Citat:
Ursprungligen postat av
Hamilkar
Är det nånting som garanterat blir fel, så är det att använda sig av verklighetsbilden i detektivromaner i ABoK. Den brottsliga verkligheten innehåller mindre planläggning, mycket färre medhjälpare, mycket mer stupiditet och många färre falska ledtrådar än en pusseldeckare, och det är i verkligheten vidare väldigt ofta den uppenbara förövaren som faktiskt är förövaren.
Givetvis. Men den brottsliga verkligheten innehåller också motiv och generellt träffande gärningsmannaprofiler.
Varför får en till synes helt vanlig man plötsligt psykbryt och slår ihjäl en ung kvinna?
Det får han inte. Det finns alltid ett motiv. Och just nu ser jag ett starkare motiv hos godsherren än vad jag gör hos bröderna, så jag följer det spåret tills vidare.
Alternativet är så klart olyckan, då krävs inget motiv och ingen gärningsmannaprofil. Men även den teorin är förbannat svår att få ihop. Men du kan ju presentera en fläckfri teori som förklarar samtliga gärningar och omständigheter så lovar jag att köpa den, för jag har ingen sådan till hands.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pushallin
Tror att de kommer bli fria också för de är oskyldiga till mordet, sonen eller arne borde kollas upp men polisens arbete verkar ju inte gå för bra....
Nåväl, vi vet ytterst lite om polisens arbete men till synes går det inte så bra, nej.