Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-15, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Klart att ett sådant uppträdande vid en död människa tär på förtroendekapitalet för polisen, för min del. Tänk att de kommer ut på en trafikolycka och ställer sig att gråta eller blir så chockade att de skiftar färg

att Lisa skulle varit så illa tilltygad av mänsklig hand så dessas poliser skulle få en så traumatisk upplevelse att de började stortjuta eller är på väg att klappa ihop, låter mycket mycket märkligt.

Dåligt och mycket oprofessionellt uppträdande

Ja. Reagerar man så känslomässigt ska de nog inte arbeta med utredningen. Eller utredningar överhuvudtaget. De borde omedelbart tas ur tjänst och få professionell psykologisk hjälp ( och kanske fundera över sitt yrkesval).
Medlem
De misstänkta är från Litaunska staden Radviliskis som för övrigt är en tvilingstad till Skara.
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sammandraget
Har man angripit Missing People? Med vad? En lie? En stridsvagn? En karatespark?

Snälla någon! Tänk dig in i deras situation. Helt plötsligt väller det in människor i gula västar som går in på privat område? Du är inte från Sverige så du har aldrig hört talas om Missing People. Vad skulle du tro då? Något lokalt gäng som skall stjäla från egendomen? Fotbollshuliganer som är där för att slåss mot ett gäng med röda västar? Dom visar prov på civilkurage och försöker att freda deras arbetsplats från plundring. Snälla FörvirradeBrud! Sätt dig ner och försök inte att känna en massa saker, starta din hjärna och prova på att tänka. Vem vet? Kanske du får smak får det och måste byta ditt namn till FöreDettaFörvirradBrud?

Dom borde ha sett mängder av MPS under en veckas tid, så det borde inte överraska dom.
2015-06-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
I ett utehus i anslutning till huset där de misstänkta bodde.

NEJ!

Sluta uttala dig när du inte vet!
2015-06-15, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det där kan mycket väl vara en trådsanning att dessa MGM blivit aggressiva eller liknande. Det enda som är bekräftat, åtmintone i aftonbladet eller om det var expressen, är att "tre personer betedde sig underligt/märkligt i närheten av en fyndplats"

Möjligheten har funnits hela tiden att detta slutar i smygrasism som genats tolkar eventuellt försvarande av arbetsgivarens mark av folk som aldrig hört talas om begrepp som allemansrätt osv som misstänkt kriminellt beteende. Vore PR-katastrof för polisen om det slutar så. Utan att veta vad polisen har är sannolikheten omöjlig att bedöma.
2015-06-15, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud

Dem ska ha försökt fösa bort folk från Missing People. Man beter sig inte såhär på bygden helt enkelt. Varför tror du annars polisen åkte efter dem?

Var kommer denna infon ifrån? Hur många av MP:s folk har vittnat om detta? Lite mer kritisk hållning är nog bra i det här fallet bland det som snabbt blir en "sanning".
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Det där kan mycket väl vara en trådsanning att dessa MGM blivit aggressiva eller liknande. Det enda som är bekräftat, åtmintone i aftonbladet eller om det var expressen, är att "tre personer betedde sig underligt/märkligt i närheten av en fyndplats"

(Snart har väl tråden fått det till att de stod med varsin kniv, i stridsmundering och hotade att döda alla som kom i närheten.)

E: "Samtidigt som polisen var på väg för att undersöka fyndet såg Missing People-patrullen som gjort fyndet något annat märkligt.
– När polispatrullen är på väg till fyndet ser man i vår patrull att tre personer beter sig på ett märkligt sätt, säger Kenneth Söderlund.
Då fattade polisen ett snabbt beslut."

Källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971375.ab

Återger PM:et jag fick från en som var med i sökningarna med MP.
"När Missing People var där och hittade en sak som de kunde koppla till Lisa så kom även de två litauerna dit och betedde sig otrevligt/märkligt mot personer från Missing People. Missing People ringde polisen och berättade om litauerna varpå polisen satte efter dem i bil (litauerna körde sin silvriga bil från platsen)"

Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Vad jag läst är inte Missing People alltid så trevliga utan kan gå rätt hårt mot folk.
Finns trådar där det beskrivs att de rykt i kläder, knuffat och omringat folk, anklagat, "förhört", rykt och rotat i folks tillhörigheter mm och då kan det vara ett naturligt beteende att reagera.
Jag tror inte att alla blir mönstermänniskor när de tar på sig en Missing People väst och jag tror inte att alla är det annars heller.
Varför ska det ens kunna uppstå något som kan uppfattas som motstånd mot Missing People om de inte är väldigt påträngande eller tar sig befogenheter när de går i grupp som de egentligen inte har?

