Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niwasan
http://www.expressen.se/gt/minst-en-ska-begaras-haktad-i-lisa-fallet/ så nu vet vi att dom gjorde de... kan inte Mod typ rensa upp i tråden på alla dessa konstiga teorier?

R.i.P Lisa

Hur VET vi det!
2015-06-16, 09:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Vad yrar du om? Man har i "detta skede" (ditt ordval, känn dig fri att ge en adekvat definition) gett ut precis den information du anser är brukligt vid "detta skede". Så, vad är din poäng? Räknar du "skeden" i absoluta timmar och dagar? Betänkt då som sagt mängden spår. Annars vet jag inte vad du menar med "skeden". Vidare, vad MGM yttrat under förhör är också av vikt och kan i hög grad påverka vilken information polisen anser sig kunna gå ut med, speciellt om det görs riktade insatser för att verifiera eller debunka vad som sägs. Detta kan mycket väl ta längre tid än brukligt med tanke på arealer, mängder av spår och att vi har tre, inte en, som är misstänkt för brott. Dessutom har polisen säkert myriader med kompletterande förhör att hålla med massvis med människor, varav kanske inte alla talar svenska eller engelska.

Du kan inte jämföra detta med ett fyllemord i en lägenhet med tre personer, ett offer, en misstänkt och ett vittne samt trettio kvadratmeter brottsplats.

Jag vidhåller: Du misstar ditt sug efter svar för tystnad. Tystnaden är som vanligt, ditt sug är högre än vanligt. Därav diskrepansen. Den är betydelselös.
Nej, att de minuterna efter mitt inlägg går ut med uppgifterna berättar att åklagarens krystade svar inte alls är det naturliga.

Och nej - knappast att de väntade svar på några analyser nu på morgonen.

Det är inte förundersökningen som skall avslutas innan man söker häktning faktiskt.
2015-06-16, 09:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av activity
Vart hittades kroppen? är de fastställt?
Ja, givetvis, men det har inte läckt ut till media eller andra - så just nu vet ju ingen utanför de som hittat och utreder vilken plats det är frågan om.

Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Hur VET vi det!
Det vet vi inte.
Vi vet inte ens om det som finns mot dem räcker till häktning än -- sannolikt blir de häktade - men det avgörs ju inte före det varit i TR.
2015-06-16, 09:36
Medlem
Det jag inte förstår är varför man inte sökt igenom alla bebodda hus inom en viss radie från Cafét från början? Man letade igenom ödehus, men då känns det ju mer som om man faktiskt letar efter ett gömt lik. Det viktigaste från start när Lisa försvann borde väl ha varit att 1. säkra sig om att hon inte hålls gömd (levande) i ett hus i närheten 2. Att söka igenom skog och mark så hon inte råkat ut för en olycka och ligger skadad någonstans. Punkt ett borde varit polisens prio 1 och punkt 2 gjorde missing people bra med sin mansstyrka på 800 individer.

Och ja det borde varit högst normalt att börja med människor som fanns och jobbade om och kring Lisas arbetsplats.. Som tex dessa två bröder..
2015-06-16, 09:36
Medlem
MoveToTheBeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inmodumanus
Boden låst?!

Om boden var platsen där Lisa hittades och den var låst, så begränsar det (starkt) antalet möjliga personer som har tillträde. Eller normalt skulle vara låst. Eller har lämnats låst av någon annan än bröderna.

Extra galler framför fönster talar för att den var låst, speciellt om det var förvaring av kemikalier! (Lagkrav)
Elanslutningarna och IBC containers utanför talar för att boden användes och var i drift.

Hade bröderna tillträde till gården?
Hade bröderna tillträde till boden?
Hur obemannad var den egentligen när ägaren var bortrest, andra arbetare?

Intressant inlägg, har inte alls tänkt på det.

En annan sak som jag funderar över vad gäller de upphittade ägodelarna som tillhörde Lisa. Nu har de ju då funnit klädesplagg efter henne på åtminstone två olika platser; hennes handske i ladan mittemot arbetsplatsen och ett annat klädesplagg funnet av MP?, vad det nu må vara, på annan fyndplats.

Eftersom man gått ut med en beskrivning av vad Lisa hade på sig; rosa Henry Lloyd jacka, svarta Adidas byxor alt. jeans, är det då inte sannolikt att det skulle vara något av dessa? Eller då delar av hennes jacka om hon nu har försökt att slita sig, etc.
2015-06-16, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeffa
Hur VET vi det!

ja ok vi vet väl inte men sannolikheten att det är dom som mördade stackarn är ju rätt hög nu ?

varför kan folk inte vänta till polisen säger mer saker än att spekulera i vad som hänt och sånt?

det är en stackar flicka som blivit mördad...
2015-06-16, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, att de minuterna efter mitt inlägg går ut med uppgifterna berättar att åklagarens krystade svar inte alls är det naturliga.

Det är inte förundersökningen som skall avslutas innan man söker häktning faktiskt.

Finns ju häktningar där analyser och svar hämtas in under förhandling. Du vet inget om vad som föranleder vare sig tystnad eller tidpunkten för framställan. Man har jobbat under tidspress säger media, ta in fakta och din dagliga medicin istället har jag sagt.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikOsfi
Det jag inte förstår är varför man inte sökt igenom alla bebodda hus inom en viss radie från Cafét från början? Man letade igenom ödehus, men då känns det ju mer som om man faktiskt letar efter ett gömt lik. Det viktigaste från start när Lisa försvann borde väl ha varit att 1. säkra sig om att hon inte hålls gömd (levande) i ett hus i närheten 2. Att söka igenom skog och mark så hon inte råkat ut för en olycka och ligger skadad någonstans. Punkt ett borde varit polisens prio 1 och punkt 2 gjorde missing people bra med sin mansstyrka på 800 individer.

Och ja det borde varit högst normalt att börja med människor som fanns och jobbade om och kring Lisas arbetsplats.. Som tex dessa två bröder..
Därför att vi ha något som heter rättssäkerhet i Sverige och polisens arbete i och med det styrs av lagar och regler som de måste följa.

Och det är ju tur att det är så.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Ge dig. Sluta skriv skit. Ett sådant beslut presenteras inte genom en tidningsintervju utan ett pressmeddelande vilket senare kom.

Shit!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av activity
Vart hittades kroppen? är de fastställt?

Om polisen hittat kroppen har de nog fastställt var den fanns
2015-06-16, 09:39
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Håller fullt med, vissa tror att polisen är amatörer, jag skulle säga kanon jobb av polis, många tror att det går till som i Beck-filmer

Polisen måste inte nödvändigtvis vara amatörer bara för att någon riktar kritik mot myndigheten, vad är det för skitsnack. Håll dig till facebook och styrkekramar om du inte tål att se en öppen diskussion om hur polisen har hanterat ärendet.

Jag har rosat polisen och MPS, vilket inte tillhör vanligheten, men också kritiserat på någon punkt, tycker du att det är konstigt på något vis? Alla kan, måste och vill inte tycka som du.
2015-06-16, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niwasan
ja ok vi vet väl inte men sannolikheten att det är dom som mördade stackarn är ju rätt hög nu ?

varför kan folk inte vänta till polisen säger mer saker än att spekulera i vad som hänt och sånt?

det är en stackar flicka som blivit mördad...

Sannolikt är ju rätt långt från sanning, så det vore nog bättre att inte posta än att spekulera.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in