter att de fann Lisa. Det låter som hon på något sett har blivit utsatt för kraftigt våld, t ex styckad eller något annat otäckt. Det är ju självklart att alla inblandade blir berörda efter många dagars sökande och att man till slut hittar henne mördad. Men när polisen går ut, Skaraborgspolisen, att flertalet har påverkats rejält då har det nog inte varit någon vacker syn! Det räcker inte att mörda henne, de ska ge sig på henne efteråt och skända hennes kropp!

Kan man tänka sig att några poliser har en personlig relation till Lisa och hennes familj och att det är anledningen till starka reaktioner, är det ens möjligt? Kanske övertolkar du informationen om att de poliser som var med i sökoperationen har mått riktigt illa. Du säger de poliser som, innefattar det samtliga poliser, har alla mått illa?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in