Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Funderar på vad som har hänt. Rånmord på en sjuttonåring låter otroligt
Det måste varit så att hon kommit på nån av dem med nåt, eller två eller alla tre, eller ha avfärdat romantiska / sexuella inviter eller ett våldtäktsmord.

Om de nu åkt fast för att ha placerat ut ett klädesplagg i fredags måste nån/de ha tagit med sig tillhörigheter, varför göra det om det inte var ett rånmord eller något lustmord/sexmord? Alkohol och drogerna kan spela en roll.

Och hur dumma är de om alla tre går och placerar ut ett klädesplagg på en plats som genomsökts i fem dagar.

Kan någon annan ha fört bort och mördat Lisa och nån av dessa tre ha sett Lisas tillhörigheter och plockat med sig dessa (tillfället gör tjuven)? Sen har de inte vågat berätta för man kan nog åka dit för delaktighet i mordet bara på innehav av ägodelar.

Men i slutändan tror jag bara de är korkade och stressade. Att de efter förhör anhållits för olika saker tyder på att man medgivit något mer än att ha placerat ut något i fredags. Skulle iofs kunna vara att kvinnan medgett hon.varit med och placerat fynd i fredags och dom andra har medgett de placerat ut fynd också tidigare.

Att man gräver så i närmaste ladan tyder på nånting...

Min gissning nu: har hela tiden trott på inbrottsförsök som gått fel, kan fortfarande va så men jag lutar mer åt sexuellt håll nu.

Den ogifta brodern är full och får syn på Lisa mellan 18:05 och18:23, när Lisa smsar kompisar eller gud vet vad. Han stöter på lisa och blir avvisad, han känner sig återigen värdelös och dödar henne. Eller så är det rent våldtäktsöverfall. Han drar in henne i ladan, hennes mobil plockar han upp och lägger i fickan och tar sig hem. Där tar han bilen och åker till caféet / ladan, men han.åker inte närmaste vägen, han åker sydväst och sen norr. Lisas mobil får ett sms, han slår sönder den och kastar ut del för del (mobil, mobilfodral, kontokort). Han kommer till mordplatsen lastar in Lisa och en del tillhörigheter (handväska?) och kör till gården där lisa sedan hittas. Han hittar inget perfekt ställe så han slänger henne i byggboden. Han åker hem och försöker bete sig normalt, kanske är han ensam hemma. Men när brodern kommer hem inser han vad som hänt, kanske pga polispådrag vid caféet eller för att det är blod eller tillhörigheter i bilen / hemmet. Han får ut sanningen ur sin bror och de bestämmer sig för att gömma kroppen bättre så de går till gården där hon gömts De hittar en vagn på gården, de flyttar henne från byggboden in till den stora byggnaden istället. Där täcks hon förmodligen med något och de går hem. Men sen har de hittar frun tillhörigheter i bilen under veckan och de har varit tvungna dumpa det på nåt sätt. Eventuellt har broder två varit med redan när hon flyttades från ladan till gården där hon hittades.

Rånmord låter inte alls otroligt med tanke på att hon just stängt ett café och med tanke på att litauer mördat svenska åldringar för några hundralappar.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Man ser skillnad på DNA från två syskon.
Absolut. De snuttar, loci, som skiljer en individ från en annan, skiljer sig till 50% mellan helsyskon.
Medlem
hippykillers avatar
Teori nr 7743:

Lisa är på väg mot mopeden med sin integral-hjälm hängades i armkrok. På väg mot mopeden skickar hon sitt sms till pappa och lägger ner telefonen i fickan. När hon väl kommer fram till moppen måste hon få upp mobilen ur fickan för att nå nycklarna. Precis när hon satt nyckeln i tändningen kommer den yngre brodern emot henne smått aggressiv och full.

Lisa som har skinn på näsan ber honom dra åt skogen. Mannen puttar till Lisa som faller med bakhuvudet i marken och skadar hjärnan. Mannen får total panik och drar in Lisa i ladan på andra sidan vägen, drar för pressningen och springer hem för att be om hjälp av storebror. Innan han springer hem samlar han ihop allt som ligger runt moppen. Den trasiga mobilen och hjälmen.

Mannen springer nu stigen hem men tappar mobilen på vägen hem. Han tänker att han hinner hämta den sen.

Hemma blir det tjaffs och hetsiga känslor. Men storebrodern bestämmer sig för att hjälpa lillebror. Frugan är helt veck av vad hon fått höra.

Bröderna springer ner till ladan och bär hem kroppen för att göra sig av med den. Men det hinns inte då en sök aktivitet skapas fort vilket gör att bröderna måste göra sig av med kroppen snabbt och mitt bland 1000 tals poliser, missing people och journalister.

Frun är helt apatisk men blir övertalad att inte tjalla, för alla åker då in och deras barn blir föräldralösa.

Kvinnan tar det hon kan från Lisa och sprider medvetet ut på platser som redan avsökts för att bli hittade och pekas emot deras bostad. Hon vill inte "gola" men kan inte heller leva med vad som hänt..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagacity
Jo, det har det till viss del. Det betyder inte att alla utlänningar beter sig illa, men att det i andra kulturer finns ett annat sätt att se på kvinnor än vad vi är vana vid i Sverige.