Givetvis kan det vara så. Fast MP har ingen rätt att anklaga någon. De fick starka order från polisen att ringa dem ifall man hittade något suspekt eller såg något suspekt.

Min teori är att MP kommer till platsen och hittar detta fynd. I anslutningen till fyndet står två män lite längre bort, varvid någon från MP tilltalar dessa män. Männen blir paranoida och ilskna på att bli påkomna och försöker fösa bort MP från området alternativt skrika åt dem att gå iväg. MP kallar in polisen under tiden som männen tar sig till sin bil och åker iväg. Polisen får se fyndet, blir informerade om vad som nyss har hänt och bestämmer sig för att leta efter männen och i anslutning till det ta in dem på förhör.
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Jag har fått PM av en som var med och sökte i området kring de MGM, och efter att ha hittat fynden ska männen börjat gå mot dem och betett sig aggressivt genom att försöka fösa bort dem. Hur detta såg ut i verkligheten har jag ingen aning om, men att ens konfrontera Missing People på det sättet tyder ju på att man inte har rent mjöl i påsen.

Även jag reagerar på att de ska ha varit trevliga. Ifall dem VERKLIGEN var trevliga så hade dem inte uppträtt såhär mot MP. Dem uppträdde på detta sätt eftersom dem blev avslöjade helt enkelt.

Man kan väl knappast bli misstänkt för mord enkom för att man inte är trevlig mor Pissing Meapel ?
låter ovanligt korkat
2015-06-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ironiskt hur alla kommentarer på den där litauiska artikeln menar att de tre MGM är oskyldigt anhållna, att polisen inte hade några andra att gå efter så då gick man efter dem, att svenskt rättväsende är korrupt etc.

Har man så dålig självinsikt i Litauen?

Jag fick inte den uppfattningen på Facebook, där snackades det om hängning m.m. Det var någon som tyckte att det var konstigt att bilden på offret är opixlade och gärningsmännen är pixlade.
2015-06-15, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2014rosor
Såhär är det. Det är inte ursprung som avgör hurvida våldsbenägen man är. Utan individuella erfarenheter och egenskaper. Så lägg ner snacket om att svenskar inte kan begå något sådant här.
Nationalitet och etnicitet kan vara en intressant riskmarkör för brott, som skulle kunna användas i hypotesbildningen i enskilda fall. Inbakat i begreppet blir, förutom genetiska faktorer, kontextberoenden; t ex kan det antas att en främling från vissa delar av världen, som inte har någon lyhördhet för den lokala sociala kontrollen men i sig själv respekt för livet och att ta seden dit man kommer, större självreglerande spärr, än någon med en mindre ödmjuk åskådning eller fostran kan ta sig etiskt överskridande friheter. Vidare kan man kanske anta att manuella arbetare är mer riskbenägna eller explosiva än bokmalar på besök som utbytesforskare, trots samma etnicitet. Det finns då allehanda riskviktningar möjliga för statistisk sannolikhet för olika brottstyper. Är det planerat eller improviserat, är det eskalering av ett i grunden ringa brott? Fanns det droger inblandade? Osv osv.

Varför är mordfrekvensen låg i Japan men hög i USA och skyhög i Guatemala? Varför är utrikesfödda i Sverige, liksom andra generationens invandrare, mångfalt överrepresenterade som gärningsmän i våldsbrott? Osv osv.
2015-06-15, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Klart att ett sådant uppträdande vid en död människa tär på förtroendekapitalet för polisen, för min del. Tänk att de kommer ut på en trafikolycka och ställer sig att gråta eller blir så chockade att de skiftar färg

att Lisa skulle varit så illa tilltygad av mänsklig hand så dessas poliser skulle få en så traumatisk upplevelse att de började stortjuta eller är på väg att klappa ihop, låter mycket mycket märkligt.

Dåligt och mycket oprofessionellt uppträdande

Jag tror att de, efter att ha jobbat dygnet runt i flera dagar, precis som mig hoppades innerligt att hon var vid liv. Man visste innerst inne att så inte var fallet men hoppet fanns kvar. Men när de fann henne gick all luft ur. Jag är en vuxen man med noll anknytning till Lisa eller hennes familj. Ändå rann tårarna ner längst mina kinder när jag fick beskedet den där natten. De må vara professionella och kan säkert vara det också om det behövs, som vid ditt exempel med trafikolyckor, men de är också människor. Jag vet inte mer än någon annan i detta forumet men tvivlar på att de reagerade som de reagerade på grund av att hon var styckad. Jag tror bara att luften gick ur efter att ha jobbat dygnet runt och innerst inne gått och hoppats.
2015-06-15, 20:42
Moderator
OYs avatar
Med tanke på att det verkar vara kläder som var det avgörande fyndet så undrar jag om det inte handlar om något sexuellt trots allt, varför klä av ett lik?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in