Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 18:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Finns brottsrubriceringen delaktighet i mord överhuvudtaget?
Inte i min lagbok i alla fall. Har vi sett att det verkligen står så i häktningsprotokollet, eller kan det vara en murvelartefakt??

Edit: Ibland är jag obegripligare än nödvändigt när det ska gå fort. Kan det vara ett skrivfel eller en missuppfattning från journalister, menar jag.
Senast redigerad av Hamilkar 2015-06-16 kl. 18:25.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easycomeeasygo
Talar någon av de misstänkta (bra) svenska?

Det är troligtvis inte ens Engelska som behärskas. I häktningsframställan framgår att tolk behövs för alla tre.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATLAS64
ja det finns

Och vad betyder det? Måste man ha varit delaktig i själva gärningen eller räcker det att man exempelvis räckt mordvapnet till mördaren eller på någon annat sätt bidragit till gärningen.
2015-06-16, 18:20
Medlem
Det jag undrar över, om det nu är bekräftat att hjälmen hittades i bitar, vad kan få en hjälm att gå i bitar? Hjälmar ska väl hålla vid olyckor? (vid normala olyckor såklart). Upprepade hammarslag?
2015-06-16, 18:21
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlosRex
Varför har inte åklagaren lagt fram mord som alternativ till delaktighet. Blir det inte omöjligt att döma honom för mord om inte denna framställan gjorts? Eller gäller detta enbart vid åtal?

Nej det blir det inte, man kan justera i samband med åtalet.

Tror det inte är alltför ovanligt att någon häktas för mord eller dråp sen visas det att det "endast" var vållande och då åtalar åklagaren givetvis för det och inte mord/dråp.

Jag är också osäker kring rubriceringen för jag var av uppfattningen att åklagaren lade fram mord och inte medhjälp eller delaktighet (om nu det senare ens finns) men uppenbarligen verkar det som att häktningsbeslutet angav delaktighet. Ni som bevittnade själva yrkandena och inställningarna, justerade åklagaren sin framställan jämfört med den skriftliga kopia som hade getts in innan förhandlingen?
2015-06-16, 18:21
Medlem
Citat:
delaktig kan typ vara att han har varit pådrivande
men det finns inget som heter delaktigjhet i brottsbalken
2015-06-16, 18:22
Medlem
Finns det någon som nuförtiden erkänner och säger; "sorry, det var jag som gjorde det och det gick till såhär - jag är beredd att ta mitt straff…"

En spegling av samhället idag där rakrygghet och ärlighet inte står så högt i kurs.

Sorgligt och vämjeligt, tycker jag. Ingen vill ta något ansvar - alla vill "klara sig undan". Genomsyrar samhället och inte bara inom rättsväsendet.
Medlem
Docklands avatar
Citat:
enligt GT live Fredrik Lennander , 15.09 är den yngre mannen på sannolika skäl misstänkt för delaktighet i mord enligt TINGSRÄTTEN

Då ser jag främst tre alternativ, någon har erkänt eller försagt sig eller så har förhörsledarna kunnat slå hål på en lögn.
Teknisk bevisning saknas väl ännu, så vitt vi vet.
Medlem
Kan BO ha kommit på bröderna att göra något illegalt?
Vet någon hur flickan dog?
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Finns brottsrubriceringen delaktighet i mord överhuvudtaget?

Medhjälp till mord, tror jag det stod i häktningsframställan. Såg däremot att någon kvällstidning skrivit delaktig till mord.

Edit: Inte framställan utan i underlaget från TR, menade jag
Senast redigerad av Djupfrys 2015-06-16 kl. 18:25.
2015-06-16, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosabiten6
Det jag undrar över, om det nu är bekräftat att hjälmen hittades i bitar, vad kan få en hjälm att gå i bitar? Hjälmar ska väl hålla vid olyckor? (vid normala olyckor såklart). Upprepade hammarslag?

Detta är inte bekräftat.

Hjälmen är så vitt vi vet borta.

Garanterat den man grävt efter och systematiskt letat efter de senaste dagarna.

Enligt mig är det också mordvapnet. Man har via obduktion sett att hon fått ett slag mot huvudet och hjälmen passar här in...
Och man gräver upp en hel lada för att få fatt i den.
2015-06-16, 18:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Inte i min lagbok i alla fall. Har vi sett att det verkligen står så i häktningsprotokollet, eller kan det vara en murvelartefakt??
Murveln är nog rätt oskyldig. Skaraborgs Tingsrätt: Beslut i häktningsfråga
Citat:
Den misstänkte 31-åringen har häktats såsom på sannolika skäl misstänkt för delaktighet i mord någon gång mellan den 7-12 juni 2015 i Blomberg, Götene kommun.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in