Men Hagamannens syn på kvinnor var inte ''genuint svensk'' heller med facit i hand. Icke desto mindre var han en lyckligt gift småbarnspappa, till synes en välanpassad hantverkare av svenskt börd. Van vid den svenska kvinnosynen. Jag ger inte mycket för din tes om att den kulturella synen på kvinnan skulle få en man att våldta och mörda okända kvinnor. Däremot kan den kulturella synen på kvinnan leda till att en pappa dödar sin dotter av hedersskäl, eller att en utlänning inte förstår att han måste få ett uttryckligt ''ja'' från en kvinna som han lägrar. Detta har drabbat utlänningen Julian Assange till exempel. Men det är mycket speciella män som kastar sig över okända kvinnor för att våldta och i värsta fall mörda dem och de finns i alla etniciteter och nationaliteter. Och i det här fallet finns ingenting ännu som talar för våldtäkt. Lisa var förvisso en vacker 17-åring men varför skulle hennes skönhet triggat någon att våldta och döda henne, om inte GM var någon stalker som fått nobben av henne. Skönheten sitter i betraktarens öga. Den kvinnliga MGM är vacker och den andra broderns fruga är vacker också. Jag kan verkligen inte förstå varför dessa manliga MGM skulle ha blivit så upphetsade över att ha sett Lisa. Eftersom de kommer från ett land där det finns tolv tjejer i dussinet som ser ut som Lisa. Egentligen finns det ingenting heller som talar för mord i detta fall. Kanske vållande till annans död eller dråp. Kanske inte ens det. Om de misstänkta är skyldiga till Lisas död återstår att se. Jag tror att de i alla fall är skyldiga till grott mot griftefriden.
2015-06-15, 21:05
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Med tanke på att det verkar vara kläder som var det avgörande fyndet så undrar jag om det inte handlar om något sexuellt trots allt, varför klä av ett lik?

Har tänkt precis det samma.
Om polisen hittade henne naken så .....
2015-06-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
De kan inte uppge en bra förklaring, vilket jag uppfattar som att de hade fuffens för sig. Är man oskyldig kan man alltid förklara varför och hur samt uppge alibi som stämmer.

Men det verkar skumt med att folk ska ha sett dem dricka kaffe 18.15 utanför verandan under söndagskvällen. Frågan är om dem hinner ta sig till ladan/cafét på den korta tiden det innebär?

Den stora frågan är också vad dom gör vid ladan en söndagskväll? Dem är väl lediga på söndagar?

Detta är ju enligt mamman, deras mamma alltså, som självklart gör allt för att rentvå dem.
2015-06-15, 21:06
Medlem
Är det verkligen bröderna som har gjort detta? Eller kan det vara en annan måltavla.
2015-06-15, 21:06
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhsky
Jag tror att de, efter att ha jobbat dygnet runt i flera dagar, precis som mig hoppades innerligt att hon var vid liv. Man visste innerst inne att så inte var fallet men hoppet fanns kvar. Men när de fann henne gick all luft ur. Jag är en vuxen man med noll anknytning till Lisa eller hennes familj. Ändå rann tårarna ner längst mina kinder när jag fick beskedet den där natten. De må vara professionella och kan säkert vara det också om det behövs, som vid ditt exempel med trafikolyckor, men de är också människor. Jag vet inte mer än någon annan i detta forumet men tvivlar på att de reagerade som de reagerade på grund av att hon var styckad. Jag tror bara att luften gick ur efter att ha jobbat dygnet runt och innerst inne gått och hoppats.
Exakt.
Det är ju rent märkligt vad vissa tomtar här blir till sig i trasorna bara för att en polisman
påstås ha visat lite känslor vid konstaterandet att flickan hittats död och på ett sånt sätt
att det stod omedelbart klart att någon bragt henne om livet.
Någon börjar babbla om att därigenom finns det kanske anledning att se över sitt yrkesval och
ett besök hos en hjärnskrynklare är alldeles oundvikligt.

Jösses alltså.
2015-06-15, 21:07
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Och att MP avbryter sökandet efter Lisa när de tre omhändertagits av polis fastän Lisa inte hittats då?

Då var Lisa hittad !
2015-06-15, 21:07
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Om det tar 1 timme för BO att åka moped hem varför åkte pappan iväg ca 30 min efter SMSet?
2015-06-15, 21:08
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
I den gula delen av byggnaden eller längre in i den stora delen, det är frågan. Att gömma ett lik i den byggnaden känns väldigt riskabelt, särskilt när man vet att fastighetsägaren rör sig på fastigheten. Vem vet, rätt vad det är så ska han ha arbetsplaneringsmöte i just den byggnaden. Som tur var så hade han inte det den här gången så han hittade bara en handske, eller så var det otur, han hade kunnat hitta Lisa.

Handsken hittades i ladan vid caféet, 1-2 km från Martorp.
2015-06-15, 21:08
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Och att MP avbryter sökandet efter Lisa när de tre omhändertagits av polis fastän Lisa inte hittats då?

Det är praxis. Inget konstigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in